hoog energieverbruik en gasverbruik tips verminderen

Discussie in 'De lounge' gestart door suus1983, 2 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.066
    113
    Wij hebben een vrij hoog electriciteit en gasverbruik, wat ik eigenlijk wel graag wil verminderen en denk dat dit ook wel moet kunnen, maar hoe?

We hebben afgelopen jaar 4200 kwh electra gebruikt en 3200m3 gas.
    We wonen met zij vijfjes in een twee onder 1 kap uit jaren 80.

De verwarming staat 20.5 en zetten we in de avond rond 21.00 uur uit. We hebben een droger die we zo.n 2 keer per week gebruiken. We douchen allebei elke dag 5 a 10 minuten en de kids 2a3 keer per week.
    We hebben een nieuwe wasmachine, vaatwasser, koelkast en vriezer en allemaal a+.
    Spaarlampen gebruiken we al, behalve in de badkamer en de keuken.

Dus eigenlijk zou ik niet weten waar ik nog op kan besparen. We hebben wel ook een nieuwe ketel gekocht, hopelijk maakt dat ook nog wat uit. Die oude was echt kapot.

2. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Heb je veel apparaten op stand-by of sterkers in het stopcontact die niet aangesloten zijn op apparatuur?

Is het huis wel goed geïsoleerd?

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.066
    113
    Nee, we hadden wel altijd de tv standby, maar daarvan trekken we nu elke avond de stekker eruit. Opladers etcbhalen we er altijd gelijk uit na het opladen. Wel was ik heel veel, maar ja, dat kan haast niet anders met 3 kleine kids. Alleen al het beddengoed is veel. Huis is wel goed geisoleerd denk ik, want onze buren zitten veel lager. Ik snap echt niet hoe het zoveel kan zijn, afgezien van die oude ketel dan.

4. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Verwarming 1 graadje naar beneden en uit als er niemand thuis is,als je het koud hebt extra trui aan.stekkers van apparatuur,lampen enz die je niet direct gebruikt uittrekken,lampen alleen aan als je in een ruimte bent en echt nodig hebt,heb je toevallig een hout haard?mn vader heeft nooit de verwarming aan en heft alleen de haard aan,de schoorsteen loopt door de slaapkamers dus die worden ook verwarmd,deksels altijd op de pannen en zo klein mogelijke pit.deuren zoveel mogelijk dicht houden.als je een kamer lucht daar de verwarming dicht draaien.en als je de mogelijkheid hebt om te isoleren voorval doen!

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.066
    113
    Nee, geen open haard. Verwarming is dicht als we weg zijn, sowieso 3 dagen overdag. Nog een graadje lager vind ik echt te koud, loop nu al met pantoffels en een dikke trui namelijk.

De verwarming boven hebben we nooit standaard aan, hebben jullie dat wel?

6. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    20 graden is zeker genoeg voor in huis. Ik zet hem trouwens niet meteen bij het uit bed komen op 20 graden. Als ik het niet koud heb zoals nu staat hij nog uit (is denk ik 18 graden hier), of als ik het wel koud heb begin ik bij 18 graden. Dat is dan een tijdje prima en als het weer koud wordt zet ik hem op 20. Maar dat doe ik gewoon omdat ik van weinig naar 20 graden meteen zoveel verschil vind dat ik het bloedheet krijg.

Verder weet ik niet hoe je verwarmingen staat in de slaapkamers, badkamer (staat hier alleen aan bij douchen) en in de gang? Wellicht kun je daar nog wat mee.

Idd deksels op de pannen en gewoon rustig aan koken op een laag vuurtje. dat hoeft niet volle poele.

Deuren dicht houden, licht uit doen als je ergens weg gaat (mijn man had daar een handje van), voor- of achterdeur niet open laten als iemand wat gaat doen.

En eventueel kijken wat je hebt aan apparatuur die gewoon van zichzelf veel stroom verbruiken. Wellicht kun je daar wat mee?
    Een oude ketel kan trouwens wel verschil maken! Die heeft bijvoorbeeld meer warmteverlies dan een nieuwe. Onze nieuwere ketel zit op 98 % rendement, dus we hebben maar 2 % warmteverlies. Is wel een oliegestookte, woon in Duitsland.

7. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    2x per week de droger verbruikt meer dan je denkt! Dus gewoon een droogrek aanschaffen als je daar de ruimte voor hebt.
    Hoelang heb je die nieuwe ketel nu? Dat zal vast verschil maken.
    Ik zag bij de Aldi van die reflector dingen voor achter de radiatoren dat de warmte langer vast houdt dus misschien dat proberen?

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.254
    6.148
    113
    Je kan nog best besparen, zoals de verwarming een graadje lager, droger niet gebruiken, spaar/ledlampen in de keuken en badkamer.
    Maar het is een keuze he, als jij de verwarming niet lager wil zetten. Dus je kan wel besparen, maar je wil het niet (op de verwarming dan)

Ik heb het zelf ook hoor, ik gebruik bijv 5-6 keer per week de droger. Ja dat kost me een hoop, en ik kan het makkelijk besapren door een wasrek te kopen, maar ik vind het veel te fijn om daarop te moeten besparen.;)

9. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Misschien eens overstappen van energiemaatschappij?

10. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Vaatwasser verbruikt ook veel

11. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Dt klinkt natuurlijk heel leuk maar het leven moet ook comfortabel blijven.
    Als je de hele winter met een deken op de bank moet zitten lijkt me dat niet heel prettig.

Daarnaast kun je de verwarming best een tandje lager zetten maar als het huis niet goed geïsoleerd is blijft hij ook de hele tijd aanslaan en kost dat ook extra.

12. minon

minon Niet meer actief

Een droger gebruikt echt super veel stroom. Een droger kost gemiddeld een euro per keer dag hij draait. In jou geval twee keer per week is ca 105 euro per jaar.

Koken met de deksels op de pannen.
    Bij pasta's en aardappels: iets grotere pan pakken en ruim water erin. (aardappels meteen erin zoals altijd) Aan de kook brengen met deksel op de pan. Als het kookt pasta erin weer laten koken even 2 minutjes en dan gas uit. Deksel erop en na 10 minuten is het gewoon gaar. Aardappels 20 min.
    Bij rijst: rijst in de pan. KOUD water erin een vinger boven de rijst. Aan de kook brengen. en gas uit. Als al het water opgenomen is door de rijst is de rijst gaar.

Je nieuwe cv ketel zal ook wel een stukje schelen.

Zoveel mogelijk was in een trommel. Halfvolle trommels is niet zo goed voor je wasmchine. Met color catcher doekjes kun je ook kledingstukken van verschillende kleuren bij elkaar indoen. Ik was maar 4 wasjes per week.

Zuinig doen met borden, bestek en glazen dus meerder keren of een hele dag uit hetzelfde glas drinken. Scheelt in je vaatwasser. Pannen met de hand afwassen.

Wil je echt zuinig hebben alles moet je een hout-gas verbrander kopen. Stook je op hout een buffervat in je schoorsteen mee heet met warm water. Kun je je wasmachine, vaatwasser, verwarming op aansluiten en eventueel douchen. Neef van ons heeft het ook. Kostte 6000 euro maar doet in de winter -15 nog steeds drie dagen met zn vat. Heeft het gas gewoon af laten sluiten. Helaas niet voor iedereen weggelegd zoiets. Een keer een lading in de kachel en dat ding regelt verder alles qua verbranding dat het vat (1000 liter) op iets meer als 100 graden.

13. Blub69

Blub69 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    2.177
    0
    0
    Heb je nergens een lekkage in je leidingen? Vrienden van ons hadden dat in de gasleiding, daar wordt je ook echt niet vrolijk van hoor!

Je kan zover gaan als je wil met besparen. Ik ken mensen die een emmer in de douche zetten om het koude water op te vangen wat je anders zo wegspoelt als je wacht op je warme water... Dat koude water gebruiken zij dus weer voor iets anders.
    Heb je een dubbel tarief meter?

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.066
    113
    Bedankt voor jullie reacties. Als ik het zo lees moet ik het misschien maar gewoon accepteren haha. De verwarming lager dan 20 graden vind ik echt niet meer comfortabel.

Ik draai zeker 8 volle wassen in de week. Man die voetbalt, 3 kleine kids en alleen het beddengoed is elke week al 2 trommels, ik heb zeker droogrekken, die gebruik ik ook voor bijna alles, eigenlijk gaat alleen het beddengoed in de droger, want ik heb gewoon echt geen plek om dat op te hangen.

Een houtkachel aanschaffen is geen optie, we hebben geen schoorsteen en voordat je die investering eruit hebt ben je tien jaar verder, bovendien vind ik dat niet handig met kleine kids. Lijkt er dus op dat ik het maar gewoon moet acepteren.

Lampen etc zijn ook alleen aan we in een ruimte zijn en alleen maar spaarlampen.

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.066
    113
    Ik heb idd wel eens aan een lekkage gedacht, misschie toch eens iemand een keer naar laten komen kijken.

16. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    En een pelletkachel?
    Neemt bij het opstarten wel wat stroom maar verder gaat het op geperst hout. Geen schoorsteen nodig. Kan direcht door de muur naar buiten.
    Beginnen ronde de €1500,-.

17. Nathaliiej

Nathaliiej Fanatiek lid

20 nov 2012
    1.206
    1
    0
    NULL
    Utrechtse Heuvelrug
    #17 Nathaliiej, 2 okt 2013
    Laatst bewerkt: 2 okt 2013
    (Tussenwoning uit 1967, half geisoleerd denk, zon beetje 120m2)
    Ons stroomverbruik is helemaal absurd.. zon beetje 6000kwh per jaar met zn 2tjes, maar ik weet dat zon beetje 1/3 van mijn stroomverbruik in de vijver zit;) En oudere apparaten, dus wij verbruiken gewoon veel.

Gas is bij ons wel normaal/weinig, zon beetje 1100m3 per jaar. Al zal dit deze winter wat meer zijn door de kleine op komst. Wel een oude cvketel, zon beetje 13-15 jaar geloof ik..

Kijk eens op deze website, daar staan gemiddelde gebruiksgetallen van stoom & gas. Dan zie je dat je stroomverbruik netjes is, alleen je gas ligt idd hoger dan gemiddeld. Je zegt zelf al, oude cvketel, dit kan wel 20-25 % schelen van je gasverbruik.
    Energiekosten berekenen | Altijd Nuon

Wij zijn afgelopen april overgestapt, collectief via de consumentenbond, van eneco naar nle. Dit scheelt ons op het zelfde veruik(1jaarcontract, met korting) zon beetje 400€! Dus zoiets is wel echt de moeite om uit te zoeken.
    Wij stappen standaard ieder jaar over van gas/stroomaanbieder.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.066
    113
    Hmm. Ik ga idd ook eens kijken naar overstappen. Goede tip!

19. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.254
    6.148
    113
    Maar iedereen heeft een andere definitie van comfortabel. ;)
    En ik zit sowieso met een dekentje op de bank, zomer of winter, vind ik gewoon lekker hihi. Maar als iemand mij dus zegt te besparen op de droger zal ik dat in eerste instantie niet doen. Tenzij ik echt het geld er niet voor heb.

20. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    Heb je de muren geiosoleerd? Vloeren? Dubbel glas? Dak?
    Wij hebben pas een huis gelocht uit 1911 van 150 vierkante meter,en plafonds van 3.30hoog
    En we zijn nu alles volop aan het isoleren,wil ook echt niet in een koud huis zitten

Deel Deze Pagina