Woordenschat-> wel/geen VVE-indicatie?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door hummeltje5, 12 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.596
    13.147
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Wie kan mij precies vertellen wat je kind met 18 maanden aan (de hoeveelheid) woorden zou moeten kunnen zeggen en/of begrijpen om geen VVE-indicatie te hoeven krijgen?

    Als ik google dan kom ik merendeels tegen 'als de CBmedewerker denkt dat er voldoende gepraat wordt tegen het kind bij het bezoek met 14 mnd. dan krijgt het geen VVE-indicatie' (alsof daarmee vaststaat hoeveel/hoe weinig je thuis/elders tegen je kind praat en hoe goed je kind alles begrijpt en leert praten :rolleyes:).
    Op 1 site stond dat er met 18 mnd. op het CB met een bepaalde woordenschatlijst wordt gecheckt of je kind al dan niet in aanmerking komt voor een VVE-indicatie.
    Nou wordt ons kind niet gezien met 18 maanden en ik ben dus benieuwd of iemand weet hoeveel en/of welke woorden een kind van 18 maanden moet kunnen uitspreken en/of begrijpen om wel/geen VVE-indicatie te hoeven krijgen. Anyone?
     
  2. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.156
    113
    Met 18 mnd alleen papa, lamp en mjam jam (eten). Was doodse stilte tot en met 14mnd, verhaaltjes, liedjes, gebaren, kletsen in t algemeen nee hoor....uit ellende een pratende hamster gehaald om dr uit dr tent te lokken, dat lukte goed. Gebrabbel kwam saampies met "aaaaaaamser" langzaam op gang.

    pas met 2 begon met horten en stoten de waterval te komen. Is nu net 2,5 en denk af en toe jaaaaa nu kan die wel weer...

    Geen vve gekregen, geloof ook niet direct nodig. Ze is lui met dr woordjes maar tja als iedereen op mjamjam reageert waarom zou je? Heb vorige maand eens een a4tje volgeschreven 1 met wat ze kon en 1 met wat ze zei, was meer dan ik dacht.

    Is ook wel meer een puzzelaartje/onderzoekertje dan dr leeftijdsgenootjes op de kdv. Dus ze is voornamelijk met hele andere dingen bezig, praten stond op laag pitje voor dr, helemaal vergeleken de meiden in dr klas. Die spreken hele volzinnen "G. Kijk je papa is er!" Waar zij zelf dr eigen naam nog niet uitgesproken krijgt. Soms beetje bezorgd er over maar dan valt mn mond weer eens open als ze roept dat ze gaat opruimen en schoonmaken voor mij of voor oma...(en dat ook doet). Registertje werd ineens opengetrokken....
     
  3. Spikkeltje

    Spikkeltje Fanatiek lid

    Mijn zoontje zei ook niet veel (bah, boem en oh oh) maar op het CB vond ze dat er genoeg communicatie was. Hij zei nml bah om aan te geven dat hij een vieze luier had, plus hij begreep haar spelopdrachtjes. Hij is nu bijna 2.5 jaar en zegt nu wel wat meer, maar nog steeds niet heel veel. Ikzelf begon pas met 3 te praten is mij vroeger verteld.
     
  4. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Ik was een paar weken geleden op t CB met onze dochter van inmiddels bijna 2, was even een aparte controle ivm haar medische geschiedenis afgelopen jaar. Maar zij gaf aan dat ze met 18 maanden 5 woordjes volgens mij moeten spreken en kleine opdrachtjes begrijpen zoals:
    Pak je beker/fles
    Waar zijn je schoenen enz..

    Hier is ze nu dus bijna 2 en begint af en toe 2 woordjes achter elkaar te plakken.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  5. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.979
    113
    Vrouw
    Met 18 maanden inderdaad 5 woorden spreken en korte opdrachtjes begrijpen.

    Hier is dochter 2 en een enorme spraakwaterval. Haar oudere zus was net zo op die leeftijd, en nu nog steeds.

    Wat zegt je kindje allemaal? Schrijf het eens op, dan is het vaak meer als je denkt.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  6. MariekeRox

    MariekeRox Fanatiek lid

    6 nov 2015
    1.608
    788
    113
    Weet je toen mijn zoon 2 was wist ik zelf dat hij ‘achterliep met praten’ toen ik dat tegen die mevrouw van het cb zei wilde ze hem gelijk een VVE indicatie wilde geven. Daar heb ik voor gepast. Ik heb gezegd dat de juffrouwen van de PSZ daar over mochten beslissen. Hij gaat nu 3 maanden en het gaat zoveel beter. Hij doet het echt hartstikke goed.
     
  7. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.596
    13.147
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Thanks dames.
    Maar 5 woordjes moeten ze dus op deze leeftijd kunnen.
    En nu ik het zo lees kan ik het me weer herinneren van toen ons zoontje die leeftijd had en ik zo'n vergelijkbare vraag stelde op het CB. Alleen écht volledig goede woorden die slaan op de juiste betekenis tellen mee zei die mevrouw toen en niet de klanken die dan een bepaald woord voor moeten stellen (zo zegt ons dochtertje 'dah' voor zowel 'dank' als 'dag', maar dat telt dus niet).
    Op dit moment zegt ze alleen 'papa, mama, appel, bah' en ze kan ook 'mauw' en 'oehoe' zeggen maar dat heb ik al een poos niet gehoord (wij zeggen altijd mauw ipv. miauw).
    'Opa' zegt ze ook alleen niet in context maar gewoon willekeurig dus die tel ik niet mee.
     
  8. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier was het met 18mnd acceptabel, met 2jr toch een duidelijke achterstand - dus toen werd de VVE-indicatie afgegeven. Psz start hier met 2,5, dus ruim op tijd.
    Waarom is een VVE-indicatie nu van belang? Bij twijfels/zorgen kun je sowieso ook tussendoor een afspraak bij het cb maken.
     
  9. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier zei ze met 18mnd niks, ze had wel kort ‘mama’ en ‘nijn’ gezegd, dat was nog acceptabel. De uitspraak hoeft echt nog biet goed te zijn, dus die ‘dah’ telt zeker mee. Ze moeten 3 betekenisvolle woorden zeggen, maar uitspraak hoeft niet perfect te zijn en ook onzinwoordjes tellen. Dus bv papa, mama en ‘noenoe’ (= knuffel) is goed.
     
  10. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Waarom wou je geen indicatie dan? Hier houdt een indicatie in dat ze 4 ochtenden naar de psz mogen ipv 2, en dat het gesubsidieerd is. Hier enkel positieve ervaringen mee.
     
  11. elliepellie

    elliepellie Fanatiek lid

    28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Met 18 maanden een paar (3 tot 5) woordjes of geluiden met betekenis! Daarnaast is het taalbegrip belangrijk(er) met 18 maanden.

    Maar hoezo maak je je zorgen? Ik werk op een VVE kindcentrum en vind dit met 18 maanden echt niet verontrustend wat ik lees.... kan verder natuurlijk niet oordelen

    Wij werken met KIJK.... een uitgebreid observatiemodel.... Een kind mag tot 4 maanden achter of voor liggen. Dat is “normaal”. En als je kijkt naar mijn bestanden zie je dat het leefdtijdsadequaat is....
     

    Bijgevoegde bestanden:

    hummeltje5 vindt dit leuk.
  12. MariekeRox

    MariekeRox Fanatiek lid

    6 nov 2015
    1.608
    788
    113
    Omdat ik 3 ochtenden teveel vond voor een 2 jarige. Hij mag nog zijn hele leven na school. En mij maakt het niet uit of het betaald wordt of dat ik zelf moet betalen. Maar als de juffen hadden gezegd dat het beter was voor zijn ontwikkeling dan had ik het zeker gedaan. Maar het is dus echt helemaal niet nodig
     
  13. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ah op die manier, dan snap ik de keuze.
     
  14. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.977
    8.778
    113
    Klinkt nog normaal. Je hebt natuurlijk ook een verschil tussen passieve en activiteiten woordenschat.

    (Passief wel weten wat bijvoorbeeld beker is maar niet zeggen)

    (Actief wanneer ze beker zeggen bij het pakken van de beker)

    Wij vonden 2 ochtenden in de week ook meer dan voldoende. Mocht je wat extra's willen doen. Elke dag 10 min voorlezen verruim je de woordenschat enorm :)
     
  15. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.596
    13.147
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Onze CB arts vertelde toen dus wat anders (bedacht ik me dus pas ruim na het plaatsen van mn post).
    Maar lijkt dus goed te zitten hier :)
     
  16. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.596
    13.147
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Superdank voor je bericht en vooral ook voor de bijlages!
    Héél herkenbaar dat stukje over 16 maanden :D Hier roepen alle dieren behalve de poes 'oehoe' volgens onze dochter :roflmao:
    Dat een hond waf zegt begint ze sinds deze week te begrijpen.
    O, en al het fruit is 'appel' volgens haar :p

    Het is niet dat ik me echt superzorgen maak hoor. Maar ik weet ook hoe snel de tijd voorbij vliegt met twee kinderen en in die zin heb ik soms nog wel het idee 'en dan is ze straks 2 jaar en gaat naar de psz en dan spreekt ze nóg nauwelijks wat...'.
    Tel daarbij op dat toen over ons zoontje werd gezegd dat we wel echt terug moesten komen als ie met 1 jaar en 8 maanden niet méér was gaan praten dan daarvoor en je snapt dat ik er liever snel bij ben dan dat ik te laat ben.
    Taalbegrip is trouwens perfect dus wat dat aangaat heb ik geen vraagtekens.

    Dank ook voor je aanvulling dat 4 maanden voor óf achter liggen helemaal prima is :thumup:
     
  17. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.596
    13.147
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Dank voor je berichtje :)
    Misschien is dat het wel dat ik ineens vraagtekens heb en deze post heb geopend: omdat haar taalbegrip prima is maar het taalgebruik nihil, valt het mij op dat het gat zo groot is en daarom ga ik me allerlei dingen afvragen :rolleyes:

    Voorlezen vraagt ze zelf 2x per dag om en we gaan ook regelmatig naar de bieb.
    Desondanks moet ik wel in het vizier houden onze dochter ook genoeg (woordelijke) aandacht te geven want door een peuter die de-heeeele-dag-door dingen aan je vraagt schiet dat er nogal eens bij in..
    Eerst onbewust, inmiddels bewust, dus daar wordt aan gewerkt :)
     
  18. Mamasinds2006

    Mamasinds2006 Actief lid

    10 jun 2018
    235
    61
    28
    Vrouw
    Nou als er gewoon taalbegrip is en een paar woorden zou ik me nergens zorgen om maken hoor. Hier had dochter met 18 maanden precies 5 woorden waarvan 3 dierengeluiden. Die mocht je ook meerekenen. De andere woorden waren 'dag' en 'klaar'. Papa en mama(ze noemt me ook nog eens vaak baba :roflmao:)kwam hier pas een maand of 4 geleden ofzo( ze is nu 25 maanden).
    Nu heeft ze een flinke woordenschat. Nog geen 2 woordzinnen maar dat komt heus wel. Waar ik me vooral dus zorgen om maakte was taalbegrip. Ze sprak dus niet alleen niet, ze leek ook weinig te begrijpen. En dat is toch wel het belangrijkste want taalgebruik komt na taalbegrip. Nu maak ik me bijna geen zorgen meer want ze begrijpt heel veel. En ik weet ook dat ze lui is en me (toen al) gewoon negeert als ze geen zin heeft. Ze vindt taal ook gewoon nog niet zo boeiend. Ze kan bijv prima 'nee' zeggen maar zegt toch vaak 'eh' als ze iets niet wil(waarbij ze haar hoofd nee schudt). Ook wil ze mij vaak niet nazeggen als ik haar een woordje wil leren ofzo, maar zegt bijv het buurmeisje een woordje dan weet ze niet hoe snel ze haar moet nazeggen. Hier kijk ik dus juist ontzettend uit naar psz(ze heeft al vve indicatie).
     
  19. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.977
    8.778
    113
    Onze zoon is nog steeds gek op voorgelezen worden. Hij heeft ook een ruime woordenschat. (Ondertussen alweer net 5!)

    Je kan snel overgaan naar dingen geven als ze wijzen maar zodra ze die woorden kennen kun je pas meer verwachten dan alleen een eeuuuh en die. Sommigen kinderen gebruiken dat veel langer dan nodig is haha mama en papa's die er dan soms nog intrappen.

    Zoals een moeder op de peuterspeelzaal vertelde thuis was het eeuuuh en die. Elke keer 1 max 2 woordzinnetjes en bij oma was het mag ik die? Mag ik eten etc
    Oma trapte er niet meer in dus het kind gebruikte daar echte zinnetjes hahaha
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  20. Neskio

    Neskio Fanatiek lid

    5 mrt 2017
    2.992
    2.473
    113
    Vrouw
    NB
    Toevallig heb ik deze vraag ook gesteld deze week op het Cb omdat mijn dochtertje van 18 maanden alleen maar nana (mama), dada (papa), nieee (nee) en bal kan zeggen maar eigenlijk doet ze het bijna nooit. Het enige woord wat ze dagelijks meerdere keren zegt is nieee als ze iets niet wilt. o_O

    Ze zei dat ze 5 woorden moesten kunnen (hoeft geen goed uitgesproken woord te zijn).
    Ze gaf ook aan dat zolang het gehoor goed lijkt en je veel taal aanbiedt door voorlezen en liedjes zingen ze nu nog niet zoveel doen.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina