Kamerplanten liefhebbers

Discussie in 'De lounge' gestart door MinnieMouse94, 18 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.690
    2.400
    113
    Vrouw
    Broek
    Hebben jullie ook Caladiums? Ik vind ze echt supermooi!!

Ik had vorig jaar een mooie uit het tuincentrum, maar helaas had die trips (Heel veel!) En heb ik dus weggegooid. Nu heb ik 2 nieuwe knollen besteld in de presale.

2. marina kl

marina kl Bekend lid

21 jun 2015
    649
    344
    63
    Nee die heb ik niet maar vind ze prachtig!
    Zag een keer eind vd zomer bij Deen een hele berg voor € 3 per stuk maar had kids mee die even niet te genieten waren dus toen niet meegenomen. Dag erop heen en toen was alles al weg :rolleyes:
    Waar had je ze in presale besteld?

3. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.690
    2.400
    113
    Vrouw
    Broek
    Nelumbogarden. Ik heb de Fiesta en de Miss Muffin besteld. Vind ze ook echt fantastisch! Zelfs mijn man vond hem mooi, maar na die trips heb ik hem vervloekt!

4. marina kl

marina kl Bekend lid

21 jun 2015
    649
    344
    63
    Trips zijn echt een ellende, ik ben manisch hiervoor en controleer alles (nu met thuiswerken) tig keer per dag haha
    Heb edialux in huis en hoop dat ik ze voorlopig niet zie :mad:

Maar wat een keuze op hun site zeg, vind knap dat je 2 kon kiezen! Bij elke plaatje denk ik, oh die is mooi :p bedankt voor de tip, ga daar even neuzen en wat bestellen :thumup:

5. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.690
    2.400
    113
    Vrouw
    Broek
    Haha ja vond ze ook allemaal mooi en heel lastig kiezen... Maar ik mocht er van mezelf maar 2 haha..

marina kl vindt dit leuk.
  6. Krv

Krv Fanatiek lid

26 mei 2017
    4.613
    4.460
    113
    Vrouw
    @marina kl Ja ik ben er heel blij mee! De Syngonium kwam al na 24 uur binnen. Ik vermoed dat er een heatpack bij de Anthurium zit.

@Krulpeterselie oh wat een leukerd! Het eerste plantje ken ik volgens mij als een mimosa pudica (kruidje-roer-me-niet?). Ik had hier een stekje van maar die heeft het helaas niet overleefd. Een erg gevoelig plantje. En hopelijk heb je nu een dwergbanaan te pakken! Dat zou je wel denken als je de beschrijving ziet. Ik heb hier een grote banaan staan die heel goed ging in de zomer maar er nu erg droevig bij staat. Ik hoop dat hij nog bijtrekt want ik houd wel van die grote planten.

Ik ben ook als de dood voor beestjes dus ik sproei nu bijna elke dag, ik zou gek worden als ik trips zie denk ik.

Caladiums zijn prachtig! Ik heb ze nog niet eerder gehad maar wil het wel eens proberen. Ik ga ook even een kijkje nemen op die website. Bedankt voor de tip!

7. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.690
    2.400
    113
    Vrouw
    Broek
    Ik heb ook Edialux in huis, ik controleer ook echt vaak op beestjes en nieuwe planten gaan eerst even in quarantaine en krijgen een preventieve Edialux behandeling. Verder heb ik een luchtbevochtiger/reiniger aangeschaft en sproei ik ook veel!

Ik heb toen gelukkig de meeste planten kunnen redden met Edialux maar die Caladium was de bron en was echt extreem aangetast door trips dus die kreeg een enkeltje container.

Maar dit jaar wil ik het graag opnieuw proberen! Als ik ze ook nog over kan houden koop ik er volgend jaar nog wel een aantal bij :roflmao:.

8. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113

Hij lijkt op een kruidje roer me niet maar dat is een soort hangplantje. Meer in struikvorm. Dit is echt een palmpje maar dus wel met de eigenschappen van een kruidje roer me niet. Dat vond ik er zo leuk aan! Voor wat ik lees in de beschrijving staan ze graag vochtig dus ik ga het proberen in mijn aqua for weeks pot.

Krijgt je banaan wel genoeg licht en warmte op het moment?

Majo1983 en Krv vinden dit leuk.
  9. Krv

Krv Fanatiek lid

26 mei 2017
    4.613
    4.460
    113
    Vrouw
    Wat leuk zeg!

Hij staat voor een raam op het zuiden en het is altijd tussen de 18 en 21 graden. Ik hoop dat hij, zodra de zon wat meer schijnt, er weer bovenop komt.

Ik heb trouwens net de Caladium Candidum, Florida Fantasy en de Pink Beauty besteld. Ben heel benieuwd, leuk project!

marina kl en Majo1983 vinden dit leuk.
  10. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.246
    2.364
    113
    Vrouw
    Mijn kraamkamer is vol! Er stonden maar liefst 10 stekjes bij mijn Gasteria en er breekt toch nog wel eens iets per ongeluk af bij mij...

toen ik vandaag vlooien druppels voor de kat nodig had was dat een prima excuus om even naar de Ranzijn te rijden waar ook de tuinafdeling open was. Ik heb een philo brasil en een epipremnun Njoy gekocht die ik beiden in mijn al aanwezige planten heb bijgeplant (mijn Brasil was veel blaadjes verloren en ik heb een verzamelbak met allemaal soorten epipremnum). Een kale stengel van de brasil heb ik in stekjes en wetsticks geknipt, dus binnenkort hopelijk een nog vollere plant.

