Staat dat niet in de beschrijving? Dacht na 10 dagen herhalen maar weet het niet helemaal zeker. Ik maak het altijd per liter aan.
Ik zag er niks over staan, maar zal nog eens goed lezen. Ja, ik heb het nu ook met een liter gedaan, of om precies te zijn 1,2 liter, want dan moest ik precies 1 ml van dat spul pakken. Maar dat is dus echt heel weinig.
De levenscyclus van de trips duurt, afhankelijk van de omstandigheden , 10 tot 30 dagen. ^^ even gegoogled. Ik zou sowieso wel herhalen na 2 weken zodat je de nog uitgekomen eitjes ook meepakt daarna, en goed in de gaten houden of er niks weer verschijnt.
Ik heb ook ooit trips gehad en meteen al mijn planten preventief behandeld met Edialux in het gietwater. De plant die daadwerkelijk trips had en de planten die in dat zelfde plantenhoekje stonden ook met Edialuxmengel bespoten en boven op een aparte slaapkamer gezet. Daarna heb ik ze gelukkig niet meer gezien maar na 30 dagen heb ik preventief alles nog een keer behandeld. Als ik nieuwe planten koop krijgen die ook meteen een Edialux behandeling in t gietwater.
Ja die houden van vocht en houden ook van een sproei/regenbeurtje. Groeien als kool. Je kunt ze stoppen en op water zetten. Wortels binnen 2 dagen
Met overpotten een keer onvoorzichtig geweest en een stuk is ergens achter blijven hangen terwijl ik doorliep. Ik dacht dat er niks aan de hand was, tak brak niet af, maar nu een week later zie ik dit: groeit zeker niet meer verder nu? Beter afknippen en de losse streng als stekken gebruiken?
Epipremnum aureum. Makkelijk te stekken gelukkig, maar daat gaat 40 cm plant, was zo trots dat tie al zo lang was.
Je kunt nog een poging wagen hem te spalken (met satestokje/ijsstokje en schilderstape bijvoorbeeld). Soms redden ze het dan toch... Maar op de foto lijkt het alsof hij bijna helemaal los ligt, dan lukt het bij nader inzien waarschijnlijk toch niet. Je kunt wel proberen of de hele streng wil wortelen op water, dan blijft hij lang en kun je hem terugplanten als hij wortels heeft en hou je een langere streng
Wat ik mij afvraag, ik heb nu regelmatig roofmijt of springstaarten op bezoek bij mijn planten maar hoe komen die er eigenlijk in?
@JUVE geen idee! Maar springstaartjes houden van vochtige grond dus wellicht de potgrond wat meer laten opdrogen? Schijnt lastig te zijn om vanaf te komen. Roofmijten klinken mij juist prima, die heb ik onlangs aangeschaft om spint te bestrijden haha. Update over de gestekte monstera variegata. Het lijkt te werken! Het nieuwe blad heeft weer wit. Nu nog gaten erin en dan ben ik weer blij.
Ik weet niet wie er ook graag een string of hearts stekt? Die van mij staat nl op een plek waar ik hem echt elke week moet bijknippen, groeit als een gek. In eerste instantie stekte ik op water, maar wortels krijgen duurt zo enorm lang. Toen de butterfly methode ontdekt, dat gaat echt razendsnel. Binnen een week worteltjes en nu in de tweede week al nieuwe blaadjes.
Ik ken deze methode niet maar ga het ook eens proberen! Als ik het goed begrijp een streng in stukjes knippen en op vochtige potgrond leggen? Dek je het ook nog af?
Ja, ik zorgde dat er naast elk blaadje aan beide kanten een stukje stengel van een cm aan zat. Alle stukjes op de vochtige potgrond en een plastic zakje erom.