Astma en zwanger.

Discussie in 'Gezondheid' gestart door BB10, 30 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BB10

BB10 Niet meer actief

Even mijn verhaal. Ik heb al jaren astma en een huisstofmijt allergie (en allergisch voor pollen,grassen en bomen).
    Nu moest ik met onze kinderwens van medicatie veranderen en dat ging redelijk. Nu ik zwanger ben lijkt mijn astma te verergeren. Ik kan nog wel goed doorademen maar ik heb het gevoel dat ik te weinig zuurstof binnen krijg waardoor ik weer meer medicatie moet gebruiken.
    Nu ben ik door de gyn doorverwezen naar de longarts maar ik was benieuwd of er meer meiden zijn die hier last van hebben en welke medicijnen jullie gebruiken.
    Alvast bedankt voor het reageren!

2. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

22 jul 2009
    1.980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Ik heb inspanningsastma en gelukkig inmiddels een lichte huisstofmijt allergie..
    Ik moest juist over naar een ander medicijn sinds ik zwanger ben en dat helpt aardig wel merk ik dat ik benauwder ben maar dit kan ook door het koude weer komen want dan heb ik er ook vaak last van :)

Ik gebruikte eerste seretide 500mg en nu uh.. jaahaa ik ben de naam weer kwijt.. ik kom er op terug (bruine ouderwetse puffer is t)

3. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    ik gebruikte alleen ventolin

4. BB10

BB10 Niet meer actief

Ik had ook eerst Seretide en was daar erg tevreden over, nu heb ik Ventolin en Qvar. En die helpen niet zo goed. Maar het zou goed kunnen dat ik ook meer last heb vanwegen het weer, daar had ik nog niet aan gedacht.

5. BB10

BB10 Niet meer actief

Beg hoevaak gebruikte jij de Ventolin per dag?

6. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Niet zo heel vaak, heb er eigenlijk alleen last van met dit koude weer. Dus denk 1 a 2 x per dag toen ik net zwanger was (toen was het ook zo koud weer).

7. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

22 jul 2009
    1.980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Maar Ventolin is ook slechts voor de momenten dat je het nodig hebt is mij verteld..
    Want het zet slechts je luchtpijp open.

Serevent en flixotide geloof ik dat die ander heette werken wel over de dag door zeg maar en die 2 hebben ze samengevoegd (seretide)
    Ik heb ook ventolin namelijk maar die hoefde ik in het begin alleen in te nemen vlak voor ik de seretide innam en daarna alleen als ik een astma aanval kreeg.

8. BB10

BB10 Niet meer actief

Ja klopt alleen bij de Seretide is bekend dat het aangeboren afwijkingen bij ongeboren dieren kan veroorzaken daarom mogen mensen die in de zwangerschap niet gebruiken. Dat is ook de reden dat ik over moest stappen op de Ventolin.

9. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.569
    113
    mijn huisarts heeft voordat ik zwanger wilde nagevraagd bij de longarts of ik flixotide mocht gebruiken als ik zwanger was.
    Die raadde dat af. Eerste keus bij zwangerschap is beclamethason( = qvar of becotide, bruine puf idd)

10. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

22 jul 2009
    1.980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    @chrystel ja die heb ik nu ook inderdaad!

11. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Hier alleen de ventolin, ik heb hem niet zo vaak nodig gelukkig maar met dit weer heb ik er ook meer last van!
    En vooral als ik nu ga fietsen...

12. Ananas89

Ananas89 Fanatiek lid

31 mei 2010
    1.188
    0
    0
    Hallo!

Hier voordat ik zwanger raakte Singulair, Seretide en Ventolin.
    Heb dit allemaal moeten stoppen en moeten vervangen voor Qvar en Aeromir. Ook de ventolin mag ik niet meer gebruiken omdat ze daar de schadelijkheid niet van weten, vandaar de Aeromir...

Heb het gevoel dat de medicijnen veel minder goed werken dan de Singulair, Seretide cominatie. Maar het is natuurlijk het belangrijkste dat het beste is voor de kleine!
    Hier heb ik juist een betere weerstand tijdens de zwangerschap en daardoor ook wat minder last van mijn longen.

Ps. BB Raar dat je de ventolin in de plaats van Seretide hebt gekregen. Ventolin is namelijk alleen een luchtwegverwijder en geen ontstekingsremmer en dat is Seretide wel...

En zo zie je maar weer hoe verschillend de behandelingen allemaal zijn! En hoeveel verschillende meningen er onder artsen zijn...

13. BB10

BB10 Niet meer actief

Ik gebruik nu ook de Qvar alleen vind ik die voor geen meter werken. Met als gevolg dat ik veel meer Ventolin nodig heb.

14. Ananas89

Ananas89 Fanatiek lid

31 mei 2010
    1.188
    0
    0
    Ik snap wat je bedoelt... heb ook het gevoel dat Qvar voor geen meter werkt. Dus baal ontzettend, maar het is niet anders! Voor het wondertje in mijn buik heb ik alles over!

En het doorzetten zal nog wel even moeten straks ook aangezien je de medicatie ook met borstvoeding niet mag gebruiken (en ik dat wel heel graag wil laten slagen ivm met allerhande allergiën...).

Succes! En ik hoop dat je snel wat minder benauwd bent.

15. Jetje76

Jetje76 Bekend lid

15 feb 2009
    617
    0
    0
    Gefeliciteerd met je/jullie zwangerschap!

Ik gebruikte (in mindere mate en in overleg met m'n arts) symbicort. Ontstekingsremmer en luchtwegverwijderaar. Helpt goed! Die bruine puf deed niets voor mij.

Succes en fijne zwangerschap dames!

16. bloempje28

bloempje28 Actief lid

17 aug 2010
    412
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zat eerst op alvesco en ventolin, nu gebruik ik pulmicort en ventolin. Heb dit via de longarts gekregen, de huisarts wilde dat ik alleen ventolin zou gebruiken, maar dan blijf je puffen.....
    @ Ananas, gek dat je airomir hebt gekregen, hierin zit ook salbutamol, is precies hetzelfde als ventolin alleen een ander merk.

17. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    yep. hier ook astma en ik gebruik indien nodig: Salbutamol en Q-var. Niet dagelijks, maar dus alleen als mn longen echt opspelen.

18. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Hier iemand met astmatische bronchitis... :(
    Ben nog maar heel pril zwanger, maar maak me nu al zorgen over het medicijngebruik!
    Gelukkig heb ik het maar weinig nodig, maar toch...

Niemand hier die toevallig Bricanyl gebruikt?
    Er staat in de bijsluiter dat het veilig gebruikt kan worden tijdens de zwangerschap, maar ga toch maar even de huisarts bellen voor de zekerheid...

19. MamaKoen

MamaKoen Actief lid

20 okt 2008
    122
    1
    0
    Hier ook een zwangere met astma.
    Ben via de longarts overgestapt naar pulmicort, ventolin, tavegyl en avamys (neusspray). Ik hooooop heel erg dat ik het daarmee ga redden want mijn astma is laatste tijd erg ontregeld. Heb net 4 prednisonkuren achter elkaar gehad en 2 maal antibiotica. Dus hoop echt dat het nu wat stabieler wordt. Duimen, dus maar.
    Iedereen veel succes! Mijn longarts zegt dat het altijd twee kanten op kan met zwangere astmapatienten; of het gaat heel goed of het gaat heel slecht. Helaas behoor ik tot de laatste categorie, althans tijdens m'n eerst zwangerschap was dat zo...

20. Lelymupske

Lelymupske Bekend lid

24 jun 2010
    932
    0
    0
    Lelystad
    mango26.. bricanyl heb ik ook.. werkt bij mij niet..
    ik had eerst ook seritide.. maar dit mocht ik dus niet meer gebruiken.. ik heb op t ergste hoogtepunt een prednisolon kuur gehad voor mn longen.. en ventolin.. daar kan ik t aardig mee uithouden..
    de kuur was 7 dagen.. langer mag niet ivm zwangerschap..
    nu heb ik het gelukkig al een poosje niet nodig..

maar het is knap vervelend.. laat je goed informeren door je apotheek.. of medicatie wel mag icm zwangerschap.. mijn huisarts schreef namelijk medicatie voor die niet mocht..

Deel Deze Pagina