Kan bv 'op' zijn?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Goldsword, 8 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liesje92

Liesje92 Niet meer actief

Daar dacht ik ook aan, dat ze dan toch genoeg heeft. Ons zoontje word ook heel boos als hij de borst aangeboden krijgt als hij vol is :)

2. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, precies!
    Zolang de baby tevreden is, goed groeit en voldoende luiers heeft, zit het goed.

Ik heb er altijd op vertrouwd dat mijn kind voldoende kreeg. Ik kolfde niet en woog niet. Aan de hand van voorgaande punten kan je zien of baby genoeg krijgt.;)

3. Liesje92

Dat is inderdaad wel zo, maar ik begrijp TS ook heel goed. Ik vond het ook "eng" toen ik die enorme productiedip kreeg. Ik was bang dat het, net zoals bij mijn dochter, het einde van de bv zou betekenen. Bv gaat niet over hoeveelheden, maar over hoe je kindje zich voelt (plast genoeg, tevreden etc) en als je vaak kolft, is het moeilijk te bepalen hoeveel je kindje op heeft en dat kan je onzeker maken. Als je kindje wat meer zelf uit de borst drinkt zul je minder kunnen na kolven. Dat zegt dan niks over de hoeveelheid die het kindje op heeft. Dus ik snap het wel dat ze geschrokken en onzeker is. Daarom lijkt het me voor haar ook prettig om een lk in te schakelen, zodat die mee kan kijken of alles goed gaat en misschien wat onzekerheid kan wegnemen. Of als het inderdaad te weinig is, hulp bieden om de bv weer soepel te laten verlopen :)

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Een kind dat honger geeft duwt meestal niet de borst weg inderdaad. Maar een kind dat een beetje trek heeft en geen zin heeft om er voor te werken wel.
    In zo'n geval kun je een fles blijven geven, of je kunt bh sluiten en wachten tot kid zich weer meldt. Dat kan betekenen dat kind na 1 of 2 uur weer opnieuw om de borst vraagt. Maar dat regelt zich, als je kind geen fles meer als alternatief biedt maar alleen maar borst, dan moet je rekening houden met een kind dat een paar dagen mopperig is en vaak komt.

Maar goed, als ik alles zo doorlees, dan denk ik dat een bezoekje aan een lactatiekundige (en dan een goede, eentje die IBCLC is, en het liefst eentje met een LLL- of VBN-achtergrond) geen overbodige luxe is.

5. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    #25 Goldsword, 11 mrt 2014
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2014
    Hier kan dl gerust een dag niet eten, honger of geen honger ... Ook al heeft ze veel honger, ze duwt zich gewoon weg. Maar ik geef geen flessen meer dus we zullen zien hoe het nu gaat. Gelukkig gister nog goed, alleen elk uur wakker zo'n beetje vannacht. Wij wonen tijdelijk in buitenland vanwege man zijn werk, dus lactatiekundige etc is hier erg lastig.

Ow ik heb trouwens ook nooit gewogen, enkel op cb.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    In het buitenland heb je ook lactatiekundigen hoor!

Waar zit je (evt. PB sturen naar me), dan kan ik je misschien verder helpen.

7. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dit begrijp ik even niet; je baby is 6 maanden!

8. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Duidelijker in context, ik heb te maken met een borstweigeraar, wanneer ik geen flessen geef, kan ze makkelijk een dag niet eten wanneer ze niet wil drinken uit de borst. Vandaar dat ik ben begonnen met kolven en flessen. Maar vanuit hier krijg ik het advies te stoppen met flessen. Dit heb ik al een keer eerder geprobeerd, vandaar dat ik weet dat ze dan makkelijk niet eet overdag en 's nachts veel komt. Ik honger mijn kind echt niet uit! Ze groeit prima en KAN ook prima uit de borst drinken. Ze doet het echter lang niet altijd ... Ze eist wat meer aandacht dan, omdat ze niet kan slapen omdat ze niet vol zit, maar ze blijft gerust de borst weigeren en wegduwen. Maar ze gaat niet heel hard huilen de hele dag hoor, blijft best gezellig, alleen dus heel veel aandacht ... Het idee achter stoppen met flessen is natuurlijk dat ze alles uit de borst drinkt en niet wacht op een alternatief ...

9. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    @ Beatissimam: Was jij het niet zelf die zei geen flessen meer geven?

10. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat ik zei: het is wat jij wilt.

Je zegt nu met een borstweigeraar te maken te hebben, dat wist ik niet.

Als jij haar terug wilt aan de borst, zal je daarin moeten investeren.
    Ga desnoods een hele dag bloot op bloot met haar doorbrengen in bed en bad.
    Ik heb ook een borstweigeraar gehad, die na 48 uur weer terug was aan de borst. Hier had dat te maken met doorkomende tanden.

Je dochter is geconditioneerd op de fles, dat blijkt uit alles.

Als jij ft wilt gaan kolven en op die manier moedermelk wilt geven, dan is dat natuurlijk ook prima, alleen leert de praktijk dat de meeste moeders dan geestelijk dan wel lichamelijk niet lang vol houden.

11. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Ik heb inderdaad een borstweigeraar, niet altijd, maar ongeveer week om week. Veel moeite voor gedaan om haar weer volledig aan de borst te krijgen, veel bloot op bloot, samen slapen, in bad etc. maar nog heeft ze haar periodes dat ze gewoon niet wil drinken aan de borst, ook al heeft ze veel honger. Vandaar dat ik mij er toen maar bij neer heb gelegd en regelmatig kolf. Maar de laatste tijd merkte ik dat het steeds moeilijker werd om genoeg te kolven. Alles wat ik kolfde dronk ze op. Gelukkig drinkt ze nu weer een paar dagen goed uit de borst en kan ik alles wat ik kolf (ik kolf altijd na de ochtend en avond voeding, al is het maar om productie op peil te houden en een voorraadje aan te leggen) bewaren in koelkast/vriezer. Omdat ik nog niet vaak zoveel moeite heb moeten doen om genoeg te kolven vroeg ik me dus af of het ook kan dat het op gegeven moment op is. Ik snap dat ik deels nu zelf het probleem in stand heb gehouden door de fles te geven, en het liefste wil ik dat ze gewoon altijd uit de borst drinkt. Maar ervaring leert dat ze dan gewoon niet eet en s nachts een gedeelte inhaalt. Ook slaapt ze dan niet overdag en raakt ze oververmoeid. Maar zolang het goed gaat, krijgt ze dus geen fles. Ik ben eigenlijk altijd bij haar, dus dat scheelt :)

Nogmaals ik ben blij met alle adviezen die ik hier krijg! Ik kan altijd bijleren en dingen proberen :) Ik blijf het liefste bv geven, maar ik moet er zelf niet aan onderdoor gaan. Toch blijf ik steeds doorgaan, omdat ik er eigenlijk niet aan moet denken aan kv te beginnen .... Ik zit trouwens in Marokko, maar ik ga binnenkort weer naar NL, dus hoop dat ik het even kan volhouden tot dan en in NL evt. naar lactatiekundige.

12. Liesje92

Veel succes! Misschien kun je wel aan bv stimulerende kruiden komen? Fenegriek, anijs etc? Voor de kruiden die stimulerend werken kun je misschien ook op borstvoeding.com kijken? Daar staan wellicht dingen op die je alvast kunnen helpen :) geef niet op! Het komt echt goed. Als je weer terug in nl komt, kun je alsnog een lk inschakelen als dat daar moeilijk is :) succes!

13. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Ik heb de borstvoedingsthee van de tuinen, zit volgens mij ook fenegriek in? En ik eet volop cashew noten, las ergens dat die ook goed zijn voor de bv :)

14. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou ook even naar de markt gaan voor anijszaad/-thee en fenegriek.
    Volgens mij zit je daar goed wat dat betreft.

Sterkte en succes!

Is het warm daar trouwens, drink je wel goed?

En wat je kolft is GEEN indicatie van wat je dochter drinkt live aan de borst!
    Ik heb voor bijna 4 jaar genoeg melk gehad, maar ik kolf nog geen drup.;)

15. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.815
    5.951
    113
    Vrouw
    En voor alle duidelijkheid, ik.vind je echt een doorzetter! :)

Deel Deze Pagina