Kamerplanten liefhebbers

Discussie in 'De lounge' gestart door MinnieMouse94, 18 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. A je to

A je to Bekend lid

7 feb 2016
    944
    1.259
    93
    Zal ik doen! :)

Nummer4 vindt dit leuk.
  2. Olympia

Olympia Fanatiek lid

16 okt 2020
    1.047
    1.679
    113
    Vrouw
    Ik ben foto's aan het uitzoeken en vond een foto van toen ik dit citrus boompje net had gekocht, prachtig vol, met mooie groene blaadjes.

In vergelijking met toen, ziet ie er nu heel zielig uit:oops:
    Iemand enig idee hoe dat komt en of ik 'm weer kan opkalefateren?
    Hij staat in een vaste pot, zonder waterafvoer. Zou dat het probleem kunnen zijn? (staat ie overigens al 2 jaar in...)
    Ik geef hem denk ik 1 keer per week water, staat in de volle zon.

IMG_20210406_104713.jpg

3. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.883
    471
    83
    Ik zou hem verpotten. Goede potgrond gebruiken. En bij beter weer naar buiten doen. Langzaam aan het zonlicht laten wennen ivm verbranden van blad. Hier gaan de citrusboompjes alleen met de hele strenge vorst naar binnen (koele kamer).

4. Olympia

Olympia Fanatiek lid

16 okt 2020
    1.047
    1.679
    113
    Vrouw
    Oh meen je?
    Ik maak dan de connectie citrusboom - Spanje/Frankrijk, dus vast veel zon en veel warmte.
    Maar daar kan ie dus eigenlijk niet goed tegen?

Wil 'm wel graag binnen houden trouwens, hij staat zo leuk in de slaapkamer...

miepje77 en Nummer4 vinden dit leuk.
  5. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.733
    6.643
    113
    Vrouw
    Die Calatheas in schattige kleine potjes van de Lidl hè... :rolleyes:

Bekijk bijlage 684720

Snel verpotten !

De hele Calathea familie en een verdwaalde Alocasia...

Bekijk bijlage 684721

Ik heb die twee donkere (roseopicta dottie) en de twee met de grote groene bladeren (orbifolia) samen in één pot gezet, soort bij soort. Die waarvan ik dacht dat het dezelfde waren maar het toch niet bleken te zijn (burle marxii en Freddie) in aparte potten die net een slag kleiner waren. Had gelukkig nog 4 dezelfde potten in twee maten. Tikkie ocd :roflmao:

6. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.733
    6.643
    113
    Vrouw
    Ben zo trots op deze: calathea network, mijn favo plant :) deze heeft (tot nu toe geteld) 13 nieuwe scheuten tegelijkertijd, hopelijk binnenkort nog meer :)

Bekijk bijlage 684725

7. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.883
    471
    83
  8. Mayflower

Mayflower Bekend lid

21 okt 2018
    592
    304
    63
    Vrouw
    Is er iemand die mij kan helpen!
    Mijn mooie calathea krijgt bruine gele bladeren.
    . Ze heeft het altijd goed gedaan maar sinds nu sinds 2 maanden niet meer. Ze heeft ook al voeding gehad. Ze staat in de keuken. Ze heeft licht en staat uit de zon. Ik doe wat verkeerds maar weet niet wat! Toch een andere plaats zoeken?
    Alsvast bedankt!

Bijgevoegde bestanden:

9. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    bruine randen en gele bladeren is meestal het gevolg van teveel water.

10. JUVE

JUVE Actief lid

12 mrt 2019
    450
    231
    43
    Vrouw
    Gecontroleerd op beestjes?
    Ik zou de lelijke bladeren eruit knippen en lekker Sproeien.

11. Mayflower

Mayflower Bekend lid

21 okt 2018
    592
    304
    63
    Vrouw
    Zal ik dan nog steeds te veel water geven? Ik controleer via de aarde. En geeft als deze droog aanvoelt een scheut water en laat haar dan uit lekken in de sink. Is ongveer 1 x per week a anderhalf week. Moet ik haar langer droog laten staan?

12. Mayflower

Mayflower Bekend lid

21 okt 2018
    592
    304
    63
    Vrouw
    Ja ze heeft zoverre ik zie geen beestjes.
    Heb haar nu op een andere plek gezet (andere kant van de keuken met iets meer indirect licht)
    Gewoon de bladeren afknippen die de bruine randen hebben?

13. JUVE

JUVE Actief lid

12 mrt 2019
    450
    231
    43
    Vrouw
    Ja zou ik wel doen want de bruine randen gaan niet meer weg en de plant kan dan meer energie stoppen in nieuwe bladeren te maken.

