Dochterlief is nog niet zindelijk. Er was een periode van grote interesse, maar die is door omstandigeheden aan ons voorbij gegaan. Ook hebben we het al 1 keer eerder geprobeerd, maar gingen er zo overspannen mee om, dat het arme kind er ontzettend zenuwachtig van werd. Heb het toen maar uitgesteld. En tja, dan komt het moment maar niet.. altijd komt er wat tussendoor.. Ze kan het wel, ze is al eerder een keer een hele dag droog geweest. Ze verteld ons wanneer ze gaat plassen, maakt er grapjes over, vraagt zelf een schone luier. Maar ze vindt het wel makkelijk zo lijkt het. Alleen als ze poept vindt ze hetniet leuk om te verschonen. Dat wilt ze niet. Maar legt zich er wel bij neer en we maken dan grapjes dat het stinkt enzo.. Afijn, herfstvakantie. We hebben redelijk rustige dagen in het verschiet, dus heb ik maar besloten dr luier uit te trekken, heb dr een paar dagen voorbreid, en vanmorgen was het zover. De luier is uit. Eerste plasje ging volledig op de stoel, de tweede kwam ze halverwege het plasje ermee dat ze de pot op wou, de derde is volledig op de pot gegaan. De vierde weer volledig op de grond... Wil er dit keer niet teveel mee bezig zijn, haar niet dwingen, maar gewoon samen ontdekken dat het op het potje gaan best handig is. En een natte onderbroek niet leuk. Hoe gingen die eerste dagen bij jullie?
Wij zijn bij Meneer al een aantal keren begonnen maar hij laat het gewoon keer op keer lopen waar hij toevallig staat; hij wordt ook regelmatig hysterisch als hij geen pamper(broek) aan mag, "geen trainingsbroek", "geen onderbroek". Nu zetten we hem al wel een tijdje consequent 's morgens na het opstaan en 's avonds voor het in bed gaan op de WC en dan gaat er meestal wel een plasje in, maar verder niks, en hij wil ook nooit op de WC. Hij is overigens ruim 3 en behalve 1 meisje de enige niet-zindelijke kleuter bij zijn juf in de klas.
Wij hebben het van de zomer gedaan, eerst dagdelen buiten en toen natuurlijk ook binnen. Eerst bleef ze de ochtend droog en was dan zo moe dat ze de middag wel een luier aan kreeg. Langzaam aan ging dat moment naar een luier aan als we aan tafel gingen ( en toen ging ze ook aan tafel vragen of ze mocht plassen op de po ) We hebben wel wat ongelukjes gehad, veel onderbroekjes en veel leggings of maillots vond ik wel handig. Snel uit en makkelijk te wassen. Wel regelmatig ( elk uur, en na het drinken en na het slapen etc ) op de po zetten en even rustig een boekje lezen oid. Poepen op de po heeft een hele poos langer geduurd, daar vroeg ze soms nog een pamper voor, of ze poepte in haar onderbroek. Nu gaat alles overdag op de po, jippie!
Bij mijn oudste hebben we er heel wat strijd om gehad. Overtuigd van het feit dat hij het snapte stuiten we op een enorm verzet tegen de pot/wc. Soms was hij dagen droog en dan ineens weer constant nat. Hij was de nachten eerder droog dan de dagen. Ik heb in het begin wel eens gedacht dat hij het nooit zou gaan doen, maar toch, ineens was daar het moment. Nadat we de tip gekregen hadden het bij hem te laten en niet steeds vragen of zeggen dat hij naar de wc moest. Dus toen we alles bij hem lieten, was het ineens klaar. Hij was trouwens 3j en 3 m toen hij eindelijk zindelijk was. Nu zijn we bezig met de tweede. Gisteren begonnen en toen had hij best een goede dag. Maar vandaag voor de middag al een aantal keer moeten dweilen. Vanmidag na zijn slaapje ging het dan wel weer goed, maar hij geeft niet zelf aan dat hij moet plassen. Ik ga ervan uit dat het kwartje een dezer dagen zal vallen. Hij snapt het principe, nu nog zelf aangeven dat hij moet plassen. Maar dat kan een paar dagen duren. Volhouden zeggen. Eenmaal de luier uit, niet meer aan. Daar hebben we bij de oudste niet aan kunnen voldoen, maar ben niet van plan nu op te geven.
Ik herken veel van jouw dochter in mijn zoontje. Hij kon het ook al een tijdje maar hij plaste net zo makkelijk in zijn broek. Terwijl hij op de terug weg van vakantie 15 uur in auto gewoon droog os geweest en keurig op de wc heeft geplast. En hij 's nacht al droog was! Het werd een machtsstrijd. Wij hebben 3 weken terug alle luiers weggegooid. zl heeft ze zelf in een vuilniszal gedaan. en daarna samen in de container. Geen luiers meer in huis. Ik heb de eerste dagen regelmatig kunnen dweilen. Maar na een week ging het beter. Hij had een speciaal boekje voor op de wc en in eerste instantie iedere 30 min. (Wekker op telefoon met een leuk liedje) dat heb ik uitgebouwd. Bij iedere plas of poep een klein feestje gebouwd ook vroegen wij hem om zijn broek 'droog' te houden. we hebben hem ook regelmatig gevraagd of zijn broek nog droog wAs. en dan was mama ape trots dus weer een minie dansje Nu geeft hij het sinds een week regelmatig zelf aan en zet ik hem nog heel weinig zelf op de wc. Je moet het even volhouden. Qua leeftijd zou ze het moeten kunnen. Hou het in ieder geval gezellig op de wc! Succes!