Hoe lossen jullie dit op? De afgelopen jaren ga ik regelmatig met dochter opruimen, maar de volgende middag (of dezelfde avond) is de bom al weer ontploft. Haar speelgoed is in bakken gesorteerd, we zetten de bakken op een rij en gaan alles in de juiste bakken opbergen. Ze weet prima hoe het moet, maar ze vertikt het gewoon. Ik kan uitleggen dat ze 1 bak pakt om mee te spelen en wanneer ze klaar is, dat vervolgens weer opbergt alvorens iets anders te pakken maar het komt er maar niet in. Daarnet ben ik een uur bezig geweest met allerlei dingen van de grond oprapen, kralen, loombandjes, lego, playmobil, boeken, knutsels, knipsels etc. Ik word er helemaal gek van. Ik kan niet stofzuigen zonder eerst een uur op mijn knieën rond te kruipen zodat er geen lego in de stofzuiger belandt. Eindelijk zie ik haar bureautje weer nadat alle knipsels en tekeningen keurig op een stapeltje liggen en alle stiften in de juiste houders gesorteerd zijn, boeken opgestapeld etc, maar dan zit het hele bureau onder de stift en lijm gekliederd terwijl ze een enorme placemat heeft zodat dat geknoei voorkomen kan worden! Echt hopeloos die dochter van mij... Overigens versiert ze haar handen en voeten ook met haar stiften, om gek van te worden. Ik kan 1000x uitleggen dat ze dat niet moet doen maar ze blijft maar doorgaan. HB is hier een deel van het probleem, ze is ontzettend slim en doet het op haar manier en niet anders... Hoe kan ik hier orde in de chaos scheppen? #wanhopigemoeder
Wat ben ik blij dat m’n zoon alleen maar Lego en boeken op z’n kamer heeft. Anders zou het er net zo uit zien. Heb de regel dat ie z’n kamer moet opruimen om zakgeld te krijgen. Maar dat resulteert in gewoon nooit zakgeld. Lekker goedkoop, maar wel een zooitje dus. Het helpt ook niet dat m’n man er nooit wat van zegt. Heb wel een overzicht gemaakt hoe hij op moet ruimen. Kan ie het in ieder geval zien. Haha Ik heb geen oplossing helaas. Eventueel veel weg halen. Maar vergeet ook niet dat die koppies zo druk zijn met van alles. Kleine chaotische professors. Maar ze missen de executieve functies helaas nog.
Op die leeftijd zou ik gewoon spullen afpakken. Slim zijn vind ik geen reden. Ruim je de lego niet op? Prima, dan dan doe ik het en verdwijnt de doos een paar dagen. Knutselspullen zou ik ook weghalen, dan knutsel je maar beneden aan tafel onder toezicht. En ik vind dit zeker geen leeftijd meer om je eigen lijf onder te kliederen, dus die had ik na 1 keer af afgrpakt.
Wahahaha, sorry maar zie alles zo voor me. Het is geen troep het zijn ideeën Wij hebben dagelijks ontplofte donald ducks. Die liggen echt overal. Tegenwoordig ook beneden en in de badkamer op de droger naast de wc, en bij de wc beneden. Toch maar even halt toe geroepen. Nu blijft het redelijk in zijn eigen kamer. Hij heeft bakken om ze netjes in terug te zetten. Ook hb en weet hoe chaotisch dat kan zijn. Iets met teveel ideeën, eigen mening en chaotisch. Sorry geen tips wel herkenning.
