Ik heb een vraagje over een 2e hypotheek op je huis. Als je dit afsluit, sluit je dit dan af over een door jou gewenste periode (bijvoorbeeld 5 jaar?) of loopt de 2e hypotheek gewoon mee over de rest van de hypotheekperiode zeg maar? Gr Otje
Een 2e hypotheek sluit je af voor een periode van 20 of 30 jaar. Gebruikelijk is 30 jaar. Je kunt 'm natuurlijk wel versneld aflossen. Het boetevrije bedrag is normaal gesproken 10% per jaar, dat is dus wat je extra mag aflossen per jaar.
Eens met Sjorsje, Gebruikelijke looptijd is 30 jaar. Renteperiode moet je weer opnieuw kiezen tegen de nu geldende tarieven. Bij sommige verstrekkers mag je trouwens meer boetevrij aflossen dan 10%. Is de rente na afsluiting gestegen, dan mag je aflossen wat je wilt. Neem je een variabele rente, dan mag je altijd boetevrij aflossen. Andere oplossing is een hypothecair krediet, is net als een krediet op je betaalrekening, alleen dan tegen een veel lagere rente, omdat je huis als zekerheid gesteld is. Mooie van deze vorm is dat je bijv een krediet kan afsluiten voor 10000euro, maar je alleen betaald over het gedeelte wat je opgenomen hebt, en je mag aflossen wanneer je maar wilt omdat de rente variabel is. En eenmaal afgelost geld mag later ook weer opgenomen worden.... Mmmm best een lang verhaal, als je meer info wil dan hoor ik het wel!
Bij het afsluiten van een hypotheek spelen 2 dingen: looptijd van de lening (meestal 30 jaar) looptijd van de rentevasteperiode (variabel tot 30 jaar en alles daartussen) Bij het afsluiten een 2e hypotheek sluit je bijna altijd een lening af voor 30 jaar en kies je de rentelooptijd die bij je situatie past.
ja dan wel! Dat noem ik altijd verhoging van je hypotheek Dacht meer aan 2e huisje in Frankrijk ofzo, hihi