Hey! Ben gisteren naar de gyn geweest en alles was in orde. Mijn gyn zei wel dat er kalk in mijn placenta zit maar dat ik mij er verder geen zorgen over moest maken en dat hij dit vaak ziet. Mijn vraag is nu wat betekent het verkalken van de placenta eigenlijk ? En is dit slecht? bedankt alvast!
Hoihoi, Verkalkingen kunnen onstaan doordat je bijvoorbeeld in contact komt met rook. We zien het inderdaad aan eht einde van de zwangerschap meer omdat de placenta al zo hard heeft gewerkt. Vraag na de geboorte of je de placenta mag zien en of ze even uitleggen wat en waar die verklakingen precies zitten. Imke
Inderdaad ik heb ook gelezen dat het meer voorkomt bij vrouwen die roken of zich bevinden in een rokerige omgeving maar omdat ikzelf niet rook of passief rook en nog maar 36 weken ver ben vroeg ik mij af of dit wel normaal is? Ik heb gelezen dat de placenta pas begint te verkalken bij 40 weken of langer dus volgens mij is het bij mij een beetje te vroeg.... Ben gewoon bang dat de baby minder goed zijn voedingstoffen en zuurstof binnenkrijgt en zo niet goed meer gaat groeien
Hoihoi, Het treed het vaakst op na de 40 wkn maar kan ook eerder. vaak zie je dat als kindjes niet meer voldoende voeding uit de placenta kunnen halen ze er voor gaan zorgen dat ze geboren gaan worden. Imke