Yes ik heb 2 van zulke exemplaren hier moeten ze in het weekend hun kamer opruimen zodat ik kan stofzuigen. Ook in het kader van niet ziek worden van alle stof en zooi. Dat is elk weekend schreeuwen en stampen (de jongste), en janken en stampen (de oudste) maar dan is het daarna zeker een heel uur netjes op die kamertjes
Ik zou haar alleen in de woonkamer laten knutselen. Dan moet je wel elke dag opruimen ander kan er niet gegeten worden. Verder zou ik het maar accepteren geloof ik, dat dit (samen) opruimen en alle zooi en strijd daarover deel uitmaakt van je leven
Oh geloof me, alle knutselspullen liggen beneden, lijm, papieren, scharen, wc rolletjes etc. Knutselen mag ook alleen beneden. De tekenspullen zijn echt van haar, dus eigen spul blijft op eigen kamer (anders gaat grote broer alles stukmaken, iets met jaloezie helaas), maar op de een of andere manier vond ik net ook lege rijstpakken en bollen wol boven incl schaar en alles in kleine stukjes geknipt. Ze sleept werkelijk waar alles mee naar haar kamer. Ik heb net ook gezegd dat als het er morgen weer zo uit ziet (weer een uur bezig geweest en nog lang niet door alle puinzooi heen maar het ziet er weer toonbaar uit) IK alles op ga ruimen en dan is ze alles kwijt. Ik denk dat ik morgen maar bij de Action wat opbergdozen met deksels ga halen. Bij zoon was het op die leeftijd ook steeds een chaos en opruimen was niet mogelijk want zijn lego creaties stonden overal. Ik heb voor hem grote kratten gekocht waar alle lego in is gegaan. 1 vol met blokjes, 1 vol met zelfgemaakte auto's. Dat staat nu op de gang en als hij er mee speelt pakt hij 1 bak en na het spelen wordt die weer gevuld en gaat het terug op de gang. Misschien is dat voor dochter ook de enige oplossing want dit begint een onhoudbare situatie te worden zo. Voordat ze haar bed in kan moet je je eerst een weg banen over al het mogelijke speelgoed dat door elkaar op de vloer ligt. Ik heb net een volle emmer aan knipsels en draadjes en ander afval van haar kamer gehaald. Ze raakt ook telkens haar elastiekjes en haarspeldjes kwijt, daarvan vond ik er ook een stuk of 30 tussen haar speelgoed (tenminste dat deel wat nu uitgezocht is). Haar bed is ook zo'n broeinest van knipsels, speelgoed, potloden.... Ik ben al lang blij dat de make-up en nagellak niet op haar kamer staat maar veilig bovenop de kast in de eetkamer en ze hier aan tafel daarmee speelt. Dat spul komt nooit op haar kamer terecht!! (gefrustreerd? wie, ik??? neuuhhhh... + wat zwangerschapshormonen en nesteldrang...)
Ik herken de chaotische kinderen wel hoor, heb er 2 met ADHD. Maar ook gemerkt dat duidelijke grenzen nodig zijn. Dat ze chaotisch zijn kunnen ze weinig aan doen, maar ze kunnen wel hun best doen om mee te werken aan oplossingen.
Hier ruimen we/ze iedere avond op en eens in de zoveel tijd mesten we alles echt helemaal uit. Toevallig bij de jongste dit weekend gedaan, en dan vinden we dus inderdaad 80 elastiekjes tussen de playmobil enzo. Regel hier is dat iedere dag de vloer vrij moet zijn en bureau moet geschikt zijn om huiswerk aan te maken. Bij het uitmesten van alles, gaan vieze en kapotte spullen weg. En als er dingen zijn waar niks meer mee gedaan wordt, gaan ze bv op marktplaats.
Bij ons is het de regel dat als je het niet kan opruimen dan heb je teveel spullen en gaan er dingen achter grendel/speelgoedbank/prullenbak. Op het moment is alle Lego uit de kamer omdat ze daar hun overzicht in verloren. Als ik ga stofzuigen geef ik x minuten van tevoren aan dat ze de vloer even na moeten kijken. Ik roep ze ook gerust naar boven om op te ruimen als ze dat niet hebben gedaan voordat ze weg zijn gelopen. Op de speeltafel mogen ze 1 soort speelgoed laten liggen. Ze hoeven die bouwwerken niet uit elkaar te slopen.
Hier is ze 13 en ook een ( in mijn ogen) een rommelkont. Maar ik was zelf geen haar beter op die leeftijd. De enige eis is dat de vloer vrij is, ik ruim niets op kwak alles op haar bed. En als het echt te erg wordt dan heeft ze een keuze, of ze ruimt het zelf op, of ik doe het mbv de grote grijze god ( de otto/kliko)
Niet. Onbegonnen werk. De oudste is hier het ergst. De jongste was netjes, maar begint ook rommeliger te worden. Ik weiger alles voor ze te doen, dus is het het grootste deel van de tijd een rommel. Af en toe moeten ze het opruimen, bv. omdat er gezogen moet worden of omdat er visite/logees komen ofzo. En dingen waar eten of drinken in heeft gezeten moeten ze opruimen. Verder zoeken ze het maar uit. Zij moeten er in slapen, ik niet. Ik doe de deur dicht en klaar.
Ze stofzuigen 1 keer per week zelf en ik houd de deur verder gewoon dicht Nou ben ik het ook af en toe zat hoor, vooral als ik vraag of ze het op willen ruimen en dat gebeurt vervolgens niet. Heb ook al een keer voorgesteld dat ik het doe, kost ze wel 25 euro per maand, laat dat nou net hetzelfde bedrag zijn als hun zakgeld Maar verder houd ik dus voornamelijk het eerste aan.
Voor de beeldvorming... Bekijk bijlage 752536 Vieze kleren liggen overal tussen. Er is een wasmand!! Ik had haar bed al opgemaakt en daar het speelgoed tussenuit gevist trouwens. Ze had het grootste deel onder de tafel geschoven. Ik heb twee shoppers vol knuffels uit haar kamer gehaald (ze had ook knuffels van haar kleinere broertje én van de zolder gepakt!) Ik ben benieuwd hoe het er nu uit ziet... (Vanmiddag even boven gespeeld) Ben totaal al 2,5 uur bezig geweest met de Lego en Playmobil er tussen uitzoeken. Ze had een nieuwe set gekocht en in elkaar gezet, maar die ook weer gesloopt en overal verspreid Morgen ga ik verder met bakken uitzoeken... En inderdaad ook maar eens spul van haar kamer af halen want dit is geen doen zo.
Hier 2 (eigenlijk 3 als ik man meereken) chaoten, en overzicht is wel de sleutel. Dus eerst wat minder spullen zodat er minder is om een chaos van te maken. Dat hoeft in eerste instantie niet als straf, gewoon in overleg: " ik zie dat je moeite hebt met opruimen en ik denk dat je teveel spullen hebt, we zetten .... en .... en ..... even op zolder, je kan er gewoon bij, maar dan ruilen we het om met iets anders.
Top! Ga ik zeker doen. Morgen Action en bakken kopen. Sorteren, mijn hobby!!! Yay! (klein beetje OCD dus samenleven met een chaoot is eigenlijk niet best, ADD, nesteldrang door de hormonen... Ik zit mezelf wat in de weg momenteel). Mijn vriend is ook zo'n chaoot dus ze heeft het niet van een vreemde. Die kan een pak folders uit het plastic halen, plastic op de grond smijten, folder hier, folder daar... Ik kan precies zijn voetstappen nagaan. Ook zijn werktafel in de woonkamer ligt vol met zooi die eigenlijk in de schuur hoort maar hij toevallig in zijn handen heeft bij binnenkomst. Schoenen overal uitgetrapt. Vieze sokken tussen de kussens van de bank. Momenteel staat er een emmer op de bench van de hond, daar gooi ik alle verzamelde sokken in tot hij niks meer in de kast heeft en gaat klagen Helaas valt hij niet meer op te voeden. Ik heb mijn best gedaan maar meer dan wat ik al voor elkaar heb gekregen zit er niet in. Slecht voorbeeld volgt makkelijker he?
Ik heb geen OCD maar word bij tijd en wijle ook gestoord van mijn huisgenoten. Dan word ik echt een soort exorcist
Als ik haar kamertje zo bekijk zou ik echt wat ruimen. Je hoeft het niet weg te gooien, maar nu even weg en dan eventueel over een poosje weer wisselen met iets anders. Het knutselen, kleren en wat al niet meer zou ik echt alleen beneden toestaan. En dus evt ook beneden in ene knutsel/speelgoedkast bewaren. Je oudste is 11/12? Waarom maakt hij haar spullen kapot als het beneden zou staan? En ik zou inderdaad beginnen met opbergbakken, zodat het ook heel duidelijk is waar het staat. Heeft ze iets van een kast waar alles/de bakken in kunnen? Ik ben helemaal niet opgeruimd, maar hier krijg ik ook een error van