Ik heb maanden terug tegen beter weten in een erwtenplant gekocht, vermoord natuurlijk Mooie strengen afgeknipt en nu laten wortelen, hopelijk kan ik er als stekje iemand blij mee maken in de plantenbieb.
Hoe heb je die vermoord? Vraag ik omdat ik net vandaag gewortelde stekjes uit water over heb gezet in grond en ze in leven wil proberen te houden
Ik las overal dat je een erwtenplant snel te veel water geeft en je door wortelrot je plant dan naar een andere wereld helpt. Waarschijnlijk heb ik hem te weinig water gegeven
Ik wil mijn monstera deliciosa proberen te stekken. Ik heb al gelezen dat je een stengel met 1 blad moet doen omdat de bladeren erg groot zijn. Maar weet iemand of je het best een oudere of jongere stengel kunt pakken?
Ik heb ooit ergens gelezen dat je een stengel met blad boven en onder het blad kan knippen, maar dan moet er wel een luchtwortel aan zitten? Google weet wel raad denk ik. Als ik niet weet hoe iets te stekken kijk ik vaak op youtube, dan zie je precies wat ze doen. Meestal zijn het de iets lelijkere bladen die gestekt worden lijkt mij.
dan ga ik me er toch maar eens in verdiepen. heb meer van dat soort plantjes, string of hearts, spades, dolphins etc. die ik als stekjes heb gekregen maar eigenlijk niet weet hoe te verzorgen.
Een erwtenplant is nog weer van een heel ander kaliber. Die houdt nog meer van verwaarlozing dan een string of hearts. En juist dat verwaarlozen is lastig als plantenliefhebber Een monstera kun je vanaf elk blad stekken. Neem een blad met luchtwortel. Mijn ervaring is dat het wel even duurt voor een stek wortelt maar dat het wel bijna altijd lukt.
Leuk om weer wat te lezen. Ik heb een paar planten na de vakantie weg moeten doen. Schoonmoeder had de planten die wat extra moeten te weinig gegeven en andersom. Ach ja, het zijn ook wel errug veel planten en je raak snel in de war. Goed excuus om weer eens een plantje te kopen . Over de erwtenplantjes en de dolphin. Die dingen houden van veel zon en weinig water. Ik heb een dolphin die aan één kant helemaal kaal begint te worden terwijl de andere kant in de zon als een malle groeit. Ik moet eerlijk zeggen dat ze voor een rustgevende hobby wel zeer veeleisend zijn af en toe.
Net een paar dagen terug van vakantie en alle plantjes hebben het overleeft . Gelukkig is mijn broer net zo gek met planten en stekjes. We zijn duidelijk familie haha! Tot mijn grote verrassing begint mijn sanseveria blad wortel te schieten. Heeft zeker wel vier/vijf weken in water gestaan. Nu hopen dat het wat wordt. Heb vandaag ook wat monstera stekjes in het water gezet. Een Chinees lantaarn plantje vind ik lastig. Teveel water, te weinig water, te weinig licht. Ben er nog niet helemaal uit.
Nog een stek vraagje: een vriendin hoorde van mijn ruilkast en heeft van haar bananenplant 4 jonkies afgesneden. 2 met veel worteltjes en 2 zonder wortel. Komt dat nog goed met degenen die geen wortel hebben of is dat hopeloos?
Ik ga niet helemaal meeschrijven in het topic maar wil het even delen.... ook ik heb planten ontdekt. Via mijn dochter die gewoon echt goed is met en voor planten. Alles blijft het doen bij haar. En nu heeft ze de liefde ook op mij doorgegeven. Ik heb nu voor in huis een boom gekocht.
Ik zou 'm in het water zetten en kijken wat er gebeurt. Ik heb ook wel eens een stekje van een banaan met iets te weinig wortels weggehaald en die groeiden later prima maar als er helemaal niks zichtbaar is weet ik niet zeker of het gaat lukken. Hier na m'n verhuizing op bijna alle planten spint ontdekt.. Het begon bij eentje voor de verhuizing. Ik heb vorige week roofmijten uitgezet nadat andere behandelingen niks uithaalden. Hopelijk ben ik er nu vanaf! Over het stekken van de monstera: volgens mij kan het met oude en nieuwe bladeren, als er maar een luchtwortel aanwezig is. Mijn monstera variegata kreeg steeds minder wit, daar heb ik nu 2 stekken vanaf gehaald een week of 5 terug en ze hebben al mega veel nieuwe wortels. De moederplant begint ook alweer uit te schieten dus ben benieuwd of het wit terugkomt. 1 van de stekken maakt ook alweer nieuw blad aan.
Ik heb wel eens een stekje van een banaan zonder wortels gehad en die heb ik laten wortelen op water. Na een aantal weken had die mooie wortels. Misschien geluk gehad maar het is zeker het proberen waard. Banaan is nu alsnog dood want ik kan geen vrienden worden met die plant
Ik heb er ook een waar wel veel wit in de stam zit maar de bladeren zijn heel groen met beetje wit. Zou het stekken dan helpen? Durf het eigenlijk niet het is ook nog niet een hele grote plant. Heb hem gekocht als stek met 2 bladeren inmiddels al 6 bladeren maar wel met flinke luchtwortels. Kan ik die gewoon stekken en kan er dan meer wit komen? Ik doe mijn stekjes trouwens het liefst in spagnum mos of gewoon water. Maar merk dat het in mos wel vaak beter en sneller gaat.
Exact dit is er ook met die van mij aan de hand, ook nog geen grote plant. Ze adviseren om te stekken boven een blad waar nog veel wit in zit, dat betekende 4 bladeren eraf die ik in 2 stekken heb verdeeld. Ik durfde eerst ook niet maar een variegata zonder wit vond ik ook niet leuk. Het nieuwe blad is nu aan het groeien dus nog geen idee of het gelukt is. Ik zal binnenkort even foto's maken en hier posten! https://www.mamabotanica.nl/blog/plantenvraag-bonte-monstera-deliciosa