Al tijden ‘kijken’ we online vakantiehuizen. Kleine boerderijtjes in de middle of nowhere om met het gezin onze vakanties door te brengen. Stukje ideologie om de kinderen met zakmes en gereedschap leren omgaan, seizoenen beleven in de natuur. Vuurtjes stoken, kampvuren, slapen onder de sterren in eigen tuin. Maar, toch die twijfel. De wereld is zo groot, boeiend en interessant. Waarom telkens terug naar dezelfde plek? Puberende kinderen, waarderen die deze back to nature aanpak ook? We willen wel een zwembad en een natuurwater in de buurt maar echt discoavonden met leeftijds genoten zal er niet in zitten. Nu spenderen we onze vakanties in de camper. Van een evt vakantiehuisje willen we 10 weken p jaar gebruik maken ( alle schoolvakanties mei, zomer, herfst, kerst). Wie heeft ervaring of wat denk je ervan?
Ik denk dat het heel erg aan jullie budget ligt. Hoe groot wil je het? Wat kan je betalen? Wordt dit je enige vakantie of heb je budget om nog op vakantie naar iets anders te gaan? Wij hebben zelf geen vakantiehuisje, maar mijn schoonouders wel. Het staat midden in de natuur met een grote tuin er omheen. Zij gaan er elk weekend heen, wij gaan vrijwel elke zaterdag ‘op bezoek’. Onze kinderen (4,3 en 1) vermaken zich er goed. In de tuin staat een trampoline, verder is het vooral klooien met water, zand, takken enzo. We leven daar de hele dag buiten, als het mooi weer is dan in de tuin en bij slecht weer onder een afdakje voor het huisje. Het huisje zelf is enorm klein, maar we zitten er toch nooit binnen. Maken alleen gebruik van de wc en de keuken. In de zomer gaan we er vaak een week heen (als schoonouders er niet zijn, of met een tent naast het huisje). Maar wij betalen er niks voor dus we hebben nog ruimte om af en toe ook naar andere plekken op vakantie te gaan. Wat wel heel prettig is, is dat het maar tien min met de auto rijden is vanaf ons huis. Daarmee ga je er veel sneller even tussendoor heen, soms gaan m’n schoonouders op hun oppasdag er ook even heen met de kinderen. Ik denk wel dat onze kinderen hier later geweldige herinneringen aan zullen hebben. Het is zo’n gevoel van vrijheid! Trouwens, een collega van mij heeft een stacaravan. Niet al te ver van huis ook, ik geloof zo’n 20 min rijden. Hij zit er sowieso elk weekend en in de zomer weken achter elkaar. Maar daarnaast gaan ze ook elk jaar nog naar het buitenland op vakantie. Ze verdienen genoeg denk ik .
Qua back to nature voor de kinderen is het moeilijk te voorspellen, maar ik zou mij er niet zo'n zorgen om maken, als ze dit van begin af aan gewend zijn groeien ze ermee op. Hier ook een beginnende puber en die heeft nog steeds niks meer nodig dan buiten zijn. Terwijl leeftijdsgenoten die altijd all inclusive zwemparadijzen gewend zijn hun neus ophalen voor een natuurspeeltuin. Beetje gewenning denk. Maar ik zou persoonlijk niet kiezen voor een vast huis om de reden die je zelf aangeeft. Als je zo'n huis hebt dan ga je er elke vakantie heen, logisch anders koop je geen vakantiehuis. Maar ik vind het persoonlijk helemaal niks om steeds naar dezelfde plek te gaan. Er is idd nog zoveel te ontdekken.
Het lijkt mij ergens ook heerlijk, maar het stuk continu terug naar die plek houd me tegen. Je gaat dan alleen nog maar daarheen terwijl ik er juist zo van hou om verschillende plekken te zien. Daarom zullen wij het nooit doen. Hebben jullie een idee waar je dan een vakantiehuis zou willen?
@zeilbootje , klinkt als een heerlijke plek! En wel de lusten niet de lasten, doen jullie goed! Een stacaravan willen we dan weer echt niet. Ondanks dat we nu kamperen met de camper wil ik dan écht geen buren. Ik zie bijvoorbeeld onze zoons al met een cross brommer over eigen terrein sjezen en die zelf repareren. Dan moet je echt in het buitengebied zijn. Net als nachten buiten onder de sterren liggen, dan wil ik geen buurgeluiden. @tuc, ja precies ook datgene wat ons remt, telkens terug naar hetzelfde. Door deels te kamperen en in de winter een huisje te boeken kunnen we ons 10 a 11 weken per jaar vakantie veroorloven. Als ik 10/11 weken particuliere huisjes huur wordt het financieel een te dure grap. @Madeliefje06 , we denken aan tussen de 500 en 750 km van huis. In een natuurgebied, natuurwater in de buurt, type boerderijtje. Kom je uit in de natuurgebieden van midden Frankrijk of Duitse wijngebieden. Dat eerste trekt het meest.
