Kamerplanten liefhebbers

Discussie in 'De lounge' gestart door MinnieMouse94, 18 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JUVE

JUVE Actief lid

12 mrt 2019
    450
    231
    43
    Vrouw
    Ik hoop het ook.

2. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Geen trips? Daar gaat bij mij alles aan ten onder zo’n beetje..

3. JUVE

JUVE Actief lid

12 mrt 2019
    450
    231
    43
    Vrouw

Nee geen beestjes.

4. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    het is een plant die wat aandacht vraagt. In de winter mag hij in daglicht maar geen direct zonlicht. In de zomer in de schaduw plaatsen. Niet bij een radiator want de plant houdt van een vochtige omgeving. Maar ook weer niet te nat. Meerdere keren een klein beetje lauw water geven is dus fijner als een keer veel water. Er mag geen water onderin de pot staan. De plant houdt er ook van om gesproeid te worden. Dit voorkomt verkleuringen aan het blad. Het water geven en sproeien doe je met regenwater of met demiwater. Kraanwater kunnen ze slecht tegen door de hoeveelheid kalk. als de onderste bladeren verkleuren naar geel en opkrullen dan krijgt de plant te weinig water.

5. marina kl

marina kl Bekend lid

21 jun 2015
    649
    344
    63
    Hey, hoe gaat het met jullie plantjes?
    Meestal ga ik na de kerst naar de tuincentrum ga voor leuke planten want dan hebben ze weer leuk assortiment die niet meer kerst gerelateerd is. En nu moet ik eerlijk toegeven dat ik het echt mis. Heb voor alles begrip maar toch baal ik ervan. Was voor mij een momentje om uit te kijken naar de voorjaar :rolleyes:

Maar goed, wat heb ik nu de afgelopen tijd gedaan:
    - een planten lamp via ali besteld. Die ding was iets van € 2 en via bol € 15. Ik vond het moeite waard om te proberen. Had het 2 weken geleden ontvangen en bij mijn hoya gezet. Het plantje stond al aantal maanden stil en nu begint het uit te lopen! Zo blij mee!
    - een peperomia watermeloen bladjes gestekt en er komen nieuwe plantjes aan!
    - een mango en granaatappel uit de zaadjes laten groeien, weet nog niet wat ik er aan hebt, maar het is wel leuk :p

16093384432204403388394832211175.jpg 16093384826474888573712239621223.jpg

dreumesje vindt dit leuk.
  6. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.246
    2.364
    113
    Vrouw
    Ik heb voor mijn verjaardag een glazen kasje van Casa gekregen, waar nu (in de boekenkast) mijn groeilamp boven staat. Mijn stekjes staan dus prima en doen hetbook goed.

Ik merk dat ik nu weer zo'n fase heb dat ik (mede doordat het nu met de kerstversiering erbij) kritischer kan kijken naar welke planten ik écht leuk vind. 1 grote plant is dus weggegaan omdat ik er toch niks mee had.

Aan de andere kant: het bedrijf van mijn vriend gaat stoppen en de planten die daar stonden plús het zee aquarium komen deze kant weer op. Ruimte snel weer vol dus..

Over 2 maanden komt onze nieuwe bank (en de lente) en ga ik weer opnieuw kijken wat ik wil houden en wat er toch een ander huisje mag hebben. Er is een plantjes/stekjes ruil facebook in mijn dorp, dus daar kan ik dan eea wel kwijt

marina kl vindt dit leuk.
  7. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.109
    1.105
    113
    Ik heb een plant die nogal enthousiast is:
    IMG_20201230_193949.jpg
    Er zitten op verschillende plekken een soort stekjes aan. Weet iemand of je die er af kunt halen en zo nieuwe exemplaren kunt kweken? Of moet ik juist de bovenkant eruit knippen? IMG_20201230_194026.jpg
    Zo ziet het eruit:

8. marina kl

marina kl Bekend lid

21 jun 2015
    649
    344
    63
    Wat voor plant is het, dracena?

Het ligt eraan wat voor vorm je aan je plant wil geven. Wil je het een lange stengel/boompje laten worden of meer een volle struik? Dan zou ik richting die vorm gaan snoeien.
    Maar snoeien om "gewoon te stekken" daar heb ik geen verstand van haha

Ik zou bij jouw plantje dat bovenste uitschieter eraf knippen en nadat het wortels heeft weer erbij planten zodat het mooie volle plant wordt.

9. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.109
    1.105
    113
    Ik denk het wel, maar dat is dus het suffe. Ik heb 'm ooit bij de Aldi of de Lidl gekocht en dan zetten ze de naam er niet eens bij. Alleen iets als "urban jungle". Tjah. Daardoor kan ik dus ook niet makkelijk op internet zoeken naar tips omdat ik de precieze naam niet weet...

10. mariska165

mariska165 Fanatiek lid

4 jan 2009
    4.106
    624
    113
    groningen
    Ik kreeg vandaag mijn kneusjespakket. Wat ontzettend leuk zeg! Hele mooie plantjes zaten erin.

Nu kom ik bloempotjes tekort haha.
    Weten jullie een leuke betaalbare site voor bloempotjes oid?

