Hoi allemaal, Mijn dochter wil 's avonds niet slapen, ongeacht wat voor dag we hebben gehad, hoeveel ze wel of niet heeft geslapen, hoeveel ze gegeten heeft etc. Ik heb al van alles geprobeerd, maar ik weet niet waar het aan ligt en hoe ik dit eventueel kan bijsturen. Kunnen jullie met mij mee kijken en wie heeft dit ook mee gemaakt? Wat deden jullie toen? Wanneer ging het over? Ons schema is als volgt: 7.30 starten we dagelijks de dag, krijgt ze een fles 9.00 / 9.30 is ze echt moe (oogjes wrijven, gapen, jengelen) en gaat ze naar bed. 10.00 / 10.30 wakker (ze slaapt dus maar 3 kwartier en soms een uitschieter van 1.5 uur, maar die zijn op 1 hand te tellen). 10.00 / 10.30 fruithapje met water of afgekoelde thee 11.30 half broodje met margarine. We hebben wel eens een fles er achteraan gegeven, maar dat is geen succes. Dan drinkt ze maar 30ml ofzo. Wel geven we water / afgekoelde thee 12.00 uur slapen (ene keer wel, andere keer niet). Heb het idee dat ze dit echt aan het overslaan is, maar soms redt ze het nog niet. Voornamelijk als ze in de ochtend zo weinig heeft geslapen, dan is ze weer moe. 12.30 klaarwakker 14.00 uur fles (eerder geven is geen succes zoals hierboven beschreven staat) 15.00 uur slapen 16.00 uur klaarwakker en krijgt ze sinds een kleine week een tussendoortje. Een maïsboogje of koekje zonder suiker met water 16.30 / 17.00 uur groentehap en water / afgekoelde thee 18.00 uur is ze vaak nog moe en slaapt ze een klein half uurtje. Dit verschilt ook. 19.00 wassen of badderen 19.30 fles, even knuffelen / boekje lezen en dan slapen. Ze slaapt dan een klein half uurtje, soms een uurtje en daarna gaat ze niet meer slapen. Ze valt pas tegen 22.30 / 23.00 uur in slaap. Nu is het zo dat mijn dochter KMA en reflux heeft. Slapen gaat vanaf de geboorte al niet gemakkelijk. Op de rug / buik / zij, het is allemaal hetzelfde. Wieg / ledikant / wandelwagen maakt ook niet uit. We hebben al geprobeerd: - fruithap in de middag geven - tijd iets rekken voor het naar bed gaan. - Proberen om maar 3 slaapjes overdag te doen ipv 4. Ook geprobeerd 2 slaapjes ipv 3, maar dit maakt niet uit voor de avond. - een uur voordat ze gaat slapen rust in de tent - 's avonds nog een flesje aanbieden (wil ze niet) - strak hetzelfde schema steeds aanhouden, zodat het duidelijk is dat ze moet slapen. We doen overdag en savonds precies hetzelfde. licht / donker maakt haar ook niet uit. - 5 minuutjes laten huilen, aai over de bol + kus en weltrusten zeggen en weer weggaan. Als ze echt overstuur is, pak ik haar eventjes op, heen en weer wiegen en ik leg haar weer terug als ze rustig is. Ik ga de kamer niet uit. Heb ik eerst wel gedaan, maar dat is nu al 2 maanden niet meer zo. Wie kan me misschien nog wat tips geven? Ik zou het heel fijn vinden als ze savonds eerder gaat slapen. Het punt is ook dat ze de hele avond jammert en soms echt gaat krijsen. Elke avond.. Ook zie ik dat ze echt wel moe is, niks is goed. Hoe kan het dat ze savonds niet wil slapen? Moet ik er aan toe geven en haar gewoon bij ons nemen en gaat het vanzelf over? Ik weet niet wat het is.. Ik hoop dat iemand me wat verder kan helpen. Ik ben een beetje radeloos Alvast bedankt
Zo te zien heeft je dochter een heel normaal slaappatroon. Het probleem is denk ik alleen dat jij graag wil dat ze van 19:30 tot 7:30 slaapt? Mijn kinderen gingen pas rond 2 jaar om 19:00 uur naar bed, daarvoor altijd ergens tussen 21-23 uur, afhankelijk van de eerdere slaapjes. Het ligt niet aan haar, maar aan jouw verwachting zo te zien. En ze is ook nog zó jong joh! Hier slapen ze tot een maand of 9 altijd gewoon beneden op schoot tot wij naar bed gaan, lekker dicht bij.
Bedankt voor je reactie. Het klopt alleen niet helemaal. Van mij mag ze tot 22.00 uur wakker blijven en samen met ons naar bed gaan als dat goed werkt voor haar. Ze is alleen wel heel erg moe, ze wrijft in haar oogjes en ze huilt / krijst de hele tijd. Alleen niet als ze bij ons is voor ongeveer een half uurtje. Daarna gaat ze ook bij ons hard huilen en naar mijn idee is dat omdat ze heel moe is. Niks is dan goed, ook niet knuffelen of draagdoek etc. Ik zou het echt niet erg vinden als ze nog niet wil slapen, omdat ze nog niet moe is of als ze bij ons wil zijn.. maar is dat het ook? Of is er een reden waarom het niet lukt om te slapen? Ik wil haar juist helpen he, niet mijn wil opdragen. En geloof me, dat is echt zo want we hebben al heel veel mee gemaakt met haar (tot ziekenhuisopnames aan toe) en ik vind het echt okee want ze is het helemaal waard.
Nee hoor geen gekke vraag. Bedankt voor het meedenken. Ja, alles is geheel koemelkvrij, glutenvrij en suikervrij. Misschien ook goed om even te melden dat ze onder behandeling is bij de kinderarts vanwege de kma en reflux en ook onder behandeling bij de diëtiste. Van haar krijg ik de voedingsadviezen welke ik trouw opvolg. We hebben ook weer alleen melkflessen geprobeerd of pap, maar dat wil ze allemaal niet.
Ze is onder behandeling bij de kinderarts. Als er wat is, worden we altijd naar haar doorverwezen. Longen, hartje, oortjes zijn allemaal goed. Het lijkt erop dat ze geen pijn heeft of ergens last van heeft. Ze heeft al 2 voortandjes aan de onderkant. Soms denk ik ook tandjes, maar dan werkt de tandenolie ook goed. En dit is al zo vanaf de geboorte (alleen toen ging ze pas om 23.00 uur slapen, nu is het vaak rond 22.00 uur en dan wordt ze nog ee paar keer wakker en gaat pas rond 00.00 uur echt slapen).
Lastig zeg! Ik heb geen ervaring wb de koemelkallergie en reflux, maar heb wel een lastig slapend kind (gehad). Met 7,5 maand sliep ze ineens door, daarvoor was het heel wisselend. De enige tip die ik kan bedenken is toch strak elke dag hetzelfde ritme aanhouden, niet per se qua tijden maar wel qua volgorde van alles. En misschien een speciaal avond-slaapritueeltje? Dus anders dan overdag?
Wat lastig zeg. Mijn zoontje is bijna 7 maanden en zijn ritme lijkt op die van jouw kindje. Wat alleen verschilt is dat hij na de fles van 7u meteen weer terug naar bed gaat en dan slaapt tot 9u meestal. Daarna gaat hij rond half 12 weer slapen( na de tweede fles) en smiddags rond 4 a 5 uur ook nog even een half uurtje ( of in de auto/wandelwagen/ maxi cosi als we ergens heen gaan enz.) Ik heb dus geen echte tips maar misschien zou je je kindje na de gles van 7u eens terug naar bed kunnen doen. Misschien helpt dat en is je kindje savonds echt moe om te gaan slapen. Ohja bedenk me nu net dat mijn dochter ook geen avondslaapster was. Wat bij ons heel erg hielp was iedere avond even in de douche met papa of mama. Daarna sliep ze altijd heel goed. Misschien dat eens proberen? Succes ermee. Hopelijk kom je er snel achter wat je kindje wil...
