Wat vinden jullie: kan een kleuter los achter op de fiets? Beentjes in fietstassen, maar verder geen zitje, geen rugleuninkje, geen riempje, gewoon goed vasthouden aan de fietser. Drie keer raden... is een verzoek van oma. Ze gaat onze dochter op regelmatige basis van school halen. Ze zou heen fietsen en dan terug lopen. Of als ze moe is haar achterop zetten (los, benen in de fietstas) en dan zelf lopen. Maar nu dus toch het verzoek of ze echt niet mag fietsen dan. Alleen over rustige straatjes, afstappen bij de bocht, heel voorzichtig allemaal. Ik snap heus dat ze ook wil kunnen fietsen, maar dan is wat mij betreft een fietsstoeltje de enige oplossing. Dat is echter erg lastig met fietstassen en om die er elke keer op en af te halen (kan niet blijven zitten). Ben ik nou te veeleisend, of zouden jullie het ook niet veilig vinden om een kleuter los achter op te zetten, ook niet héél voorzichtig en alleen op hele rustige wegen (voor zover die bestaan, er kan altijd iets onverwachts gebeuren, vind ik). Ik hoor graag jullie meningen. En evt. jullie geniale oplossingen voor makkelijke fietsstoeltjes.
Nee natuurlijk kan dat niet.....zou er niet eens over nadenken! Veel te jong, ze kan toch makkelijk een stoeltje kopen?
Als het toch op regelmatige basis gaat plaatsvinden zou ik zeker willen dat er een fietsstoeltje zou komen. Maar voor echt een sporadische keer zou ik er niet zo'n punt van gemaakt hebben.
nee levensgevaarlijk en ik zou oma op het hart drukken dat ik er ook nooit achter moest komen dat ze het wel deed. Van bobike heb je een soort stoeltje wat alleen een zitje is..maar mijn bobike maxi kan gewoon met fietstassen hoor en bij mijn moeder ook, die een gewone fiets heeft.
Ze gaat één keer per 14 dagen haar van school halen, en mij lijkt het dat het dan elke keer wel handiger is om te fietsen ipv te lopen. Plus dat je vast op zo'n middag ook misschien wel eens een keertje ergens heen wilt wat wat verder dan loopafstand is, dus het lijkt mij sowieso handig om een fietsstoeltje te hebben. Maar misschien zegt ze wel 'nee hoor, verder hoef ik nooit ergens met haar heen op de fiets'.
Er zijn best stoeltjes die je over fietstassen heen kunt monteren, maar dan kun je de fietstassen niet meer gebruiken (tenzij je een bagagedragerverlenger hebt en dat heeft ook weer z'n nadelen). Zo'n stoeltje laat je dan niet permanent zitten, want je wil je fietstassen verder natuurlijk gewoon gebruiken. Dus dan zou je elke 14 dagen een stoeltje moeten monteren/loshalen. Of zie ik dat nou verkeerd? Bedoel je dit zitje? Bobike junior+ - BOBIKE Is volgens de site vanaf 5 jaar, maar met een riempje er aan (en dan alleen héél voorzichtig fietsen op rustige straten ) kan het misschien ook al wel vanaf 4?
Ik zou het ook niet doen, echt alleen nog in een zitje achterop. Ik heb zelf een zitje achterop en twee fietstassen. Ik gebruik die fietstassen steeds! Dus dat kan echt wel !
die bobike junior bedoelde ik...wist niet dat het alleen met riempje was, dat is nog niks denk. Maar mijn moeder heeft een damesfiets met fietsstoel en gebruikt de fietstassen ook hoor, zonder verlenger.
Hangt enorm van het kind af maar als er regelmatig gefietst moet worden (en dat is 1 x per 2 weken toch wel) dan lijkt me een zitje (of in ieder geval een rugsteun) wel heel verstandig. Zoon zit hier niet meer in een zitje maar heeft een rugsteun en voetsteunen. Dat gaat al maanden meer dan prima (groot en verstandig kind)
k zou fietsstoeltje echt wel eisen! en fietstassen zijn nog steeds haalbaar! wij hebben bobike, met fietstassen en het stoeltje is er eenvoudig af te halen (wij wisselen het stoeltje per fiets) dus oma kan toch fietstassen houden, fietsstoeltje er alleen op als het nodig is?? aan de andere kant snap ik haar ook wel een beetje......vroeger zaten zoveel kids op die manier gewoon achterop!
Fietsen zou ik haar niet zo snel laten doen. Achterop de fiets zitten terwijl oma ernaast loopt vind ik geen probleem.
Welke bobike hebben jullie? En met welke bevestigingsmanier dan? Die maxi-stoeltjes gaan toch allemaal ook nog aan de as vast? Dan zit je fietstas toch in de weg? En dan moet je toch aan twee kanten iets los schroeven steeds? Of kan je het ook alleen aan je zadelpen bevestigen? Dat zei zij dus ook letterlijk Maar ja, het verkeer is in die 30 jaar dat wij kind waren (of 60 jaar toen ze zelf kind was, waar ze naar verwees) wel iétsje veranderd...!
En zit hij zonder riempje? Op zich is onze meid ook een verstandig kind dat rustig zit, maar ik moet er niet aan denken dat ze bij een onverwachte beweging van de fiets zou vallen...
@ TS: moet trouwens wel even kijken ook naar het gewicht van jullie kindje.. Heb zelf een bobike Maxi + en die bevalt prima, maar onze dochter zit aan de maximale kilo's (22) met haar bijna 5. Weet dus niet of er bijv nog meer kleinkinderen zijn zodat oma hem later nog kan gebruiken of dat ze bijv een zitje via mp kan kopen of iets, want zelf vind ik ruim 55 euro voor een stoeltje dat je dus 1x in de 2 weken gebruikt (hoeveel weken gaan ze naar school: 40 weken? Dus max 20x) en niet makkelijk op en af haalt (vind ikzelf) best veel. Maargoed dat ligt dus ook erg aan de groei van jullie dochter. Uiteraard is veiligheid belangrijker dan het geld voor zo'n stoeltje, maar wilde het toch even zeggen.. Is bijv van fiets ruilen op die dagen ook geen optie? Hier doen we dat nog weleens, maar ons huis ligt voor oma dan ook dichtbij op weg naar school en ik heb zelf nog een reservefiets
Nee, die heb ik op die dag zelf echt nodig, jammer genoeg, dat zou ook een slimme oplossing zijn geweest!
En fiets jij veel met hem zo? En door druk verkeer? Of is het meer voor af en toe en altijd-rustig verkeer? Hier kan het verkeer erg hectisch zijn, zeker rond school en rond haaltijd