Kamers van ongelijke grootte voor de kinderen. Oneerlijk?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door humptydumpty, 3 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    In ons nieuwe huis zijn naast een ouder slaapkamer, meerdere kinderslaapkamers. Er is een hele mooie grote kamer met veel licht en een eigen badkamer. Nu zei mn man gelijk dat dit een perfecte kamer zou zijn voor mn oudste dochter en toen zij de kamer zag wilde ze hem ook heel graag hebben. De andere kamers zijn een heel stuk kleiner (bijna de helft) en ook minder mooi. Natuurlijk kun je een kamer met een kleurtje opvrolijken, maar aan de grootte verander je niets. Mn jongste dochter zou dan dus een van de kleine kamers krijgen. Nu is een andere optie dat ik die grote kamer als kantoortje neem, en allebei mn dochters een kleine kamer krijgen. Ergens is dit eigenlijk onzin, want ik heb maar heel weinig ruimte nodig en hoef niet per se een mooi kantoor ;). Zo'n kleine kamer zou juist perfect voor mij zijn. Ik zou dit dus alleen doen om het eerlijker te maken voor mn dochters.

Mn oudste is oud genoeg om die mooie kamer heel erg te waarderen. Ze speelt ook veel met vriendinnen op haar kamer. Mn jongste (2) is nu nog zo jong dat het haar niet interesseert en dit blijft denk ik nog wel 2 a 3 jaar zo. Maar er komt waarschijnlijk wel een keer een tijd dat het haar wel zal interesseren en ik vraag me af of het dan nog wel te verkopen is dat zij zo'n veel kleinere kamer heeft.

Ergens voelt het zo ouderwets en oneerlijk om de oudste zoveel meer rechten te geven dan de jongste- aan de andere kant is zij nu de enige die echt profijt van die kamer zou hebben.

Zouden jullie praktisch zijn en haar die kamer geven of voor de eerlijkheid gaan en ze allebei een kleine kamer geven?

2. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik denk dat je echt veeeeeeeel te moeilijk denkt...

Ik zou dus gewoon lekker oudste die grote kamer geven en de jongste die andere kamer

3. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Mijn zus heeft jaren lang een veel kleinere kamer gehad dan ik en daarna is ze op zolder gaan slapen waardoor haar kamer veel groter werd dan de mijne nooit problemen gehad.

4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn zus had ook de grootste kamer, dat interesseerde mij eigenlijk niks :D 't Is zoals het is, de oudste heeft nu olezier van die kamer dus krijgt zij 'm. En de jongste heeft weer andere voordelen.

5. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Fijn om te horen dan jullie er niet zo moeilijk over denken!

Mijn zusje en ik kregen vroeger van alles altijd precies hetzelfde- misschien is dat de oorzaak van mijn angst ;)

6. Dobbertje26

Dobbertje26 Actief lid

7 dec 2016
    104
    24
    18
    Vrouw
    Ik snap je punt helemaal. Ik heb deze gedachten en afwegingen ook al lang laten passeren voor in de toekomst. En dat terwijl nr twee nog in de maak is :D haha.

Maar ik zou de oudste gewoon de grote kamer geven. Zoals je zelf al aangeeft kan zij dit veel beter op waarde stellen, zij zal idd meer op haar kamer spelen. iig tot de jongste ouder wordt. Gezellig samen met vriendinnen ed.
    Op den duur kun je altijd zeggen dat ze ruilen van kamer om de zoveel jaar. Deden ze bij een vriendin van mij ook altijd. Om de zoveel jaar ruilen en dan weer een ander behangetje en kleurtje enzo.
    Andere optie is nog om van de kleine kamer echt een Slaap kamer te maken met leuk stapel bed oid. en de grote kamer een speel kamer waar ze dan samen gebruik van kunnen maken. Burautjes erin, leuke lounge stoel of bank.

iig succes met de beslissing.

7. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Ik zou geneigd zijn de kledingkasten voor beiden in de grote slaapkamer te zetten. En dan op termijn een handig systeem in de kleine kamer met bijv een hoogslaper + een luxe item die de ander weer niet heeft. Bijvoorbeeld een radio of zo.