Hier echt exact hetzelfde, maar dan zonder de allergieen (wat vervelend voor jouw dochtertje ) en een iets ander schema. Mijn dochter is 7,5 maand en bijna elke avond is het feest, ook al sinds de geboorte. Ik lees mee...
Bedankt voor je reactie. Hebben we ook geprobeerd, maar dan ligt ze wakker te spelen en/of te jammeren in bed totdat het 9.00 / 9.30 uur is. Als zij té wakker in bed gelegd wordt, gaat ze juist veel later slapen. Daarom houd ik ook geen vaste slaaptijden meer aan. Eerst had ik dit wel, maar dit werkte echt voor geen meter meer. Nu al 2 maanden dat ik naar haar kijk en haar naar bed doe als zij écht moe is en overdag slaapt ze dus vaak binnen 5 minuten al. Het is echt de avond en geen idee waar het aan ligt.
Mijn kinderen slapen tot nu toe 's avonds alleen of aan de borst of in de draagzak. Wij wandelen vaak een stukje buiten als ze moe zijn en dan in de draagzak op ons rug. Vaak zijn ze dan zo weg.. in bed is nog nooit gelukt Het lijkt ook wel alsof ze steeds moeilijker gaan slapen, als ze moe zijn. Dan vind ik een draagzak echt een uitkomst!
Ik herken het.. Mijn zoontje is nu 9 maanden en slaapt eindelijk door (niet altijd, maar toch vaak genoeg), en dit sinds een maand ofzo. Hier was het echt plots, in één keer dat het gewoon beter ging. Ik zou dus gewoon wat geduld hebben, alle kindjes zijn anders, en hopelijk gaat het ook snel bij jullie beter!
Dankje voor je reactie. Zo te horen is er 'niks' aan de hand met mijn meisje. Daar gaat het me voornamelijk om en is het gewoon een kwestie van geduld hebben en gaat het vanzelf over. Het punt waar ik tegenaan loop is dat ze wel echt moe is, alleen het lijkt alsof ze de slaap niet kan vatten. Ik vind het met name vreemd omdat het haar overdag wel lukt en 's nachts slaapt ze ook door. Ik denk zo'n 2/3 keer per week dat ze 's nachts ook een paar keer wakker wordt, maar dan is ze makkelijk te troosten. We moeten er zo'n 3 x per nacht uit. Natuurlijk is dat minder prettig, maar het is zoals het is en dat accepteer ik wel. Hoort er nou eenmaal bij. Ik vind het gewoon lastig dat het haar niet lukt om in slaap te vallen en ze de hele avond huilt en ik haar niet kan troosten. Ik voel me dan een beetje machteloos ofzo.. Alsof er iets is en ik kan haar niet helpen.. Lekker dan
Als ik je schema bekijk dan is mijn eerste indruk dat het heel vol is. Veel eet/drinkmomenten en slaapjes. Ik zou proberen een vaste volgorde in te bouwen. Dat hielp vanaf ongeveer 3 maanden om bij ons wat meer rust in de tent te krijgen. Nog steeds geen goede slaper, maar inslapen gaat bijna altijd perfect (fingers crossed). Het werkt ongeveer zo dat jij de volgorde bepaalt, maar je dochter de tijden. Bijvoorbeeld je dochter wordt om 7.30 wakker, dan krijgt ze een schone luier en haar ontbijt (fles) en mag ze spelen of knuffelen. Als je ziet dat ze weer moe wordt dan leg je haar weer in bed en kies je een manier waarop jij denkt dat je de beste kansen hebt en dat houd je 30 minuten vol. Anders ga je weer naar beneden met haar en probeer je het bij de volgende signalen. Bij wakker worden een schone luier en afhankelijk van het tijdstip een tussendoortje of lunch. En zo ga je dan eigenlijk