Super leuk. Wij hebben een seizoensplaats op een camping, dus wel een caravan. T is een hoop heen en weer gereis, spullen mee nemen enzo. Maar het is slechts 1 uurtje rijden, dus goed te doen in een weekendje en vakanties. Bedenk ook goed hoe je het onderhoudt wilt doen de tijd dat je er niet bent! Heel leuk een zwembad, een grote tuin, maar wie maait het gras, snoeit de bomen/struiken, onderhoud de buitenboel, wie houdt het zwemwater bij, hoe doe je alles met gas/water/licht etc. Wat als er water/stormschade is na heftige storm/buien, allemaal dingen om rekening mee te houden. Je bent er tenslotte dan dus 40 weken per jaar niet. Wat wil je dan met het huis?! Als je naar frankrijk wilt zou ik ook zeker investeren in het leren van de taal, met een goede cursus. Dat maakt de communicatie in het dorpje (met buren enzo) waar je heen wilt veel makkelijker. Wij hebben er ook wel over nagedacht maar voor ons zo’n grote investering ver weg een no go. Ik wil namelijk niet die 10 weken per jaar op dezelfde plek zitten. Maar juist naar wisselende bestemmingen.
Ik zou dan wel kiezen voor iets dat aan te rijden is. Het gemak van er even tussenuit is wel heel fijn. Ook al is het naar dezelfde plek. Tegen de tijd dat de kinderen ouder zijn kunnen ze misschien ook wel alleen thuis blijven terwijl jij en je man er even tussenuit knijpen of je verkoopt het weer als jullie het beu zijn. Zelf geen huis maar mijn vriend wel. Alleen dat is 10 uur vliegen voor je er bent, dus even een weekje er tussenuit zit er niet in. Het is heerlijk om twee weken tot rust te komen maar even spontaan spullen pakken is er niet bij. Zeker omdat je ook gewoon ver van tevoren je tickets moet boeken.
Ik kan je garanderen dat ze zeker die mooie herinneringen krijgen! Mijn opa en oma hadden ook een ieniemienie huisje, op de Utrechtse heuvelrug, midden in de natuur, met de koeien aan de ene kant van de tuin en het bos op 3 stappen aan de andere kant. Ik zag regelmatig herten, de meesjes zaten op mij hand, eekhoorntjes in de tuin....en een slang in de greppel. Het kleine meisje in mij verlangd nog steeds terug naar deze tijd. Zo idyllisch... De rust, back to basics. @Champetter, als ik het geld had zou ik het zeker doen Zou dan wel kiezen voor een locatie dichter bij huis.
Mijn ouders hebben een paar jaar geleden een vakantiehuis gekocht (vooral voor verhuur, deels eigen gebruik). Ikzelf begreep er echt niks van in het begin, waarom zou je elke keer terug gaan naar dezelfde plek? Maar het is echt heerlijk! Wij komen er 2-4 keer per jaar voor een paar dagen en het is echt een fijne plek en meteen thuiskomen. Ik weet niet of ik het ook tof zou vinden om er echt ELKE vakantie naartoe te gaan. Hoe oud zijn je kinderen nu? is het voor jullie evt ook een optie om het eens te verhuren zodat je een vakantie ergens anders kunt doorbrengen als de kinderen het niet bevalt?
Doen! Wij zitten momenteel in ons huis in Spanje. Uiteraard met zwembad haha. Mijn kinderen vinden het nog steeds geweldig! Ondertussen kennen we een hoop mensen hier in de buurt waarmee we ook bevriend zijn geraakt, dus de kinderen hebben ook regelmatig andere kinderen om mee te spelen bij ons thuis. Daarnaast gaan we minimaal 5 van de 7 dagen uit eten, en dan spelen ze op het dorpsplein met andere kinderen. Overdag vermaken ze zich prima samen. In de avonden gaan wij regelmatig op de ligbedden van het zwembad sterren liggen kijken, je ziet hier zo veel meer dan thuis! Wij gingen al nooit op vakantie naar plaatsen waar animatie oid was, dus dat missen mijn kinderen ook niet. Voordeel en tegelijkertijd nadeel, van een privé zwembad is, dat je het niet hoeft te delen. Momenteel ligt het zwembad dus vol met een unicorn eiland (2×3m), flamingo, schildpad, krokodil en een donut, de haai ligt nog in het pomphuis. Dit zou anders allemaal nooit kunnen. Wij gaan niet elke vakantie hier naar toe, ik wil tenslotte ook nog meer van de wereld aan de kinderen laten zien. Zelf ga ik ook regelmatig zonder kinderen, 3 weken geleden ben ik nog met een vriendin samen geweest. Nadeel is wel dat de vliegtickets in het hoofdseizoen vrij prijzig zijn, maar ik heb geen zin om 3 dagen in de auto te zitten. Daarnaast kennen ze hier een hoop feestdagen, variërend van het dorp, de provincie en of landelijk, ik heb dus regelmatig voor een dichte supermarkt gestaan. Houd ook er ook rekening mee dat de verzekeringen anders zijn dan in Nederland, zo wordt natuurschade door bijvoorbeeld een aardbeving hier standaard gedekt door de overheid, maar vanwege het grote aantal toeristen dat hier een huis heeft, proberen ze je zo een oor aan te naaien door er een extra verzekering voor te nemen. Zoek dat soort dingen dus van te voren goed uit. Houd ook rekening met kosten voor bijvoorbeeld een tuinman die de tuin regelmatig bij houdt en iemand die het zwembad onderhoudt, je wil tenslotte niet de eerste dag van je vakantie starten met een groen/zwart zwembad en of een jungle in je tuin...