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.274
    113
    Vrouw
    Brabant
    Zo zat ik ook te denken, van die kleine kamers slaapkamers maken en van de grote kamer werk/speelkamer. Maar dat is denk ik alleen handig als je er zelf werkt als de kinderen op school zitten of slapen ;)

Hier hebben we 3 slaapkamers in 3 formaten. Eentje van 12, eentje van 8 en eentje van 4 m2. Vroeger had de oudste de middelgrote kamer en de jongste de kleinste. Nu heeft de oudste de grootste kamer en de jongste de middelgrote kamer. Heb er eigenlijk nooit over nagedacht dat dat oneerlijk zou zijn voor de jongste ;). Wel staan er wat gezamenlijke spullen in de kamer van de oudste omdat er in de kamer van de jongste minder ruimte is. Merk wel dat de oudste wat meer privacy nodig heeft en ze wil eigenlijk ook niet dat de jongste in haar kamer komt, dat vind ik prima tot op zekere hoogte maar als ze er niet is, vind ik dat de jongste prima in haar kamer mag komen. Jongste speelt met vriendinnetjes trouwens altijd in haar kamer en op ons bed (is naast haar kamer en in onze kamer past ook niet meer dan ons bed ;)). Oudste wil niet dat ze op haar kamer spelen en dat snap ik wel.

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.274
    113
    Vrouw
    Brabant
    Als de kinderen ouder worden is het niet zo handig om kledingkasten in de slaapkamer van 1 van de kinderen te hebben. Het is fijn als ze gewoon kleding kunnen pakken zonder de ander te storen. Als het niet anders kan moet het wel, maar ik zou er niet voor kiezen als het niet hoeft.

10. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Niet te moeilijk denken. Voor nu is je oudste perfect voor de grote kamer. Áls de jongste er ooit problemen van maakt (dat is niet eens zeker - mijn zus had bijvoorbeeld een ijskoude kamer en ik niet, maar zij heeft daar ook nooit over gezeurd) , dan kan je op dat moment nog oplossingen zoeken. Want dan krijgt de jongste misschien een coole hoogslaper om de ruimte te maximaliseren, of krijgt zij een tv op de kamer, of doet zij de duurdere hobby, of... Er zijn talloze opties die je toch niet kan voorspellen. Dus nu even het beste gebruik voor de ruimte zoeken. Een bureau zou ik dan zonde vinden.

11. 1982Eva

1982Eva Fanatiek lid

12 mrt 2014
    1.035
    5
    38
    NULL
    NULL
    Bij mij thuis was er geen keus: de oudste heeft een enorme slaapkamer, de jongste een bezemkastje... (nu 2 en 0 dus maakt echt nog niks uit).
    Zelf was ik thuis de oudste en zijn we verhuisd toen ik 10 was en mijn broertje 8. Ik mocht kiezen welke kamer ik wilde, omdat ik de oudste was. Ik koos de kleinste, want die had een eigen balkon. Nooit gedoe om geweest.
    Kun je de kleinere kamer tzt ook iets "moois" geven?Misschien een mooi prinsessenbed, met een klamboe, of mooi behang oid? Ik denk dat kindjes helemaal neit zo aan het formaat hechten, maar meer aan de sfeer.
    Vind het overigens wel juist hartstikke lief dat je hierover nadenkt hoor!

12. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Op termijn kun je misschien de jongste 2 kamers geven. Als in 1 kamer om te slapen, die jij overdag gebruikt als kantoor en 1 kamer als speelkamer. Mijn broer heeft ook een tijd 2 kamers gehad, kwam zo uit. Maar voor de komende jaren gaat het echt geen issue zijn. Als het wel een issue wordt, kun je dan altijd nog kijken wat de meest praktische oplossing is. Daar zou ik voorlopig niet over wakker liggen.

13. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Hier een semi-bungalow. Heel klein, eigenlijk niet voor een gezin, maar ok, het is op dit moment niet anders. Boven 2 slaapkamers, hele grote, waar wij slapen en een kleintje, babykamer(tot voor kort kamer van onze 1e, nu 3,5 jaar). Beneden is ook nog een slaapkamer, veel groter, deed dienst als "kantoor" voor ons melkveebedrijf en als soort opslag voor spullen. Maar de 2e is op komst, dus de 1e moest naar beneden. Helemaal niet erg, want ze heeft nu enorm veel ruimte om ook op haar kamer te spelen. ook kunnen we veel speelgoed en een boekenkast kwijt voor haar. Kon boven niet. De 2e komt dus weer boven te slapen. Is tegen de tijd dat die peuter word ook wel tot peuterkamer om te toveren, maar is wel veel kleiner. Maar wie weet spelen de kids dan wel samen op de kamer beneden.
    Het was wel een interne verhuizing, kantoor/rommelkamer moest leeg, moesten in woonkamer een nieuwe werkplek maken. En heb voor heel veel spullen een nieuwe opbergplek moeten bedenken. Maar het is nu helemaal naar onze zin en we kunnen de komende 3 jaar weer even vooruit!

Ik zou je dochter die grote kamer doen, zeker als ze er vaak met vriendinnen speelt. En met een slimme oplossingen(kijk eens op de Ikea site!), kun je heel veel met een kleine kamer qua opbergruimte etc.

Veel succes!

14. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Oja, toen ik nog thuis woonde had ik een grotere kamer dan mijn broer(terwijl ik de jongste was). Wat had ik graag de kamer van mijn broer willen hebben, want in de zomer was het bij mij altijd bloedheet, kamer lag op het zuiden, hele dag de zon erop te bakken. Kamer van broer lag op het noorden, lekker koel! Zo zie je maar weer...kleine kamers kunnen ook voordelen hebben!

15. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Daar heb je gelijk in. Misschien de kledingkast in het kantoortje als daar nog ruimte voor is (of ergens anders iig buiten de kleine kamer). Zodat daarmee aan ruimte iig nog wat winst te behalen is.

16. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.062
    3.857
    113
    Mijn dochter had de grootste slaapkamer van het huis op zolder. Haar broertje een ruime slaapkamer op de eerste verdieping, wij ook en dan hadden we nog een kleine werkkamer.
    Mijn dochter vond het niet gezellig daar op zolder en na 3 jaar hebben we haar grote slaapkamer omgeruild voor het kleine werkkamertje.
    Heel knus hoor. Ze slaapt daar nog steeds en is dik tevreden.
    De zolderkamer gebruiken we nu als werkkamer en een deel als speelkamer.

17. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Wat maakt de ouderslaapkamer tot ouderslaapkamer? Ik denk dat ik zelf op die grote kamer met badkamer zou gaan slapen.

Toen wij verhuisden naar deze woning hebben wij ervoor gekozen om niet zelf in de masterbedroom te gaan slapen. Die hebben we ingericht als kinderkamer. Kinderen hebben meer ruimte nodig dan wijzelf. En op de iets kleiner kamer is een wastafel. Dat leek ons niet zo'n goeie combi met een peuter en de kleuter.😉

Hier zijn de kamers om echt niet allemaal even groot. Dat geeft ook niks. Ze zijn blij met hun eigen plekje.
    Voor nu zou ik zeker de oudste de grootste kamer geven.

18. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Is jullie slaapkamer ook groot? Ik zou zelf nl de kinderen de grootste slaapkamers geven en zelf in de kleinere gaan slapen.
    Kinderen doen in hun leven nl heel veel in hun kamers en ouders slapen er voornamelijk.

Wij slapen nu nog in een kleine balzaal met balkon, als mijn dochter ouder, jaar of 7/8 is krijgt zij deze kamer en gaan wij naar haar kleine(re) kamer.

Misschien zou dat nog een optie zijn?

19. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Wij hebben zelf ook de kleinste slaapkamer inderdaad. Wij slapen er alleen, terwijl de kinderen er ook spelen. Er passen prima een bed en een grote kledingkast in onze kamer, dus dat is voor ons voldoende.

20. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Ben je gek!!!
    Je denkt te moeilijk hoor. Kinderen vinden het vaak geen enkel probleem.

Deel Deze Pagina