door. Edit: je kan als het inslapen beter gaat met een fles ook de volgorde na het ontbijt veranderen in eten-slapen-schone luier i.p.v. slapen-schone luier-eten. Bij ons resulteerde dat in het begin in 8 flessen op een dag ofzo. Dat lijkt veel, maar de hoeveelheid was eigenlijk gewoon gelijk omdat hij toch dronk wat hij nodig had. Jullie meisje is al wat ouder en eet ook vast voedsel, dus dan is het even puzzelen wat je wanneer gaat geven. Dat zal ook per dag verschillen als de tijden van de slaapjes nog wisselen. Het tweede wat me opviel is dat het lijkt alsof je dochter overdag niet 'doorslaapt'. Dus steeds maar 1 slaapcyclus pakt, met af en toe een uitzondering. Je kan afwachten tot het beter gaat of proberen hierop invloed uit te oefenen door opnieuw het slaapritueel uit te voeren. Bij ons had dat eigenlijk geen effect. Wakker is wakker. Ik ben er van overtuigd dat je 's avonds en 's nachts zaait wat je overdag geoogst hebt, dus ik zou lekker de avonden laten lopen zoals ze lopen en overdag investeren in rust en regelmaat. Aan het begin van de avond een dagelijks terugkerend bedtijdritueel en dan heb je je best gedaan toch?
Heel erg bedankt voor je reactie. Ik snap dat het veel is inderdaad en dat vond ik ook. Dit is alleen wel het advies wat ik van de diëtiste heb gekregen en dat is omdat ze heel weinig eet/drinkt. Ivm de reflux wil ze het liefst geen fles en moeten we dus iets alternatiefs geven anders valt ze weer af en wordt ze zwakjes. Daarnaast eet ze nog niet voldoende vast voedsel om minder eetmomenten aan te kunnen bieden. Ze eet maar kleine beetjes en daarom bieden wij vaker kleine beetjes aan net zoals je het zou doen met een fles (allemaal op advies hoor). Ik snap wat je bedoeld met de 2e slaapcyclus, maar ze kant het wel. Ze slaapt ook geregeld 5 kwartier en de nacht gaat het ook prima. De laatste tijd gaat het alleen wat minder. We hebben ook weer het ritueeltje gedaan als ze na 3 kwartier wakker werd, maar net als bij jou geldt bij onze dochter: wakker is wakker. met geen mogelijkheid gaat ze slapen. Nu laat ik haar vaak 'brabbelen' in bed. Soms slaapt ze dan nog weer een kwartiertje, maar vaak is ze gewoon wakker en gaat ze echt niet meer slapen. Ik heb de tijden van de voeding ook zo neer gezet met tijden, om een beetje een idee te geven. Maar zoals je opnoemt is wat ik doe. Ze wordt wakker, luier verschonen, eten (wat het dan ook is op dat moment), spelen, slapen. Wordt ze om 10.00 uur wakker, krijgt ze om 10.00 uur haar hapje, is het 10.45, krijgt ze het om 10.45 uur. Ik doe dus alles in een vaste volgorde om haar zoveel mogelijk regelmaat en herkenbaarheid te geven. 's avonds hebben we ook een vast bedtijd ritueel, maar het haalt helaas (nog) niks uit. Nogmaals bedankt voor het meedenken en alles wat je opnoemt doe ik momenteel Vandaar dat ik ook een topic opende, omdat ik echt niets kan bedenken wat ik nog meer zou kunnen doen om haar te helpen. Ik denk dat ik alles al doe? Het is een kwestie van afwachten denk ik en 's avonds inderdaad gewoon maar lief met haar zijn en haar naar bed brengen als ik zie dat ze echt moe is en ik denk dat ze echt gaat slapen. Geduld is een schone zaak......