Het is fiscaal ook best interessant. Je moet de waarde van het huis in box 3 opgeven, maar je mag het er op een andere plek weer van af halen, om het betalen van dubbele belasting te voorkomen. Terwijl je er in bijvoorbeeld Frankrijk geen belasting over hoeft te betalen.
Wij hebben een stacaravan op een camping op 50 minuten rijden van ons huis. De camping staat midden in het bos en heeft een speeltuin en een zwembad. In de zomer is er een soort van animatie. We gaan er om het weekend heen en in de zomer een aantal weken. Mijn zoontje vindt het er heerlijk. Hij kan lekker rondcrossen op zijn fiets of skelter, speelt met kinderen die daar ook zijn, voetbalt op het veldje... Er wordt met de halve camping aan een boomhut gewerkt aan de rand van het bos. Het is voor ons allemaal fijn om daarheen te gaan. We moeten iedere keer wat kleding meenemen, maar meer hoeven we niet mee te slepen. We komen daar aan met de auto, zoontje springt eruit en gaat op zoek naar vriendjes. Hij vindt het zo fijn. En als hij het fijn heeft, hebben wij dat ook.
Wij hebben in 2001 een huis in Frankrijk aangeschaft. Wonen er sinds 2011 permanent. We hebben er nooit over getwijfeld, en ook nooit spijt gehad. Dus als je het je kan veroorloven zou ik zeggen: ga ervoor!
Dank voor jullie reacties, en wat leuk dat enkele deze droom al gerealiseerd hebben. Wbt taal is er geen probleem, ik ben ermee opgevoed. Ook begreep ik via enkele andere NL’ers dat vooral in de boeren buitengebieden het gemakkelijk is je zwembad en terrein te laten onderhouden door plaatselijke boeren tegen vergoeding uiteraard. We twijfelen de komende tijd lekker verder. In de herfstvakantie gaan we iets huren wat we qua locatie en woningtype helemaal passend vinden. Kunnen we weer een keertje ervaren. Tot nu toe alleen ervaring in de zomer en met kerst. Qua budget voor andere vakantie zou dat wel kunnen. Net als verhuren ook een optie kan zijn.
Ik zou het (als ik ooit de loterij zou winnen waar 0% kans op is ) zelf wel geweldig vinden. Dat je het naar jouw eigen smaak kan inrichten. De meeste spullen daar al hebt liggen. En ook dat het een vertrouwde plek is. Maar ik vind de afstand ook aan de hoge kant. Ik weet niet uit welk deel van Nl je komt. Maar omgeving Koblenz/Luxemburg is bijvoorbeeld ook mooi. Waarschijnlijk wat dichterbij, makkelijker aan te rijden voor een lang weekend weg. En ook voordelig met boodschappen en tanken.
Ik zou er niet aan moeten denken. Iedere vakantie of vrij moment naar dezelfde plek, zelfde omgeving, zelfde mensen. En daarbij het hele jaar kosten voor iets dat je maar af en toe gebruikt (of je moet gaan verhuren). Ik ken overigens mensen met een 2e huis elders maar dat is te rijden en ruim een uur. Die betalen behoorlijk voor schoonmaken, tuinonderhoud en een klusjesman. Bedenk ook dat jij er moet zijn (of iemand moet er namens jou zijn) in geval van onderhoud, lekkage, kleine reparaties of verbouwing etc. Als jij er lange tijd niet bent kan je bij aankomst eerst gaan schoonmaken etc (of je moet iemand huren die dit vooraf doet). Verkijk je niet op alle extra kosten. En als je heel vaak wilt gaan. Hoe doe je dat dan met de kinderen als ze ouder worden en activiteiten hebben in het weekend? Een plek vlakbij is dan handig. Maar 500 km rij je niet zomaar. Ik heb een collega die de hale zomer op de camping woont en vanuit daar naar het werk gaat.
Wat mij persoonlijk niet trekt is dat je naast de lusten, ook de lasten hebt. Niet zozeer financieel. Maar je bent alsnog aan het schoonmaken, net als thuis. Plus het verdere onderhoud. Maar het idee van lekker afgelegen klinkt mij ideaal in de oren. Wij zitten nu ook heel rustig en ik vind dat echt heerlijk!