Oogtest cb afwijkend; en dan?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door megacarls, 2 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. megacarls

megacarls Niet meer actief

Onze dochter heeft met de 3-jaar-check de oogjestest gehad. Ze had er toen geen zin in. Op lollige toon zei ze: "Ik weet het niet". Ze moest er dus voor terugkomen. Nu zat er nog een zomervakantie tussen en aan het eind daarvan is onze zoon te vroeg geboren waardoor we de afspraak nog moesten uitstellen omdat we op dat moment met onze zoon 60 km van huis in een ronald mcdonaldhuis zaten.

Inmiddels heeft onze dochter gisteren d test gehad. 3,5 mnd na de vorige keer. Deze keer deed ze heel erg goed mee. Het eerste oog zag ze duidelijk minder goed dan het tweede oog. Ze maakt al een foutje en de onderste helft zei ze duidelijk "ik zie het niet". Het tweede oog ging beter. Af en toe wel een foutje. Nu hebben we dus een verwijzing voor de oogarts. Daarin staat dat de test 2 keer is afgenomen. Maar die eerste keer deed ze helemaal niet mee, dat is dan toch helemaal geen graadmeter? Maar goed; daar gaat het verder niet om.

Wat ik me afvroeg is wat ik nu kan verwachten. Wat voor test krijgen ze bij de oogarts en de ortoptrist(?). Hoe vervelend vinden ze dat (ivm oogdruppels, en duurt lang). De cb-arts gaf aan dat het niet wilde zeggen dat onze dochter nu een brilletje moet (en anders wel, dat maakt me nog niks uit) maar wat zouden volgende stappen kunnen zijn?

Oogje afplakken, toch bril, of misschien helemaal niks? Wat zijn jullie ervaringen?

2. Loesjuh

Loesjuh Niet meer actief

Hier wel een brilletje nadat ze 2 keer was gezakt bij hetzelfde rijtje. Afspraak met de oogarts gemaakt en 3 maanden later een afspraak (fijn dat het zolang duurt! kun je even laten bezinken dat ze misschien een bril moet)

Tijdens de afspraak moesten we eerst druppelen en ongeveer 3 kwartier later terugkomen voor wat testjes met bril. Weer plaatjes opnoemen, diepte kijken en nog wat andere testjes. Na aanleiding daarvan dus uitslag of er een bril nodig is. Hier dus wel, maar hoor ook dat het soms niet eens hoeft.

3. famke24

famke24 Fanatiek lid

25 feb 2009
    1.233
    0
    0
    Ik lees even mee.
    Vandaag ook met dochter naar het cb geweest, waarbij het ene oog ze tot het 3e rijtje van boven alles wel zag en daarna niet meer. Dat oogje draait af en toe ook wel eens naar binnen, maar niet op bepaalde tijden.

Over4 weken weer terug en anders door verwijzing.

4. adi

adi Niet meer actief

Mijn dochters zijn ook doorverwezen na de tweede test bij het cb. Ze waren wel erg twijfelgevallen zodat ik zelf mocht kiezen om wel of niet naar de oogarts gaan.

Ik heb begrepen dat erg veel kinderen bij de oogarts toch geen bril hoeven, of pas over een jaar mogen terugkomen.

5. juffie81

juffie81 Bekend lid

7 aug 2007
    636
    37
    28
    juf
    rotterdam
    Mijn dochter is maar 1x getest op het cb en we hebben meteen de verwijzing gekregen. Eind oktober gaan we naar het ziekenhuis!

Ben ook benieuwd en ik hoop dat het dan wat beter gaat!

6. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    bij de orthoptist gaat ze eerst plaatjes kijken en word ze daarna gedruppeld, mijn dochter heefter nooit moeite mee gehad , dan moet het 50 minuten inwerken en krijgt ze een apparaatje voor dr ogen daar zit een plaatje in waar ze naar moet kijken en zo meten ze dr ogen.

7. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.424
    447
    83
    Limburg
    Hier kreeg onze dochter eerst een test dat ze een figuur dezelfde kant op moest houden als het plaatje. Daarna druppels. Dat was ff huilen. Moesten toen half uur wachten en daarna werd er nog een meting gedaan. Hier is nu sprake van een lui oog en heeft nu brilletje. In dec moeyen we terug en dan waarschijnlijk plakken.
    De volgende keer krijgt ze geen druppels.

8. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Hier twee keer gezakt bij het CB, mevrouw had er geen zin in. Het duurde allemaal veel te lang, dus ze was afgeleid. Doorverwezen naar de oogarts en daar met vlag en wimpel geslaagd. Had ik niet verwacht, aangezien ik zelf een erfelijke oogafwijking heb en met 5 jaar al mijn eerste brilletje kreeg. En mijn man heeft een lui oog, waar hij nu nog last van heeft. Ze deed het daar meteen super. Het werd allemaal wat professioneler en kindvriendelijker aangepakt. Dus fluitend door de tests!

