Slim idee, ga ik denk ik nog wel doen. Was er zelf nog niet opgekomen, haha. Ja daar zeg je wat, haha, die stukken na de tweede keer heb ik heel snel weggemikt. Ik voelde de verleiding om daar ook mee te gaan stekken, want ik zag dat dat ook kan. Maar ik heb nu al 8 stukken staan die moeten gaan wortelen, naast de twee moederplanten.
Wat een mooie grote plant is het geworden! Staat het niet te licht juist? Bij mij stond het ook op de ventsterbank (eind dv middag en avond zon) en met dit zonnig weer begonnen de bladeren "opkrullen". Ik hdb het nu ca 1m van het raam staan en het gaat beter. Ik zie dat het bij jou ook in klei pot staat, misschien is combinatie wat zon en poreus pot en wat droger staat dan het eigenlijk kan hebben?
Dit zijn mijn stekjes van afgelopen weken. Heb tradescancia een knipbeurt gegeven en takjes op water gezet. Na een tijdje bij elkaar geplant in een klein potje. De graslelie erbij (maar 2 stekjes) en de succulent van een "overleden" planten stukje gered. Staan best gezellig bij elkaar zo! Al vind ik het zelf haha Sanseveria komt ook uit dat "overleden planten stukje", heb zelf helemaal geen ervaring mee, hoop dat het wat gaat doen. Ik heb een vraag over de erwten plant want heb al 1 verpest. Nu een nieuwe gekocht, ik vind de echte toch wel leuker dan een neppe. De erwtjes zitten er leuk en stevig uit, maar als in de pot van boven kijk, dan ziet het er niet uit. Klopt het?
Met erwtenplantjes geen ervaring. Schijnt lastig plantje te zijn toch? Volgens mij moet je 'm water laten drinken van onderaf, maar dat doe je wsl al? Je plantjes zien er goed uit hoor. Leuk die stekken van Sansevieria.
En heeel veel zonlicht, en het liefst echt op de grond en niet alleen de sliertjes in de zon. Ik probeer de mijne nu weer te stekken, deed het niet goed, een stekje lijkt nu aan te slaan!
Wat een leuk topic! En wat hebben sommigen veel plantjes Ik vind de pannenkoekplant echt geweldig, maar na een tijdje gaan ze allemaal bergafwaarts bij mij. Ik ben nu op een punt beland waarbij een grote en kleine versie bijna kaal zijn. Er komen wel weer jonge blaadjes aan zag ik vanochtend. Dit maakt dat ik ze eigenlijk wil redden ipv weggooien. Maar hoe? Iemand tips? Wat doe ik verkeerd en wat kan ik doen om er weer een mooie volle plant van te maken?
Het kan ook door de winter komen. Nu in de lente gaat alles weer groeien! Ze houden van zon, van voeding (eens verpotten?) en is er bijv geen ongedierte bij?
Mij is ooit verteld dat dat juist de bedoeling is bij een pannekoekenplant. Ik heb die van mij nu een jaar of twee denk ik en die ziet er zo uit.
Wat ik mijn afvraag bij die pannekoekenplant, bij sommige mensen is die heel vol en bij andere maar een dun stokje met blaadjes. Om hem vol te krijgen moet je dan juist de baby's laten zitten? @2littlemonkeys, ik zou de plant wat voeding geven of wat verse potgrond en even aan kijken hoe hij het dan doet naar een paar weken. Staat hij niet te licht te donker?
@pippa26 verpotten is denk ik niet nodig want ze zitten in vrij grote potten. Ik heb er alleen geen binnenpot omheen, maar hydrokorrels onderin de pot. Zou het een idee zijn om ze toch in een binnenpot te plaatsen? Er zit geen ongedierte bij trouwens en alle planten krijgen hier voeding @YaelStone dat is vergelijkbaar met die van mij. Alleen oogt die van mij treuriger vind ik haha. Ik zie soms zulke mooie volle pannenkoekplanten op instagram en Pinterest. Zo jaloersmakend en dan zit ik te kijken naar mijn stompje. Is er een mogelijkheid dat die toch weer teruggaat naar zijn oorspronkelijke volle vorm denk je?