IMG-20210106-WA0000.jpeg

11. MinnieMouse94

MinnieMouse94 Niet meer actief

Ik denk online best lastig, al weet ik niet wat jij betaalbaar vindt natuurlijk, maar ik vind ze al snel te prijzig. Misschien marktplaats?

mariska165 vindt dit leuk.
  12. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.641
    5.953
    113
    #1892 jessy77, 6 jan 2021
    Laatst bewerkt: 6 jan 2021
    Ik heb ook een plant waar ik behoorlijk trots op ben. De reden dat ik er zo trots op ben is omdat planten en bloemen onder mijn zorg het 1,5 week, hooguit 2 weken overleven. Deze doet het ondertussen al 6,5 maand.

20210106_144836.jpg

Edit: krijg het niet gedraaid.

Nummer4, marina kl, mariska165 en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. pety01

pety01 Actief lid

3 mrt 2011
    434
    219
    43
    NULL
    NULL
    Die ziet er echt prachtig uit. Instagram waardig.

jessy77 vindt dit leuk.
  14. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.733
    6.643
    113
    Vrouw
    Afgelopen week mijn eerste calathea gekocht, helemaal verliefd :)

Ik had al lang mijn huis vol willen hebben staan maar aangezien de tuincentra niet open zijn en het uitstapje met vriendin naar Intratuin steeds verschoven wordt, dan maar een bij de lokale supermarkt gekocht. Erg blij mee!

Bekijk bijlage 676196

Ze heeft wat bruine plekjes maar dat komt vast wel goed.

Zo verliefd op die mooie tekening dat ik net bij de Hornbach nog 5 calatheas heb besteld :cool:
    Hopelijk komen ze ongeschonden aan, heb ook geen flauw idee van de kwaliteit daar maar we zullen het zien.

Gisteren een aantal planten verpot en de pilea gestekt. Heb nu 15 baby's in potjes staan. Had we wel 100 kunnen stekken maar dit leek me eerst voldoende :roflmao: had nog maar 5 potjes dus ze staan met z'n 3en bij elkaar.

Bekijk bijlage 676197

marina kl, Majo1983, JUVE en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.690
    2.400
    113
    Vrouw
    Broek
    Mooi!! Ik heb hem ook staan!!

20210124_131808.jpg

Mijn zoontje wilde een nieuwe kamer voor zijn verjaardag, reden om ook een nieuwe plant te kopen :D. Het is de Philodendron Standleyana geworden, hij moest een beetje in een hoek en wat hoger zijn om de lelijke verwarmingsbuizen daar te verstoppen.

Ben benieuwd, kan hem deze week ophalen bij de Intratuin.

Nummer4 en JUVE vinden dit leuk.
  16. JUVE

JUVE Actief lid

12 mrt 2019
    450
    231
    43
    Vrouw
    Mooi planten!
    Bruin gaat opzich niet meer weg maar hoeft ook niet erger te worden.

Philodendron Standleyana ook een mooie plant!
    Zal vast snel groeien.

Hier even een planten stop. Sommige doen het zo ontzettend slecht dat ik niet weet wat er mis mee is. Geen beestjes in elk geval. :(
    Ik raad iedereen die trips krijgt edialux te kopen werkt echt heel goed.

Hier gaan alle baby calathea's slecht dus voor mij geen baby's meer daarvan. Terwijl de grote gewoon weer nieuwe bladeren aanmaken.

Van het voorjaar ga ik mijn monkey mask opbinden wordt veel te lang :roflmao:

marina kl, Nummer4 en Majo1983 vinden dit leuk.
  17. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.690
    2.400
    113
    Vrouw
    Broek
    Mijn Calathea's doen het allemaal goed, behalve de white fusion en mijn Orbifolia. Nu zag ik ineens dat die eerste spint had, dus de ergste bladeren weggeknipt en de rest behandeld.

De Orbifolia blijft bruine randjes houden, ook bij zijn nieuwe bladeren. Heel irritant. Ik ga nu even stoppen met sproeien, misschien dat daardoor de nieuwe blaadjes al wegrotten.

marina kl en Nummer4 vinden dit leuk.
  18. MinnieMouse94

MinnieMouse94 Niet meer actief

@JUVE Wat kak zeg! Winterdip? Iedere dag een beetje meer licht gelukkig.
    Hier ook wat planten die wat vreemd doen. Gekke bruine vlekken op het plant. En bij andere planten weer vliegjes. Maar ook nog twee alocasia's die vrolijk nieuwe bladeren uitrollen... :eek:

19. JUVE

JUVE Actief lid

12 mrt 2019
    450
    231
    43
    Vrouw
    Je moet inderdaad niet de nieuwe bladeren sproeien dan blijft dat water te lang staan en gaat het rotten. Ik sproei mijn calathea's niet meer maar maak ze met een doekje schoon en dat vinden ze blijkbaar prima.

20. JUVE

JUVE Actief lid

12 mrt 2019
    450
    231
    43
    Vrouw

Denk inderdaad een winterdip. Steeds de kachel aan en dan weer uit en weinig licht.
    Mijn njoy is ook totaal niet blij geef het een kans en anders jammer dan.

Alocasia's zijn vreemde dingen Hahaha.
    Maar wel super leuk dat hij nieuw blad geeft.

MinnieMouse94 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina