Kampeervakantie met kinderen, met toercaravan, vouwwagen of eigen tent?

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Kleintjuh85, 29 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Kampeervakantie met kids. Met toercaravan, vouwwagen of eigen tent?

1. Toercaravan

2. Vouwwagen

3. Eigen tent

4. Bungalowtent

5. Stacaravan

6. Huisje

7. Overige

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Wij, en onze families hebben altijd gekampeerd. Mijn vriend en familie altijd met vouwwagen. Ikzelf en familie zijn wel altijd naar campings geweest, alleen dan in kant en klare bungalowtenten en stacaravans.

Nu hebben wij een toercaravan. Super mooie caravan met grote voortent. Hartstikke handig met kids.
    Mijn schoonzusje en vriend houden absoluut niet van een caravan en willen eerst met een super grote eigen tent op vakantie met een kleine van 1,5 jaar. Daarna willen ze een vouwwagen kopen.
    Er barsten hierover vaak discussie's los in de familie, maar ook in de vriendengroep over dat het echt niet praktisch is om met een grote tent en een kindje op vakantie te gaan.
    Vriend en ik hebben bewust voor een caravan gekozen, omdat je op plaats van bestemming de caravan goed zet, pootjes uitdraait en je hebt al een onderkomen. Je kan rustig op je gemak rijden en makkelijk overnachten. Het is allemaal net wat luxer en praktischer met een kindje.
    Maar wij respecteren wel de mening van mijn schoonzusje en vriend.

Hoe gaan jullie op vakantie? Ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen?

2. Eliza78

Eliza78 Niet meer actief

Wij kamperen altijd met een grote tent en 5 kinderen.
    Prima te doen!
    En ook echt als ze nog klein zijn, dus vanaf baby leeftijd.
    Ik zou niet weten waarom t niet zou kunnen.
    Je hebt je eigen spullen bij je dus je kan het zo comfortabel maken als jezelf wilt.Wij hebben van die SI matten, die liggen net zo lekker als ons bed thuis. Prima standenstandenstoelen, een goed gasstel en een grote koelkast.
    Voor de allerkleinste een campingbed en een Ikea kinderstoel. Voor elk kind een eigen sporttas met kleding en een groot krat met speelgoed.
    Dan hoeven we alleen de zon nog, dus daar rijden we dan voor naar t zuiden.
    Heerlijk! Krijg er nu alweer zin in!

Onze tent is zo opgezet, overnachten doen we in een chambre d'hotes en de tent is zo ingericht.

3. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.488
    113
    wij gaan nu in een stacaravan, maar eigenlijk zou ik graag een vouwwagen willen, dan kampeer je wel nog wat meer dan in een caravan vind ik, ik hou van tentdoek denk ik ;) maar dan lig je toch op een wat beter matras dan in een tent.
    Ik vind het vooral knap dat mensen alles meekrijgen in de auto, tent, tassen, gaspitjes, campingstoeltjes etc.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij gaan eigenlijk altijd met onze eigen tent. Dit jaar gaan we 1 week met onze eigen tent en 1 week in een ecolodge tent op palen. Net wat luxer ;)

Wij hebben een grote tent, koelkastje, sinds kort een klein kastje, stoelen/krukjes, luchtbedden, slaapzakken, 2 pits gasfornuis, gasfles. En een dakkoffer ;). Lukt ook wel zonder, maar dan is het echt lastig ;)

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik heb in mijn jeugd van m'n 4 tot mijn 15e rondgetrokken - 8 jaar in een camper en daarna nog een paar jaar met caravan.
    En dat rondtrekken (2 - 3 nachten per camping) zit toch wel in mijn bloed. We zijn begonnen met een tent, hebben nu een vouwwagen (redelijk snel op te zetten) maar ook hiermee is rondtrekken niet echt een optie. Helaas kunnen we een caravan (nog) niet betalen, maar ik zou het liefst daarom een caravan hebben.
    Ook qua ruimte om spullen mee te nemen ;) .
    Je bent inderdaad in no-time geïnstalleerd.

6. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik vind kamperen sowieso verschrikkelijk 😂 ook in een stacaravan.
    Daarom gaan wij altijd in vakantiehuisjes.
    Van huis uit veel gecampeerd, man ook, maar het is niets voor ons.

7. Drieka

Drieka Niet meer actief

Zelf hebben we nog niet gekampeerd maar ik weet dat we vroeger met mijn ouders met een vouwwagen gingen en mijn broertje en ik vonden dat altijd geweldig :D

8. lieke

lieke VIP lid

7 sep 2005
    6.289
    263
    83
    Wij gaan dit jaar voor de 3 de keer naar het zuiden met onze eigen tourcaravan.
    Heerlijk vooral omdat je net wat makkelijker je spullen mee neemt.
    Ook ben je toch op plaats nog wel even bezig om je voortent tenttapijten
    allemaal goed er aan te zetten.
    Ik Hoef niet in een huisje te zitten hoor , Ik ben altijd wel onder de indruk van de vouwwagens daar zit ook best een mooie luxe onderkomen in hoor.

9. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Wij gaan altijd in een bungelotent , wij vinden het super,

Wij zijn eigenlijk luxe mensen , 5 sterren hotels, all in, grote zwembaden met waterparken etc etc maar een paar weken in een bungelotent met De kinderen is ook echt enorm geweldig,

en zijn toch een beetje aan het omslaan, kamperen met kinderen vinden wij persoonlijk misschien net wat leuker dan in een hotel

De reden voor een bungelotent is trouwens zodat we de tent zelf niet hoeven op te zetten,

Een huisje geeft ons net niet dat camping gevoel en een caravan of chaletje ook niet, en je zit vaak in rijen,dus niet gezellig bij elkaar,

Je kunt als je met de tent bent of in een bungelotent zit vaak goed contact maken met de "buren" en bijv bij de buren zitten voor de tent terwijl je je eigen tent met slapende kinderen goed in de gaten kunt houden

10. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Dat is ook 1 van de vele redenen waarom wij voor een caravan zijn gegaan.
    Toen DL nog niet was geboren, gingen wij dus kamperen met een grote tent. Er gingen dan 2 campingkastjes, stoelen en tafel, gasstel, etc etc mee. Onze Seat Leon zat toen al prop en prop vol. Laat staan met baby en alle spullen voor baby.

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij hebben een Ford Focus station en daar past héél veel in ;)
    Toen Eva nog een baby was hadden we een kleinere tent. Hadden toen ze baby was een Deryan tentje, de Ikea stoel en een buggy. Maar verder niet echt veel meer extra. Ze kreeg borstvoeding, vers fruit en groente, water. Luiers kochten we daar. Ik vind eigenlijk dat we nu met 2 grotere kinderen meer mee moeten nemen ;)

12. sjak

sjak Niet meer actief

Voor ons is de reden dat we onze tent houden, de snelheid van het opzetten en afbreken. Wij staan, compleet, ineen uur. Bedden opgemaakt en de koffie staat op tafel. Wij hebben een grote tent, de ambato de luxe 6. Wij hebben een opel meriva en een dakkoffer en denken wel over een aanhanger met de tweede op komst.
    Mij zus heeft een (grote) caravan met een grote Isabella voortent, die doen er langer over met het opzetten dan wij.
    Mijn oudste zus crosst heel Europa door met hun kamper, die zetten de stoeltjes buiten en draaien het zonnescherm uit en zijn klaar, zo'n drie minuten werk :)
    Het enige nadeel van de tent is als we vroeg in het seizoen willen kamperen, dat het 's nachts erg koud kan zijn....
    Maar ook wij hebben alle luxe! (Zelfs ons ijsblokjesmachine gaat mee in de zomer :))

13. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Wij hebben een de Waard tent, nouja mijn ouders en die lenen we altijd. Super solide en fijne tent, opzetten is wel een werk maar da weerhield ons niet van trekken.

Nu met de tweeling wil mijn vriend niet meer:(. Een huisje vind ik een afknapper, ik woon thuis erg luxe met 2 badkamers, dubbele douches etc. Ik geniet juist van de kampeer eenvoud.

We zijn nu dus in tweestrijd, hij wil een prive villa, ik vind dat te duur want we gaan gemiddeld 3 a 4x per jaar op vakantie + weekendjes weg. Dus ik wil een oldtimer caravan in style! Caravanity | happy campers lifestyle

14. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Wij gaan met een tent. Persoonlijk vind ik een sta caravan geen kamperen.. Zelf een caravan meenemen natuurlijk wel :)

Dat back to basic heeft iets.. En voor kinderen is kamperen ideaal. Heerlijk de hele dag buiten spelen in de natuur, perfect!

15. wendyw80

wendyw80 Fanatiek lid

8 jan 2009
    2.189
    24
    38
    zeeland
    Allebei met het kamperen opgegroeid.
    Toen we net samen waren begonnen met een vouwwagen,vrij snel daarna een (kleine) caravan gekocht.
    Die hebben we verkocht toen ik zwanger was van de oudste met het idee dat kamperen met kleine kids niet handig was.

Toen de oudste een jaar was op een camping een stacaravan gehuurd maar gaf ons niet echt het kampeergevoel.
    Toen de jongste 7 maanden was een huisje gehuurd op een camping omdat dat ons handiger leek met zo'n kleintje maar dat was hem ook niet.
    Vorig jaar voor het eerst een bungalowtent gehuurd op de camping waar ik zelf jarenlang ben geweest toen ik kind was.

We vinden het allebei ideaal.
    Je komt aan,hoeft geen tent of caravan op te zetten.
    Alleen je spulletjes uitpakken en je bent klaar.
    De kids waren ook gelijk enthousiast en kunnen haast niet wachten
    om dit jaar weer terug te gaan in een tent op de camping van Bollo.

16. TmvD

TmvD Bekend lid

10 jan 2013
    795
    1
    18
    NULL
    NULL
    Het eerste jaar hebben we met de oudste in een tent gekampeerd. Is goed bevallen en we hadden de tent ook niet weggedaan als we niet voor een spotprijs een oude caravan konden overnemen. Toen de jongste geboren is een iets grotere caravan gekocht waar we precies met z'n vieren in kunnen.
    Een tent, vouwwagen of caravan kan allemaal met kleine kinderen en we hadden onze tent sneller staan dan de voortent en luifel nu.

17. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.468
    3.914
    113
    Vrouw
    Op eigen tent gestemd, maar ik moet zeggen dat de eerste keer met zoontje kamperen nog moet gebeuren (juni). Vorig jaar in een stacaravavan gezeten, omdat man het toen nog niet aandurfde met zoontje (toen was zoontje 8 maanden).

18. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Wij hebben al jaren tourcaravans. Eerst een piepkleine, daarna een iets grotere en nu een enorme lummel van 7 meter lang.
    Met kleine kinderen is het wel heel handig. Het is comfortabel, warm, droog, schoon, je kunt je spullen goed kwijt, als ze 's nachts eens huilen heeft niemand er gelijk last van.

Het grote nadeel vind ik dat het reizen lang duurt. Op zich houden onze kinderen wel van autorijden, maar als je echt ver weg wilt, ben je dagen bezig om er te komen (en dan moet je ook weer terug). Het kost gewoon veel vakantietijd die ik liever doorbreng met spelen, zwemmen en leuke uitstapjes maken. Wij maken wel vaak rondreizen, zodat we vaker kortere ritten hebben, dat scheelt wel.
    Andere nadelen vind ik dat ik met deze lummel zelf niet goed durf te rijden, dus als er wat met mijn man gebeurt, hebben we een probleem. Bovendien is het duur om met een caravan te rijden, het verbruik van de auto schiet omhoog, tolgeld/ferry's zijn vaak 2x zo duur, campings zijn vaak duurder, zeker als je net als wij een grote plek nodig hebt.

Wij gebruiken geen voortent, maar als je dat wel doet, ben je daar ook nog eens een tijd mee bezig bij aankomst en vertrek.

Om al deze nadelen en omdat ik een tent gewoon eigenlijk leuker vind, zijn wij nu toch weer aan het kijken voor een tent. Het zal wel even puzzelen worden om alle zooi mee te krijgen voor 5 personen in 1 auto, maar ach, dat is ook wel de charme van kamperen. Mijn kinderen zijn nu 2, 6 en 8 dus dan heb je het comfort van die caravan niet meer zo heel hard nodig.
    En dan kunnen we makkelijker naar al die bestemmingen die ik nu te ver weg vindt zoals Spanje, Midden-Italie, Kroatie etc.

19. Eline88

Eline88 Niet meer actief

In mijn jeugd gingen we altijd met een tent op vakantie. Toen mijn broertje 3 maanden was gingen we ook naar Zuid Frankrijk met tent. Het kan prima, ligt er natuurlijk aan wat je zelf wilt en hoe de kindjes zijn. Ik heb een hekel aan kamperen en blijf dan echt liever thuis. Dus wij gaan alleen naar hotels, appartementen en huisjes.

20. tuc

tuc Niet meer actief

Wij hebben een eigen tent...meeste werk maar wel het fijnste.
    Een stacaravan vind ik geen kamperen. Een eigen caravan beperkt ons te veel in snelheid en heb niks met die sleurhutten;)
    Een tent huren is ook ideaal maar voor de plekken in het hoogseizoen waar wij gaan echt zoveel duurder dan onze eigen tent dat we dat er niet voor over hebben.
    Vouwwagen is ook heel erg leuk...maar wij zitten dan weer met de snelheidsperking.

Deel Deze Pagina