Ik las toevallig dat je de baby’s dan moet laten zitten, dan oogt die voller. Voeding krijgen ze wel. Ik ga ze verpotten naar een binnenpot met verse grond deze week. Eens kijken hoe dat gaat. Het is toch een beetje mijn favoriete plantje...
Nee dat denk ik niet, tenzij je alle kleine plantjes laat staan die opkomen, dan lijkt het een vollere plant.
Voor de pannenkoekenplantvragen, hier twee blogs: http://www.zijdieblogt.nl/ik-knipte-mijn-pannenkoekplant-in-tweeen/ https://groenepassies.nl/binnen/wordt-je-pannenkoekenplant-pilea-peperomioides-kaal-aan-de-onderkant/ Ik heb hier nu 7 kleine pannenkoekenplanten, zit nog niet in de stekfase, maar voor een mooie plant moet je dus volgens mij niet alle pups er af halen, want dan hou je dus een kale stam over, want het nieuwe blad komt uit de kop.
Bekijk bijlage 648644 Hierbij twee van mijn pannenkoeken. Ik had ze van iemand gekregen, maar waren vervoerd onder niet ideale omstandigheden. Het blad was slap, dun en hing erg. Ik heb ze dus beiden kaal geknipt, hier op de foto was ik halverwege. Bekijk bijlage 648645 En zie hier, nieuwe groei. Zo leuk!
Hoe doen jullie dat met hangplanten? Mijn man vindt het echt geen optie om daarvoor het plafond te gaan ‘beschadigen’ (dus haken voor hangpotten erin) Verder heb ik (nog) niet echt een kast/plank of ander meubel waar ik nog iets kwijt zou kunnen en waar genoeg licht komt. Maar ik vind die Philodendron scandens erg leuk en de Epipremnum aureum en Monstera monkeymask ook trouwens.. Een rekje of plank ofzo zou ik misschien wel ergens kwijt kunnen.. Hebben jullie tips? Wat betreft die pannenkoekplant: Daar word ik ook altijd gefrustreerd van In de winkel super volle mooie grote planten met grote bladeren en na een poosje bij mij in huis een ielige plant met alleen nog maar minuscule blaadjes. Al stond die denk ik ook niet op de goede plek. Ik wil er nog wel weer een keer 1 een kans geven. Ik had een stippen begonia die bijna dood leek. Allemaal verschrompelde bladeren en nog maar een paar kale stengels over. En kijk nou, hoe hij opknapt van de lente
Bekijk bijlage 648697 Bekijk bijlage 648698 Bekijk bijlage 648699 Bekijk bijlage 648700 Bekijk bijlage 648701 Even wat foto’s van paar projectjes nu ben blij dat ik mijn erwtjes niet had opgegeven, 2 stekjes lijken goed aan te slaan!
@Paardenbloem Ik weet het ook niet. Hier ook geen 'definitieve' aanpassingen aan ons huis voor planten. Wat is je Stippenbegonia mooi! Heel bijzondere plant. @pippa26 Leuk om jouw projectjes te mogen zien. Ik word er echt vrolijk van, zo'n vensterbank voor groeiprojectjes.
Misschien weten jullie het antwoord op mijn vraag.. Wij krijgen een nieuwe schutting (tussenwoning). Nu willen wij gaaspanelen plaatsen tegen de schutting en daar dan klimplanten tegenaan over de hele lengte. Hebben de buren dan evengoed last van onze planten uiteindelijk? We willen niet dat zij bladeren door de schutting krijgen. Ik vraag me af of het niet gaat schimmelen ook, gaaspanelen tegen de houten schutting?