Hallo, Ik zit met een vraag en hoop dat jullie mij hier het antwoord op kunnen geven. Volgens de wet heb ik, als zwangere, recht op maximaal een uur extra pauze per dag. Omdat ik erg vermoeid ben wil ik hier graag gebruik van maken. Ik heb dit ook aangegeven bij mijn werkgever. Deze heeft mij doorgestuurd naar de bedrijfsarts. De bedrijfsarts wil mij nu voor dat uur extra pauze arbeidsongeschikt ivm zwangerschap laten verklaren. Is de handelswijze van de bedrijfsarts correct? Ik heb toch recht op extra doorbetaalde pauze (vastgelegd in de wet) en dan is er toch geen sprake van arbeidsongeschiktheid en ook geen sprake van medische gronden? Ik heb in een document van het UWV uit 1999 teruggevonden dat het aanpassen van de arbeidstijden op verzoek van de werknemer, ivm zwangerschap, niet kan leiden tot arbeidsongeschiktheid. Uitsluitend indien er medische gronden zijn voor de aanpassing van de arbeidstijden dient er een ziekmelding te worden gedaan. Is dit nog steeds van toepassing of is dit inmiddels gewijzigd? Document UWV De betreffende opmerking staat in de toelichting op blz 17 Alvast bedankt voor jullie reactie K. Zaal
Beste Zaal, UWV Webcare kan je vraag niet beantwoorden. Het recht op extra pauze is vastgelegd in de arbeidstijden wetgeving. Vragen over deze bepaling kun je stellen aan postbus 51, je rechtsbijstand of een vakbond. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare