kaka in de broek

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door kitana, 30 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kitana

kitana Actief lid

12 dec 2007
    411
    0
    0
    Zwijndrecht
    hallo iedereen

mijn dochtertje is bijna drie jaar. en ze doet nog altijd kaka in de broek. pipi doet ze al heel flink op het potje of wc. wij hebben alles al geprobeerd, loven, haar beloningen geven. zeggen dat ze met de kindjes (school) mag spelen als ze kaka in de wc of op potje doet. bij ons moeten ze volledig zindelijk zijn voor dat ze naar school mogen. ik woon in Belgie.

niks helpt, heeft iemand dit ook meegemaakt en zo ja hoe hebben jullie dit aangepakt? Kan iemand mij goede raad geven?

2. kimm1988

kimm1988 Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.125
    0
    0
    Enschede
    ik heb er geen ervaring mee maar..... heb misschien wel een tip voor je....

je kan een beloningskaart maken... voor 7 dagen..

bij elke dag dat ze dat niet doet krijgt ze een sticker en na 7 dagen is er een beloning...

Maar is pas bijna 3 jaar.. ik neem aan dat kinderen ook pas met 4 jaar naar school gaan.. dan heeft ze namelijk nog even de tijd.....

3. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    heb je al stickers geprobeerd. bij 10 poepjes mag ze iets kleins uitzoeken in de speelgoedwinkel, even later 30 poepjes en voor je het weet is ze tevrede met 1x per maand mac donalds dat moet te doen zijn he :) .
    hier in nederland moet een kindje trouwens ook zindelijk zijn als ze naar school moeten :)

4. kitana

kitana Actief lid

12 dec 2007
    411
    0
    0
    Zwijndrecht
    hey kimm1988 en lovewinnie

dat kan ik inderdaad eens proberen.

5. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    zodra ze gepoept heeft en je weet dit of ze heeft het "gezegd" haar even in haar "vieze broek" laten lopen en daarbij vertellen dat ze moet poepen op de wc...9 van de 10x is het dan gauw afgelopen want ze vinden het hartstikke smerig (meestal) om in een vieze broek te blijven lopen...

even volhouden meid..

trouwens hier waren ze ook allemaal op bovenstaande manier zindelijk voordat ze naar de peuterspeelzaal gingen, vindt het tegenwoordig maar laat dat men de kinderen zindelijk proberen te maken...

tegenwoordig zijn ze nog niet eens zindelijk met 3,5 als ik een paar topics zo ff achter elkaar doorlees :confused:

even een "weekje" er voor uittrekken en je hebt ze zindelijk, hoeven ze er op de peuterspeelzaal niet voor op te draaien, die hebben wel wat beters te doen.. ;)

succes

6. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    meestal zijn ze al zindelijk als ze naar de peuterspeelzaal gaan....
    (2-2,5 jr)

gr.smoekie

7. Moniq

Moniq Actief lid

18 nov 2007
    387
    0
    0
    Zuid Holland
    Toen mijn jongste dochter naar peuterspeelzaal ging was ze ook nog niet volledig zindelijk.En ze mocht gewoon komen.

Nu ze bijna naar de basisschool gaat zijn we er ook echt mee bezig om zindelijk te worden.Ze heeft alleen 's nachts nog een luier om.
    Helaas heeft ze wel een poepongelukje dat ze niet op tijd de wc haalt,maar ook dat komt nog zelden voor.
    Sommige kinderen zijn sneller dan de anderen.Ja,vroeger waren kinderen jong zindelijk,maar toen waren de meeste moeders thuis.En nu werken ze veelal en ik denk dat ook dat er mee te maken heeft dat het langer duurt voor een kindje zindelijk is.

8. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    tis ook niet zo dat het "verplicht" is om te zorgen dat je kindje zindelijk is als het naar de peuterspeelzaal, en dat het anders niet "welkom" is, maar ik ben persoonlijk van mening dat je er als ouder zijnde "makkelijk" voor kunt zorgen dat je kindje tegen die tijd "gewoon" zindelijk is...(uitzondering van de nacht)....

mensen "trekken" er gewoon veel te weinig tijd voor uit om te "zorgen" dat ze zindelijk worden of hebben er "gewoon" geen zin in om daar energie in te steken, omdat het toch wel "makkelijk" is die luiers... ;)

ongelukjes kunnen altijd gebeuren, zelfs als ze al lang en breed op de basisschool zitten kan dat gebeuren.. :D

9. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Ik heb het ook geprobeerd om Amanthis zindelijk te maken ten tijde van 2.5 jaar en dat lukte echt nog niet, ze had nog geen besef ervan.
    Ze is nu 3 jaar en sinds gister plast en poept en ze op het potje, ook met de stickerbeloning, ze zit overigens op de creche waar ze elke keer als ze op de creche was op het potje werd gezet en hier thuis ook en de druk lag iets te hoog en toen had ik zoiets van haar tijd komt wel en die is nu gekomen en met een paar weken proberen en motiveren doet ze nu plassen en poepen en ik vind het goed zo!
    tussen 2,5 en 3 jaar is een richtlijn, niet elk kind volgt dat.

10. Natascha30

Natascha30 Fanatiek lid

4 okt 2006
    2.157
    0
    0
    Twente
    mijn oudste was binnen twee weken overdag helemaal zindelijk met 2.5 jaar met een stickerkalender.....werkte echt super

11. babs1980

babs1980 Actief lid

2 nov 2006
    378
    0
    0
    mijn dochter is nu 3 jaar en een maand en is ook nog niet zindelijk.
    Vind het een beetje vervelend dat er hier opmerkingen worden gemaakt dat ouders er niet genoeg tijd in zouden steken om hun kind zindelijk te maken.
    Ik steek er wel degelijk tijd in, heel veel zelfs, maar als ze er nog niet aan toe zijn houd het op natuurlijk.
    Ieder kind is nu eenmaal anders.

12. Yentl

Yentl Fanatiek lid

30 aug 2006
    2.445
    0
    0
    Culemborg
    Bij mijn dochter ben ik ook met 2 -2,5 jr begonnen met zindelijk maken dit lukte ook niet ze had nog geen besef wanneer ze moest zal ik maar zeggen.Ik heb het onderwerp zindelijk worden een tijdje links laten liggen en toen ze 3 jr werd zei ze mama ik hoef die luier niet meer en ze heeft hem afgedaan en was gelijk zindelijk!(Snachts was ze al heel snel zindelijk)
    Ik denk wel dat je kindje er echt zelf aan toe moet zijn om zindelijk te worden.

13. tari

tari Fanatiek lid

23 dec 2006
    4.655
    0
    0
    receptioniste
    noord-holland
    mijn oudste 2 waren ook al zindelijk toen ze et 2 waren, maar ze wilde het zelf en ik heb er eigenlijk helemaal niets voor hoeven doen, ja belonen. Ze gaven allebei het zelf aan dat ze er aan toe waren, en bij de een is dit nou eenmaal eerder dan bij de ander.
    Ik had gewoon mazzel.

14. Carla1980

Carla1980 VIP lid

16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Op welke leeftijd kun je het beste beginnen met zindelijk maken?

15. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    er zijn ook echt wel "uitzonderingen" maar de "ervaring" heeft mij geleerd dat kinderen in tegenstelling tot vroeger steeds later zindelijk zijn, en van hetgeen ik om me heen gezien heb, en van wat ik van mijn vriendin hoor (werkt al jarenlang op het kdv) is het gewoon een feit dat ouders het tegenwoordig wel "makkelijk" vinden, en of te snel "opgeven" als het kind het even niet oppikt....

ik bedoel er verder niets verkeerds mee dus vat het alsjeblieft niet verkeerd op...maar tis gewoon zo, vroeger waren de kinderen doorgaans tegen 1,5 - pakweg 2 jaar zindelijk (uitschieters van 2,5 jr) tegenwoordig is het bijna "standaard" dat ze pas tegen de 4 jaar zindelijk zijn...

gr.smoekie

16. babs1980

babs1980 Actief lid

2 nov 2006
    378
    0
    0
    ik snap ook best wat je bedoeld, maar ik wil alleen maar zeggen dat er dus wel degelijk moeders zijn die er wel veel tijd in stoppen.
    Je wilt niet weten hoeveel onderbroeken er hier soms op een dag doorheen gaan. Maar kennelijk is mijn meisje er gewoon nog niet aan toe.

17. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    tuurlijk zijn die moeders er ongetwijfeld, maar ik bedoel ook meer over het "algemeen" genomen zijn de kinderen in vergelijking met vroeger steeds later "zindelijk" en de reacties die men geeft over waarom niet zijn nog wel eens wisselend van "oh wel lekker makkelijk zo, komt vanzelf wel" tot...heb het een paar dagen geprobeerd maar ze wil niet hoor" of "tegen de tijd dat ze zich voor het toilet interesseerd is het vroeg genoeg" etc etc etc ;)

dus je moet mijn woorden niet letterlijk nemen in de zin van dat ik het over jou persoonlijk heb, maar tis gewoon een feit dat kinderen tegenwoordig steeds later pas zindelijk zijn...

toen Demi naar school ging toen ze 4 was, zaten er 5 :confused: kindjes bij haar in de klas die nog niet zindelijk waren, en die 2 setjes kleding meekregen naar school omdat ze nog niet "zindelijk" waren..en de juffies hun poepgat maar wassen als ze weer eens een "ongelukje" hadden gehad...,

ik ben van mening dat je gewoon hoort te zorgen dat je voor ze naar school gaan echt wel zindelijk moeten zijn, en liefst nog voor ze naar de peuterspeelzaal gaan...

maar goed dat is weer mijn mening, en dat zal wel komen ook dat ik de "mazzel" heb gehad dat mijn kinderen zo snel zindelijk waren...

gr.smoekie

18. kitana

kitana Actief lid

12 dec 2007
    411
    0
    0
    Zwijndrecht
    hallo iedereen

ik denk ook dat er nu veel meer druk zit op de kinderen van , nu ben je 2,5 jaar en nu moet je zindelijk zijn.

misschien dat de werkende moeders er voor iets tussen zitten, in de zin van, de kinderen gaan naar de creche en dat kost nu eenmaal meer geld dan naar school gaan.

begrijp me nu niet verkeerd he dames.

verder ben ik het eens met babs1980

hier passeren ook heel veel onderbroeken te reveu, soms wel 6 a 7 op een dag

19. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Ik heb het gevraagd op de creche toen zij met 2,5 nog niet wist wat ze met het potje aan moest en zij zeiden dat kinderen over het algemeen zelf aangeven wanneer ze eraan toe zijn, ik heb het ook echt gestimuleerd met 2,5 maar ze snapte het gewoon nog niet, nu een paar weken geleden kwam ze voor elke plasluier naar me toe omdat ze het vies vond en kon ik haar bij elke plas gaan verschonen, toen wist ik haar tijd is gekomen en ik heb wekenlang gemotiveerd/geporbeerd en er zijn heel wat vieze broeken doorheen gegaan, afgelopen week zondag met toeval een plasje opgevangen, wij haar een sticker geven en juichen en klappen en sindsdien is mevrouwtje zindelijk van zowel plassen als poepen.

Dus er zullen ongetwijfeld "luie" moeders zijn maar ook genoeg moeders/vaders die er wel echt tijd en aandacht aan besteden maar je kan een kind niet dwingen iets te doen waar het nog niet aan toe is.

Mijn oma heeft ook die mentaliteit van kinderen moeten met 1,5-2 al zindelijk worden en vind andere moeders ook maar lui, zij heeft mijn jongste broertje gedwongen met zindelijk worden met 1,5-2 en hij was zindelijk omdat mijn oma hem er elk kwartier op zette, de keerzijde van het verhaal was dat hij nog lang niet zindelijk was....door het dwingen heeft het zelfs geduurd tot zijn 4de jaar voordat hij luiers echt af kon blijven (mijn moeder vond het wel makkelijk als mijn oma het deed)

20. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Buiten de tijd die je er als ouders in steekt en de interesse van je kind speelt volgens mij ook een rol dat de luiers van tegenwoordig te goed zijn. Na een plas is ie zo weer droog dus dan heb je er als dreumes ook helemaal geen last van dat je nog niet zindelijk bent. Dat was vroeger met de katoenen luiers zonder allerlei inlegdingetjes wel anders.

Deel Deze Pagina