Ik eet niet genoeg?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door poetje84, 18 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. poetje84

poetje84 Actief lid

24 okt 2011
    141
    0
    0
    Hallo,

Als ik de adviezen lees die voor zwangere vrouwen gegeven worden qua eten, dan kom ik bv dit lijstje tegen:
    Hoeveelheden die worden aangeraden, zijn:
    brood -> 5-7 sneden
    aardappelen -> 3-5 stuks
    groente -> 3-4 groentelepels
    fruit -> 2 porties
    melk of melkproducten -> 2-3 glazen
    kaas ->1-2 plakken
    vlees*, vis, kip, ei, tahoe of tempeh -> 100 gram (of 75 gram gaar)
    vleeswaren -> 1-2 plakjes
    halvarine per snee brood -> 5 gram
    margarine of olie om eten te bereiden -> 15 gram
    vocht -> min. 1½ liter

Ik moet zeggen... dat haal ik vaak écht niet! Zoveel brood, zoveel groente, zoveel aardappelen... Ik krijg 't echt niet weg!
    Nu scheelt het voor nu misschien dat ik vrij snel misselijk wordt van eten en daardoor ook veel minder zin heb... maar toen ik niet zwanger was haalde ik dit lijstje ook echt niet. Is dit heel erg?

En nog een klein vraagje... 'k Ben nu bijna 10 weken zwanger... Sinds 6 weken moet ik iedere ochtend overgeven. Nu twee dagen niet en ga me daar bijna zorgen om maken. Ben op zich wel misselijk, en nog altijd heel erg moe & zere borsten... Met 8 weken goede echo gehad met hartactie etc... en nu volgende week weer een echo op de planning... wat ik best spannend vind. Hoeveel 'kans' heb ik dat het niet goed is? In hoeverre mag ik er vanuit gaan dat mijn aanhoudende symptomen een goed teken zijn (en is het niet-overgeven dan een slecht teken?)?

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

het is fijn dat je niet meer hoeft over te geven! Dat klopt ook want in deze periode neemt het hormoon dat zorgt voor het misselijk zijn en overgeven af, dus maak je geen zorgen.
    HEt is een veel gehoord iets, dat mensen dit lijstje niet halen. Mensen eten vaak te weinig, en in elk geval verkeerd. Koek, snoep en chips vullen dan op waar eigenlijk een boterham een stuk fruit of een schep groente extra hadden moeten zitten. Ook kan het zo zijn dat je weinig beweegt waardoor je minder trek hebt. Door het misselijk zijn heb je natuurlijk minder trek, dat is niet erg voor een poos. Dat je het aantal boterhammen en aardappelen niet haalt vind ik niet zo erg, maar fruit en groente is wel echt heel belangrijk. Als het lastig voor je is, kies dan een fruitdrank (deze week toevallig in de aanbieding bij een grote kruidenier!)/ Zo heb je meteen 2 doelen behaald: voldoende vocht en voldoende fruit. Als groenten lastig is; neem tussendoor eens wat snoeptomaatjes, een worteltje of bij je lunch een schaaltje rauwkost. Groenten verwerken in een pasta-saus, of een grote pan soep, dat je tussendoor nog eens een kop soep neemt, kan ook handig zijn. Succes!

Mirjam

Deel Deze Pagina