Dus je zeker nog geen zorgen maken, succes!

9. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Bij twijfel zou ik zelf voor een verwijzing en test zorgen. Liever nu een bril dan over een paar maanden. Het goed kunnen zien zorgt er immers ook voor dat je kind zich fijner voelt en optimaal kan ontwikkelen.

10. megacarls

megacarls Niet meer actief

Oh maar die hebben we al hoor, en de afspraak start staat al gepland (over een maand, lekker vlot...:)) Ik vroeg me alleen af wat ik kan verwachten.
    Ik had hem alleen niet aan zien komen. Mijn man en ik hebben nooit oogproblemen gehad.

11. Marieken

Marieken Fanatiek lid

11 jan 2009
    3.278
    0
    0
    Kinderopvang en dierengeneeskunde
    arnhem
    hier onze zoon net een bril gekregen, hij was 3x gezakt voor de oogtest op cb en dus naar het zkh.
    ik vond het erg spannend maar de manier waarop ze het doen is eigenlijk niet heel bedreigend voor een kind.
    voor de zekerheid had ik jellybeans mee genomen en voor elk onderdeel dat hij netjes mee werkte mocht hij er eentje uit zoeken.

het vervelendste zijn de oogdruppels, die prikken als ze in de ogen worden gedruppeld maar dat gaat snel over.
    de rest zijn wat kijk en aanwijs testjes en kijken in zn meet apparaat.

hier bleek hij een flinke cilinder te hebben dus bril echt nodig. (ik zelf heb helaas ook al mn hele leven een bril en flinke cilinder dus niet echt een verrassing)
    nu heeft hij netjes zn bril op en lijkt er echt veel profijt van te hebben, ben trots op hem!

12. Kuona

Kuona Fanatiek lid

7 dec 2007
    1.258
    6
    38
    Mijn zoontje deed de eerste plaatjestest op het cb prima. Met 3j9m moesten ze zo'n test met rondjes en openingen doen en toen zag hij het ineens met 1 oog niet goed. Dat verraste mij ook heel erg omdat hij die eerste test dus wel goed deed.
    Na 3 maanden bij de oogarts, eerst wat testjes zonder druppels en daarna oogmeting met druppels. De druppels gingen hier goed, viel me erg mee. Uitslag was een lui oog, dus hij moest een bril. Ze zei al gelijk dat hij daar ws tot zijn 12de aan vast zit. En daarna mss nog steeds.
    Volgens mij geven ze op deze leeftijd vooral een bril als de oogsterkte erg verschillend is. Dus als ze aan beide ogen wat slechter zien is dat niet zo'n probleem, dan kunnen ze dat nog erg goed corrigeren. Als er verschil is dan wordt dat verschil alleen maar groter, vandaar die bril.
    Wij moeten iedere 3 mnd op controle en bij de eerste controle was het verschil nog aanwezig en sindsdien moet hij iedere dag 1 uur zijn luie oog afplakken.
    Met mijn dochtertje ben ik ook al geweest, zij had nog geen lui oog maar wel een cylinderafwijking. Die was nu nog niet zo groot dat ze een bril moet, maar als dat boven de 1 is wordt het vervelend waardoor ze dus ook een bril krijgen.

13. Kuona

Kuona Fanatiek lid

7 dec 2007
    1.258
    6
    38
    Onze opticien zei trouwens dat we niet teveel in de glazen moesten investeren (ontspiegelen e.d.) omdat de kans groot was dat hij na de eerste controle weer nieuwe glazen moest. Ze meten de oogsterkte (met de druppels) echter maar 1 x per jaar dus de glazen gaan gewoon een jaar mee (gelukkig!). Ik ben blij dat wij de glazen ondanks het advies van de opticien toch hebben laten ontspiegelen. Wij vonden het al genoeg dat hij en wij moesten wennen aan de bril, dan wilden we niet dat het er 'gek' uit zou zien of dat hij last had dat het niet ontspiegeld was.

14. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.823
    2.006
    113
    Wij hadden ook een twijfel geval, mochten een tweede keer naar het CB en toen weer een twijfel. Een lichte twijfel. We mochten kiezen; oogarts, of vervroegde controle bij de schoolarts We hebben voor het tweede gekozen. Dit omdat onze dochter al genoeg negatieve ziekenhuiservaringen / artsenervaring heeft en het ook niet een hele duidelijke nee was. We laten het dus vooralsnog even voor wat het is en het CB geeft door dat ze straks op school nog een keer de extra controle gaat krijgen. Mochten we nou het idee hebben dat haar ogen echt niet goed zijn, zullen we zeker naar de oogarts gaan.

15. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Hier met 3 jaar op het CB de plaatjes test die ging perfect! Met 3 jaar en 9 maanden opnieuw (moest eigenlijk de test met c,tjes zijn maar daar hadden ze niet genoeg afstand voor;) )en die ging niet zo goed. Paar weken later opnieuw naar het cb en die constateerde dat ze met 1 oog wat minder goed zag. Afgesproken dat ze op school nog een keer naar de schoolarts zou gaan. Hier zijn we van de week geweest en nu blijkt dat ze met haar rechter oog wat minder goed ziet.
    Ik vertelde dat het me verbaasd dat ze juist alle kleine details (vliegtuigen hele hoog etc) heel goed ziet maar dit komt omdat ze met 2 ogen prima kan kijken. Hier nu ook een verwijzing naar de oogarts. Maar ze dachten hier aan een lui oog en dat zou juist met afplakken voldoende zijn??
    Naja eerst de oogarts maar eens afwachten.

16. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Mijn dochter is van de week bij de laatste controle op het cb geweest (met 4 jaar en 9 maanden, ze hadden een kleeeeiiine achterstand...) en ze blijkt met beide oogjes niet goed genoeg te kunnen zien dus ook een doorverwijzing naar de oogarts gekregen. Het verbaasde me, want voor mijn gevoel is ze net een havik...
    Met mijn zoontje heb ik de test al een keer gehad (vanwege vermoedelijk loensen). Hij was toen net 1, dus een stuk kleiner. Hij kreeg druppeltjes in zijn ogen, niks traumatisch maar wij moesten wel lang wachten. Ze gaan door die druppeltjes wat wazig zien, dus oudere kinderen zullen dit wel merken.
    Uiteindelijk bleken zijn ogen prima in orde, dus ik ben benieuwd hoe dit met dochter gaat!

17. Kuona

Kuona Fanatiek lid

7 dec 2007
    1.258
    6
    38
    @debster: deden ze dat bij jouw jongste gewoon in het ziekenhuis? Dat druppelen bedoel ik. Bij mijn jongste van 2,5 mochten ze dat niet zelf doen omdat die druppels te sterk waren. Wij moesten 2 dagen van tevoren thuis druppelen, dat was wel een drama. Dan weten ze wat er aan komt. En ze heeft dus 3 dagen half stoned rondgelopen, dat was sneu.

En alleen afplakken werkt misschien ook als de oogsterkte niet heel erg afwijkend is? Mijn zoontje heeft +2.75 en +3.5. Hij heeft dus wel een bril.

18. Kibbeling

Kibbeling VIP lid

21 mrt 2011
    5.188
    0
    0
    NULL
    zuid holland
    Onze klein man is geboren met een wat linker kleiner oogje. Als hij moe wordt/is zie je dat ook al eerste aan zijn oogje. Via het CB doorverwezen naar onze eigen ha en die heeft ons doorgestuurd naar de Kinder oogarts.
    Wij moesten ook 3 dagen van te voren beginnen met druppelen. Neem wel iets van een petje of zonnebril mee. Mocht de zon schijnen dan hebben ze er echt last van. De lichtinval wordt versterkt doordat de pupillen wijder gaan staan vd druppels.
    Stijn moest ook de eerste keer plaatjes benoemen en de 2e keer ging ze met een lampje kijken en bleek dat hij een lichte afwijking voor veraf heeft. Ml en ik hebben deze beide ook dus niet echt verbaasd er over.
    We moeten in jan2014 terug komen en dan gaan ze nogmaals testen. Soms ben ik echter wel verbaast en denk ik dat het wel goed ziet. Hij ziet echt dingen die ik zonder bril niet zie zoals pluisjes of de konijnen bij ons op het grasveld.

19. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Ja ze deden dat inderdaad in het ziekenhuis. Druppelen, uurtje wachten, testen en daarna weer druppels, wachten en testen. Hij liet het allemaal prima toe, maar had wat dat betreft een goede leeftijd. Nu zou dat we anders zijn :)

20. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    ook hier 3 keer test gehad op cb buro.
    hier twijfelde zelfs de oogarts aan haar of het wel of niet nodig was of dat ze geen zin in de test had
    na de druppels de meting gehad
    ennnn was wel degelijk een bril nodig
    +8.0 en+7.5 met beide ogen een flinke cylinderafwijking
    hier dus nu bijna een jaar al aan de bril.

ze heeft vorige week zelfs al haar 2e bril gehad

weer meting gehad en helaas was de 2e meting nog beetje slechter dan de 1e
    (dit schijnt vaker zo te zijn en ze waarschuwde me er al voor)

Deel Deze Pagina