Waar leren skiën?

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Gymgirl, 8 jan 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gymgirl

Gymgirl Fanatiek lid

17 jan 2018
    1.961
    932
    113
    Vrouw
    Wij willen graag een keer op wintersport maar we kunnen nog niet skiën. Is het handiger om daar les te nemen of beter in Nederland al? Daar lijkt mij zo jammer omdat ik dan liever echt de berg af wil gaan, niet in zo'n klasje zitten. Maar is dat reëel als je nog nooit hebt geskied?

En waar kan je goed les krijgen? Een indoor baan met echte sneeuw, of een helling op een rolband? Wij wonen in het oosten, iemand nog tips? En hoeveel lessen heb je ongeveer nodig om veilig de piste af te kunnen?

2. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.474
    6.089
    113
    Vrouw
    Ik zou zeker lessen nemen in Nederland op een rolband. Ik heb 3 jaar terug voor het eerst op vakantie in de sneeuw privé les gehad, maar dat is zo anders dan nu op een rolbaan. Het is zelfs moeilijker dan in de sneeuw, dus als je daar goed je techniek leert wordt het alleen maar makkelijker straks. Ik vind het in ieder geval super fijn mijn lessen nu op zo’n rolband. Zou het iedereen aanraden, zelfs als je wat meer ervaring hebt kun je je techniek verbeteren..

3. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

5 aug 2014
    1.268
    127
    63
    Ik zou echt in nl al les nemen, op rolband of op borstelbaan (sneeuwhal is ook prima, maat veel duurder) na een les of 10/14 moet je wel goed de berg af kunnen. Ik zou dan ter plaatste nog wel een priveles boeken voor 2 uurtjes ofzo om even te wennen aan sneeuw en diepe en ook wat info over de liften etc.

4. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.842
    4.103
    113
    In Nl liefst op een rollerband. Daar kan je zoveel leren qua techniek! En dan op vakantie een privé les of zo om de liften etc onder de knie te krijgen en van een echte helling af te skieen, want dat is toch weer anders dan indoor.
    In de sneeuw pas de eerste lessen betekent gewoon een groot deel van de tijd op de babyhelling (voor beginners). Dat is echt zonde.

5. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Ik heb zelf op een indoor rollerband lessen gehad, maar ik vond dat echt tegenvallen (ik had 30 jaar niet geskied) en niet leuk om te doen. Wel merkte ik dat je er veel van leert. Ik heb in de sneeuw een privéles gehad en toen kwam ik aardig naar beneden, wel heb ik vroeger dus leren skiën.

Mijn zoontje vindt de rollerband niet leuk, hij heeft vorig jaar 10 lessen op de borstelbaan gehad en toen 2 x 2 uur 5 dagen in Oostenrijk les gehad en hij gaat super goed.
    Dit jaar in de kerstvakantie 5x 90 minuten op de borstelbaan gelest en gaat hij weer 2 x 2 uur 5 dagen lessen.

De borstelbaan vereist ook veel techniek, alleen op een rollerbaan ben je slechts met 2 tegelijk en krijg je heel veel aandacht, het is denk ik effectiever. Het is maar net waar je persoonlijke voorkeur naar uit gaat.

6. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.911
    113
    Vrouw
    Hier én daar lessen.
    Techniek kun je goed oefenen in NL, zonde als je daar heen gaat en nog nooit op de latten hebt gestaan.
    Maar er komt op de piste nog wel wat meer bij kijken: liften, dieptes inschatten, evenals de condities van de pistes, pisteregels, inschatten wat de afstanden zijn (je kunt niet ineens halverwege een piste stoppen ;)) etc. Zeker als jullie allemaal geen ervaring hebben, zou ik daar ook (privé)les nemen.

Waar in het oosten zoek je?

7. Taartjes

Taartjes Fanatiek lid

6 nov 2015
    1.190
    433
    83
  8. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
    je kunt op alle banen leren skien, ik zou kijken wat er in de buurt is waar je woont. als daar een rollerbaan is, ga naar de rollerbaan, is er een borstelbaan ga daar lessen volgen.
    denk alleen niet dat dat genoeg is om daarna een echte piste af te gaan. eenmaal op de berg is het toch heel anders.
    wil je dan niet in een klasje, kies voor een aantal prive lessen, bijv. 3 x 2 a 3 uur, dat kan ook als gezin, het is niet perse 1 op 1 les. je kunt ook als gezin een skileraar boeken en op die manier nog extra begeleiding krijgen.
    zo'n leraar zal je ook de regels van de pistes kunnen uitleggen. handigheid en trucjes om liftjes te pakken of in en uit een stoeltjes lift te gaan. Ook laten ze je direct een beetje van het gebied zien waar je dan bent, en welke pistes met welke liften bereikbaar zijn. als beginnend skier zijn dat allemaal dingen die je nog moet leren.

9. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

3 jul 2014
    2.073
    1.570
    113
    Ik heb volgens mij destijds ter plekke een aantal prive lessen gedaan.

10. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Ik ben geen fan van de rolband. Ja je leert goede techniek maar de sneeuw is zo anders. Buckels, ijs, losse poeder etc. etc.
    Ik heb les gehad op de rolband en vond vervolgens de echte piste doodeng. Vooral vanwege de snelheidsbeleving. Ik heb als het ware opnieuw moeten leren skiën in de sneeuw. Ik zou dis lessen in de sneeuw aanraden. Investeren in een goede skitechniek is zo belangrijk. Afgelopen weken waren wij in Oostenrijk en ieder jaar hou je meer en meer je hart vast. Zoveel mensen die het skiën nauwelijks beheersen en dan toch zelfstandig een skigebied ingaan en ongecontroleerd naar beneden komen. Bijna ongelukken die je ziet gebeuren daardoor. Maar goed onze kinderen hebben sinds hun 5e tot hun 14e skiles gehad in de bergen minimaal 3 weken per jaar. En ja elke week zag je nog steeds vorderingen en verbeteringen.

Dubbelgeluk en mamameer vinden dit leuk.
  11. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
    helemaal waar! sneeuw is zeker anders, maar als je in nederland in iedergeval al wat van de techniek hebt geleerd gaat het wel makkelijker in de sneeuw. Ik ben wel van mening dat je nooit te veel les kan hebben gehad. veiligheid op de pistes gaat voor alles. zo veel onbenullen zie je naar beneden komen. veel te hard, zonder goede controle over wat ze aan het doen zijn. negeren van piste regels. ik ben zelf een paar jaar geleden van achter aangeskied door een meisje van 16 jaar ofzo. was een vrij smal stuk piste, daardoor best wel druk veel mensen, veel ijsvlakken, dus ik moest best slalommen, en toen kwam dat meisje met een noodgang van boven zo dwars door me heen. ik ben nog nooit zo blij geweest met een helm. ik had gelukkig niks, maar zij had haar benen flink bezeerd en kon niet meer verder.

veel nederlanders zeggen, ik kan prima skien, ik ski al jaren, en die hebben dan in hun leven misschien 10 x een weekje op de skies gestaan. dat is geen jaren ervaring. al helemaal niet als je dus maar 1 weekje per jaar gaat.

Dus topic starter, het is heerlijk in de bergen de buitenlucht in die sneeuw, maar zorg echt dat je voldoende lessen neemt.
    ik ben wel van mening dat het beter is om in nederland al wel lessen te nemen, ongeacht de baan, puur om de techniek van het skien alvast door te krijgen, zodat je in de bergen met de lessen al wel wat meer weet dan dit is een ski en die moet onder mijn voeten.

Dubbelgeluk en Krulpeterselie vinden dit leuk.
  12. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Dit is dus exact wat ik bedoel. Wij horen ook van de skischool (vrienden van ons) dat veel mensen de laatste twee jaar de skilessen voor de kinderen inkorten vanwege kostenbesparing of zelf les gaan geven. Een kwalijke trend!
    Door dit soort kamikazepiloten en de slechtere condities afgelopen weken door de regen aan het begin van de vakantie hebben wij iedere dag van 8:30 tot 11:30/12:00 uur geskied en smiddags wat anders gedaan. De lol is er af als het zo druk is en je alleen maar op moet letten of jij of je kinderen niet onderuit gekegeld worden. Ik ben zelf inmiddels al drie keer onderuit gehaald door dit soort mensen. En inderdaad je prijst jezelf gelukkig met je helm! (Ons thuisgebied ligt wat lager en was daardoor erg ijzig door de regen ipv dat er sneeuw gevallen was)
    Dus ts: wintersport is ontzettend mooi en genieten maar investeren in lessen is echt noodzakelijk.

Dubbelgeluk en mamameer vinden dit leuk.
  13. Gymgirl

Gymgirl Fanatiek lid

17 jan 2018
    1.961
    932
    113
    Vrouw
    Wat ik al dacht, dus hier in NL beginnen met lessen. Ik heb al gekeken en er zijn hier redelijk in de buurt wel 2 van die rolbanen. Daar gaan we wel een keer kijken en een proeflesje nemen. Als dat iets is gaan we voor een cursus. Is 7 lessen genoeg voor de basisvaardigheden of raden jullie meer lessen aan?
    En dan volgend jaar (januari en februari) een paar herhalingslessen. Of die dan liever in de sneeuw?

14. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.277
    1.440
    113
    Ik heb vorig jaar 10 lessen gehad op een borstelbaan. Dat ging best goed was al aan het oefenen voor parallel skieen. Toen ik vervolgens in Oostenrijk aankwam blokkeerde ik volledig. Voor mij was de overgang echt te groot. Ik heb daar nog privé lessen genomen maar kon nauwelijks wat. Ik was gewoon bang op de berg en dat kun je niet oefenen op een borstelbaan. Ik heb voor dit jaar les genomen in een skihal dat werkt voor mij beter

15. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

5 aug 2014
    1.268
    127
    63
    O echt terwijl je op een borstelbaan al veel meer hoogte genoten hebt dan op een rolbaan.

16. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik ben zelf altijd als kind 2 weken per jaar op wintersport geweest, dus heb het daar geleerd. Kinderen en man wel hier op rollerbaan; die zit hier in het dorp.

Deel Deze Pagina