Ik heb mijn calathea's ook twee weken geleden flink onder handen genomen en heb het idee dat ze weer wat gelukkiger zijn :roflmao:

Mayflower vindt dit leuk.
  14. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.690
    2.400
    113
    Vrouw
    Broek
    Ahhh hij ziet er ook sneu uit! Mijne is ook een drama hier, ik heb bijna altijd bruine punten op de bladeren al vanaf dat ze net beginnen te groeien. Sproeien, veel water, weinig water, regenwater, kraanwater, lichter, donkerder, hogere luchtvochtigheid, voeding etc hier helpt het allemaal niks.

Heb hem nu in een hoek gezet, blijkbaar houden ze niet van tocht. Hopelijk helpt dat dan. Maar mijn bladeren staan verder wel recht omhoog en de plant lijkt verder happy. Heb hem ook echt al jaren.

15. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.690
    2.400
    113
    Vrouw
    Broek
    Hoe gaat t met jullie plantjes? Hier groeit het als kool. Wij gaan alleen volgende week 2 weken naar het buitenland (ouders van mijn man na 1.5 jaar weer zien) en dan moet iemand anders voor mijn planten zorgen (ons oppasmeisje). Hoe doen jullie dat qua instructies? Hoeveelheid water en hoevaak ze water moeten? Ik heb bijna 100 plantjes dus ik kan ze moeilijk allemaal opschrijven.

Is groepjes maken slim? Maar dan moet ik ze verplaatsen, vinden niet alle planten fijn. Of misschien zeggen alle planten 1x per week maar een aantal met post its erop bijvoorbeeld 2x per week of helemaal geen water.

Misschien heeft iemand van jullie ervaring?
    Mijn Caladiums beginnen goed te groeien!
    20210424_072933.jpg
    Mijn baby white princes heeft een blad met rose erin gemaakt en mijn monstera variegata baby ook net een nieuw blad. De pannenkoekjes baby's groeien ook heel snel en mijn begonia stekjes zijn ook al echte plantjes geworden!

20210424_073329.jpg 20210424_073354.jpg

Krv, Nummer4 en JUVE vinden dit leuk.
  16. JUVE

JUVE Actief lid

12 mrt 2019
    450
    231
    43
    Vrouw

Wat goed dat alles zo lekker groeit! Hier gaat ook alles heel goed.

Ik zou inderdaad op de planten die vaker water nodig hebben een post it plakken, vind het wel een goede tip:roflmao: . Misschien even opschrijven welke planten regenwater moeten en dat klaar zetten. Je zou planten groepjes kunnen maken met de soorten al snap ik dat het met 100 planten lastig is.
    Ik gaf de planten van mijn schoonmoeder water voordat ik ook maar iets van planten wist en heb er nog nooit één dood laten gaan of verzopen:D dus denk dat het wel goed komt. :thumup:

Majo1983 vindt dit leuk.
  17. pety01

pety01 Actief lid

3 mrt 2011
    434
    219
    43
    NULL
    NULL
    Nu we het er toch over hebben. Is er hier iemand die ooit eens van de automagische watergevers heeft gebruikt?
    Bijvoorbeeld zo'n glazen bol of terracotta pinnen met een fles erboven op, katoenen draadjes vanuit een emmer water naar elke plant.
    Ik ben namelijk nieuwsgierig of er een systeem is dat echt werkt. Met als eis dat het ook een beetje betaalbaar blijft, dat is meer 80+ planten wel nodig o_O

De glazen bollen heb ik wel eens geprobeerd, had ik gekregen. Glazen bol erin en binnen twee tellen was de bol leeg en mijn plant verzopen. :confused: Op zijn zachts gezegd geen succes dus.

18. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.733
    6.643
    113
    Vrouw
    @pety01 ik zat laatst ook naar die bollen te kijken maar een vriendin van me raadde het af (bloemist) omdat je plant ze leeg trekt en planten die spaarzaam water moeten krijgen zo te veel krijgen. Zit zelf hier ondertussen op 60+ planten en er komen nog 9 aan met de post :roflmao: dus als er een systeem is dat echt werkt ben ik ook wel benieuwd.
    Aan de andere kant vind ik het zelf ook fijn om eens per week even een uurtje aan de planten te besteden, dan bekijk ik ze van top tot teen en geef de meesten een sproeibeurt en voetenbad.

19. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.733
    6.643
    113
    Vrouw
    Ik ben benieuwd of iemand hier de Pilea Moon Valley of Pilea Cadierei heeft. Die laatste heb ik besteld maar die eerste vind ik ook wel grappig er uit zien.
    Groeien ze net zo hard als de pannenkoekplant, en krijgen ze net zo veel kleintjes of zijn het totaal andere planten?
    Als je ze al groot hebt, wil je een foto plaatsen? Erg benieuwd, ik heb p6 besteld dus echt mini.

20. tuc

tuc Niet meer actief

Mijn schoonmoeder doet het elke vakantie old school. Die zet een soort kleine speciekuip met water in de kamer. Daar omheen de planten met jute touwtjes erin. Ze is soms een aantal weken achter elkaar weg en het werkt perfect zegt ze

Deel Deze Pagina