Had vandaag de Philodendron Standleyana opgehaald bij de Intratuin. Erg mooi en groot dus heel blij mee!
Ah kak! Misschien net even teveel water? Ik geef mijn planten deze winter heel weinig water, ze zitten bijna tegen het uitdrogen aan haha, maar vinden het blijkbaar fijn deze tijd. Had ik het maar paar winters geleden geweten Alocasia zijn bij mij dus een uitzondering, die blijven zuipen en anders verliezen ze oude bladeren.
Hmm, liep ik paar dagen terug nog te pochen over alocasia's die nieuwe bladeren uitrollen, heb ik er net 4 bij m'n zebrina kunnen wegknippen die ineens allemaal geel en slap hingen en 1 bij m'n polly. Zou ik ze dan te droog hebben gehouden? Vaak hoor je ook wel dat ze voor een nieuw blad een oude laten afsterven zeg maar, daar had ik tot nu toe nog geen last van dus misschien een inhaalslag in negatieve zin.
Misschien bescherming van de plant zelf tegen de winter? De temperatuur schommelt wel enorm natuurlijk. Bij ons is het gelukkig constant qua temperatuur in huis door vloerverwarming die dag en nacht dezelfde temperatuur aanhoudt.
Ik heb een mini potroos gekregen voor mijn verjaardag maar die voelt zich niet fijn hier. Ik geef voldoende water maar toch drogen de bladeren uit. Misschien toch meer geven? Ik weet het even niet meer. Wil hem niet verzuipen.
Luchtvochtigheid is een groot probleem in de winter. Vooral met vloerverwarming. Veel planten willen toch graag een hogere luchtvochtigheid dan nu in de meeste huizen is. Rond de 50 is heel prettig voor planten. Dit is trouwens niet alleen voor planten. Ook voor mensen is een lage luchtvochtigheid meestal niet heel fijn
Mijn ervaring met alocasias is dat die goed nat moeten staan (uitkijken dat ze niet verzopen staan natuurlijk). In de zomer zet ik het 1 of 2 keer per week in bakje met water voor een kwartiertje, dan uit laten lekken en klaar. Ze druppelen dan uit hun blad wat normaal is en voor mij een teken dat alles het goed doet. Heb te laat door gehad dat de dagen in de herfst korter werden en daardoor een keer toch teveel water gegeven waardoor wat gele rand op de bladeren van mijn zebrina kreeg. Had die toevallig ook verpot in een grotere pot, dus die droogde minder snel dan in de zomer. Jammer maar die bleef veel nieuwe bladeren aanmaken. Maar ja, ik dacht ik doe rustig aan met water geven en (met vochtmeter) ging wachten totdat die wat meer droog stond om water te geven. Het plant ging niet meer druppelen uit de bladeren en net voor elke gietbeurt verloor een blad. Heeft 5 bladeren geduurd voor dat ik het "spelletje" door had. Op zich vond ik niet erg dat die 5 bladeren weg zujn, want die hadden toch gele rand. Nu geef ik weer wat meer water en begonnen met een beetje voeding. Heb nu weer 2 nieuwe bladeren gekregen Heb nog a. Black velvet en a. Silver dragon en die hebben dezelfde handleiding iig bij mij thuis
Temperatuur is maar een deel, duur van de lichtdag is een andere belangrijke deel. Op die 2 moeten je watergif en bijvoeding afstemmen. In principe is het beter als dagen korter zijn dat temperatuur dan ook paar graden lager is
Ik heb vier plantjes besteld bij plantje.nl. Ik ben heel benieuwd! Ik had nog twee lege potten maar vier plantjes waren €4,- goedkoper dan twee dus de keuze was snel gemaakt De levertijd is alleen best lang. Ruim 1,5 week.
Ja dat is een makkelijke keuze dan haha. Welke planten heb je besteld? Ik heb deze week echt megaveel geluk en 2 planten gewonnen via Instagram. De Syngonium Milk confetti en de anthurium clarinervium. De Syngonium is al binnen gekomen. Heel speciale plant!
Kunnen jullie me advies geven over dit pannenkoekenplantje? Ik heb 'm in juni gekregen als stekje, inmiddels staat hij er nog steeds hetzelfde bij. Dus niks gegroeid, al 8 maanden alleen dit. Mijn andere pannenkoekenplant groeit als kool, is er iets mis met deze?
Dat stond hij bij mij ook al heel lang maar ik vond 'm te prijzig. Dus dit is heel fijn! Ik doe eigenlijk nooit mee aan winacties maar toch maar wel eens gedaan, met resultaat haha! Als ik 'm binnen heb, zal ik een foto posten.
Staat de andere pannenkoek toevallig in een ander soort pot? Deze potjes nemen zelf veel vocht op waardoor de potgrond soms te snel uitdroogt. Ik zou 'm nu sowieso op een plekje zetten met veel licht en misschien wat vaker kleine beetjes water geven. De meeste planten zijn nu in winterrust en groeien daardoor niet (veel).
Wat een mooie plantjes!! ik heb deze besteld https://www.plantje.nl/shop/biophytum-sensitivum-p-9-cm/#bm-tab https://www.plantje.nl/shop/ficus-elastica-abidjan-p-12-cm/#bm-tab https://www.plantje.nl/shop/musa-tropicana-bananenplantje-p-12-cm/#bm-tab https://www.plantje.nl/shop/koffieplant-p-12-cm/#bm-tab De musa is een gokje. Heel veel bananenplantjes worden onder de verkeerde naam verkocht. Ik zoek de dwergvariant die langzaam groeit. Enige manier om te zien is hoe de bladeren zich gaan ontwikkelen. Als ze dicht op elkaar groeien is het de goede. Zit er veel ‘stengel’ tussen is het de verkeerde en die wordt heel groot.
Wow wat een leuke winst zeg! Gefeliciteerd met je mooie plantjes! Ze zijn niet alleen duur maar ook niet zo maar verkrijgbaar. Syngonium heeft goed verzending overleefd! Wordt het extra verpakt met die kou? Ben ook erg benieuwd naar je anthurium
De manier hoe pilea het blad krult vertelt wat er aan de hand is. Ik vermoed sowieso 3 dingen: droge aarde, te warme/lichte plek en (gezien dat het al 8 mnd zo staat) tekort aan voedingsstoffen. Je zou kunnen beginnen met het verpotten in een kweekpotje met verse aarde. Zo kun je gelijk zien of het goed gaat met wortels. In kweekpotje kun je net zoveel water blijven geven als je nu al doet, want het verdampt minder snel dan in huidig potje.