Ook stond er een zielige alocasia zebrina voor 5 euro, die ik ook bij mijn grote heb geplant, zodat er ook weer wat korte stengels bij staan. Bij het herpotten 4 knolletjes gevonden, die ik ook ga proberen op te kweken.. en dan is het nog maar januari...

Bijgevoegde bestanden:

11. Krv

Krv Fanatiek lid

26 mei 2017
    4.613
    4.460
    113
    Vrouw
    @mcw wat leuk zeg! Ziet er heel gezellig uit.

Mijn Anthurium Clarinervium is gisteren binnengekomen, hij heeft 9 grote bladeren.

marina kl, MnnW, Krulpeterselie en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.690
    2.400
    113
    Vrouw
    Broek
    Wauw! Hij is prachtig!!

Krv vindt dit leuk.
  13. marina kl

marina kl Bekend lid

21 jun 2015
    649
    344
    63
    Wow wat een leukerd! Veel groei zonder ongedierte gewenst!!

Krv vindt dit leuk.
  14. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.053
    15.075
    113
    Iemand nog suggesties voor aankleding van onze werkruimte? Het is een kamertje van 3.80x2.60 voorzien van 1 veluxraam (1.10 * 1.10) in een schuin dak op t noord oosten. Er komt dus niet heel veel licht binnen.

Die luchtzuiveraar (phyl...die met die witte bloemen ja) hebben we en die houd t niet onaardig. Ook een vetplant met lange stengels en diverse blaadjes er aan (donker groen glanzend, geen idee hoe die heet maar het is wel een vaak voorkomende)

Ik hou wel van planten maar mn man is vooral van de plastic variant.

Orchidee gaat wel net aan goed dus bij voorkeur niet giftige (geen difenbacchia etc) katveilige planten die er geinig uit zien, allicht wat postitieve vibes/luchtje meeleveren, tegen redelijk beperkt licht kunnen (geen direct zonlicht beschikbaar) en geen gebruiksaanwijzing qua bemesten oid hebben. Skeletplant is de enige die echt afvalt, die vind ik echt niet mooi.

Zou t liefste munt er tussen hangen maar dat wordt een verdrietige slierterige bende door t beperkte licht.

15. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.690
    2.400
    113
    Vrouw
    Broek
    Calathea's, Maranta's en de meeste Philodendrons kunnen prima tegen wat minder licht.

Calathea's heb je echt in heel veel kleuren en zijn over het algemeen makkelijke planten (al heb je wel wat lastigere soorten ertussen zoals de Warczewiczi en de White fusion maar dat zijn ook niet doorgaans makkelijk te vinden soorten).

16. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.246
    2.364
    113
    Vrouw
    Scindapsus pictus kan wel goed tegen weinig licht, sanseveria's, graslelie, epipremnums..

17. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.737
    6.649
    113
    Vrouw

Wat ontzettend leuk om te zien!
    Die begonia ga ik steeds meer waarderen, misschien komt die hier ook nog wel.

Wel een vraag, waarom nieuwe kneusjes bij je bestaande planten bijplanten? Waarom niet proberen ze weer helemaal op te kweken tot mooie volle planten?

18. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.737
    6.649
    113
    Vrouw

calathea's kunnen goed zonder direct zonlicht - zover reikt mijn beperkte kennis.
    Oh en de pannenkoekplant, pilea, die mag ook niet in de volle zon.
    Beiden staan bij in de eetkamer op het noord-oosten en doen het goed. in de ochtend een zwak zonnetje, wel daglicht maar geen volle zon op de plant.

Vero0504 vindt dit leuk.
  19. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.737
    6.649
    113
    Vrouw

FLORASELF Calathea warcewiczii potmaat Ø 19 cm H 50-70 cm kopen bij HORNBACH

nu ik jouw opmerking over de warcewiczii lees ben ik blij dat ik die niet heb besteld :eek:

Majo1983 vindt dit leuk.
  20. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.737
    6.649
    113
    Vrouw
    Mijn plantjes zijn onderweg! Zit angstvallig de oprit in de gaten te houden om de bezorger niet te missen.

Vrijdag zijn ze vanuit Duitsland vertrokken. Ben blij dat ze vandaag afgeleverd worden aangezien de indicatie 2-3 februari was.

5 Calathea's:
    picturata, network, medaillon, insignis en flamestar.

Hopelijk hebben ze de reis overleefd!

Wat is wijsheid? Eerst goed laten acclimatiseren denk ik, even een paar dagen rust en wat water en daarna pas verpotten of meteen in de nieuwe potten zetten omdat ze toch al een soort shock hebben van de reis?

Krv vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina