Je eigen babynaam bepalen?!?!

Discussie in 'Babynamen' gestart door CherryAyden, 4 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. CherryAyden

CherryAyden Niet meer actief

Hello allemaal!

Sinds een paar maanden ben ik gestopt met de pil. Nog niet zwanger maar er al wel heel veel mee bezig. Zo ook met de babynamen...

Ik heb regelmatig een leuke naam in mijn hoofd en ik ben geen type die dat voor zich houdt, dus ik heb vaak dat ik een vriendin, vriend of familielid om hun mening vraag. Nu krijg ik echt zoooooo vaak een negatieve reactie. Bijvoorbeeld een Arabische naam: '''je bent toch geen Arabier ofzo??''
    Een Engelse naam: ''Dat kennen wij Nederlanders niet uitspreken!''
    Een Afrikaanse naam: ''Goh dan zie ik gelijk een donker kindje voor me''.

Ik wordt er gek van! Moet ik nou echt met al die dingen rekening houden bij het bedenken van een naam? Wat zullen mensen denken? Welke gevoelens zullen ze erbij hebben? Kunnen ze het wel uitspreken? Komt die naam niet al te vaak voor? Vinden zij het wel leuk? Ik bepaal toch zeker zelf wel wat ik leuk vind? En toch wordt ik er heel erg door beïnvloed, ik laat bepaalde namen varen door argumenten van anderen! Ik kan het natuurlijk voor me houden maar ik vind het juist leuk om daarover te praten. Ik weet dat de meeste mensen gewoon wachten met de naam tot het beebje er uiteindelijk is maar dat kan ik niet. Dilemma dus!

Hoe denken jullie daarover? Hebben jullie met al die factoren rekening gehouden? Of hebben jullie puur gekeken naar wat jullie mooi vonden?

Help please!

XoXo Michelle

2. talithatje

talithatje Bekend lid

9 jun 2009
    681
    0
    0
    NULL
    Amsterdam
    Ik hou echt geen rekening met andere... Wij hadden alleen ons zelf voor genomen dat het niet makkelijk af te korten was en of makkelijk te verbasteren. We krijgen een halfbloedje en wilde dus ook geen oer-hollandse naam of een hele surinaamse naam. Het heeft even geduurt maar we zijn er samen uitgekomen.
    Het gaat erom wat jullie mooi vinden en niet wat andere er van vinden. En als ze het niet kunnen uitspreken gaan ze er maar op oefenen... Tenminste dat is mijn gedachte daarbij ;)

3. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Volgens mij kost het ook wel wat tijd om zelf aan een naam te wennen. Doordat je alles meteen bespreekt, vliegt het ook vaak snel je hoofd weer uit.

Onze meisjesnaam hadden wij al voor de bevalling, maar de eerste maanden zat ik er heel erg mee dat de naam in de top 10 staat en dat een kennis van mijn ouders ook net een baby'tje hadden met die naam. Toch blijft het dan zo in je hoofd een beetje rondzweven, bedenk je nog eens wat andere namen, en kom je weer bij die naam terug. Dat heeft bij mij wel een tijdje gekost, maar met 25 weken zwangerschap hebben we het maar gewoon besloten. Juist door er met niemand over te praten kon ik echt mijn eigen mening vormen en aanpassen.

Er is altijd wel iemand die iets over de naam vindt. Te vaak voorkomend, te Engels/buitenlands/afrikaans klinkend, lastig te schrijven, lastig uit te spreken, etc. Je zult nooit een naam vinden die iedereen mooi vindt.

Ik zou zeggen, probeer het lekker voor je te houden, zodat je je eigen mening kunt vormen. Streep namen niet zomaar weg omdat iemand anders hem niet leuk vindt. Dan houd je weinig over! Als je baby eenmaal die naam heeft, durft geen mens meer te zeggen dattie het een lelijke naam vindt, dus dan heeft je kindje lekker de naam die jullie het mooist vonden!

4. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Wij hebben ook een engelse naam genomen.
    Wij hebben met niemand rekening gehouden als ze de naam niet leuk vinden hebben ze pech!!
    Het is al moeilijk genoeg om er samen uit te komen laat staan als je er ook nog meer meningen bij wil betrekken!
    Het is jou baby dus ook jou beslissing :D

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wij hebben wel een beetje gekeken naar wat dingetjes:
    Dat bijvoorbeeld de initialen niet een raar woord was (zoals Kees Ulrich Tegelaar =KUT).
    Een naam met veel lettergrepen vind ik ook niet handig voor een kind dat jong is. Of een gekke naam, wat moeilijk uit te spreken/te schrijven is. Niet eens zozeer voor andere, maar ook voor zichzelf. (ken een jongen Rick, die de R niet kon zeggen. Dat werd dus Dik.. Best sneu)
    En als je een roepnaam wil, dat de 1e letter hetzelfde is als de 1e volledige naam (nichtje heeft vaak gedoe met naamcontroles)

Dat soort dingetjes dus. Maar niet omdat anderen dat zeiden. We hebben lekker een naam gevonden waar we allebei een goed gevoel bij hadden.

6. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Meid onze naam is zo engels als het maar kan en ze kunnen alle mijn rug op als ze er moeilijk over gaan doen.
    Ik en mijn vriend hebben dit wonder gemaakt en bepalen ook de naam en de opvoeding.

Wel zou ik als ik jou was en deze reacties niet zou willen hebben elke keer gewoon lekker je mond houden tot na de bevalling.
    Dan kunnen ze niet meer zeuren.

7. sitara

sitara Bekend lid

16 jan 2009
    528
    1
    0
    hey

wij hebben enkel rekening gehouden met de namen die wij leuk vonden en waarmee ons kleintje later niet kan gepest worden of mee uitgelachen worden
    kinderen kunnen heel invingrijk zijn ;)

8. Lady C

Lady C Bekend lid

19 jan 2007
    516
    1
    18
    Probeer het toch een beetje voor jezelf te houden en niet met iedereen te bespreken. Gewoon zeggen dat je het nog niet weet.

Er is altijd wel iemand die een bepaalde naam niet mooi vindt. Het is toch echt jullie eigen keus. Gewoon doen wat jullie mooi vinden! Inderdaad wel handig om rekening te houden met afkorten, initialen e.d.

Let er ook op dat jullie allebei de naam hetzelfde uitspreken. Bij ons viel een naam af, omdat we allebei een andere voorkeur voor uitspraak hadden. Ik de Nederlandse en hij de Engelse (was verder niet van toepassing, omdat het de meisjesnaam Rachel is, maar die viel dus wel van het meisjesnamenlijstje af)...

Succes met kiezen en bedenken! En ik hoop dat je snel zwanger wordt!

9. Vlinderkind

Vlinderkind Niet meer actief

Het enige waar ik rekening mee hou, is dat de naam niet raar staat bij de achternaam, zodat je kan voorkomen dat je kindje Anna Nas of Peter Selie heet. Voor de rest boeit het mij echt nul wat een ander van de naam vindt. Het gaat erom wat jij mooi vindt voor jouw kindje, en als is dat een naam uit Timboektoe, als jullie het maar mooi vinden.

10. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    gewoon een naam kiezen die jij leuk vind !
    Ik zou er zelf sowieso niet voor kiezen om aan bekenden advies te vragen want je krijgt toch altijd van sommige negatieve reacties. Kan je het beter hier op het forum vragen dan krijg je ook wel eerlijke antwoorden maar dan wel van mensen die niet zo dicht bij je staan

11. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Lekker samen bepalen, en niet met vreemden erbij!

Oh, en ik raad je aan als het lukt af te wachten tot je daadwerkelijk zwanger bent. Wij hadden ook namen bedacht, maar toen we eenmaal zwanger waren was het gevoel erbij zo anders dat we nu een totaal andere naam hebben!

Succes!

12. CherryAyden

CherryAyden Niet meer actief

Ja jullie hebben ook allemaal gelijk. Ik moet het voor me houden en uiteindelijk is het onze zaak en niet die van anderen! Maar zal wel lastig worden, van mij mag de hele wereld alles weten over mijn babyplannen en alles wat daarbij hoort. En ik ben nog niet eens zwanger kun je nagaan. Zullen jullie me wel extra sneu vinden ;), dat ik me er zo druk om maak. Wie weet duurt het nog driehonderd jaar voor ik een beebje heb!

13. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.709
    902
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    dat bepaal je lekker zelf hoor,ik zou idd rekening houden met achternaam,voorletters,kunnen ze het in het buitenland uitspreken en klinkt het nog leuk als je kind volwassen is.

14. pixie

pixie VIP lid

30 mei 2008
    12.315
    0
    0
    woonbegeleider psychiatrie
    Leusden
    enige meningen die mijn vriend en ik belangrijk vonden waren dat van zijn ouders, zijn zus en mijn moeder. de rest kon mij geen fuk schelen

15. Lady C

Lady C Bekend lid

19 jan 2007
    516
    1
    18
    nee hoor, helemaal niet sneu. Je wilt het gewoon ook van de daken schreeuwen, maar juist daarom moet je toch proberen het voor je te houden. En inderdaad is het handig om toch te wachten tot je zwanger bent, maar er zijn er meer hoor, die al voor die tijd met namen bezig zijn. Orienteren kan nooit kwaad, denk ik dan maar ;)

16. MissFlower

MissFlower Fanatiek lid

17 nov 2008
    4.166
    397
    83
    ik liet me ook te veel beinvloeden door me omgeving.. dat ik bijv al 2 kindjes kende die zo heten terwijl ik niet eens met ze omging... of dat mensen het niet zouden vinden passen bij onze eerste..

nu ben ik tot conclusie gekomen dat wij die naam gewoon erg mooi vinden of het nou wel of niet past bij danisha en of er nou wel of niet meer kinderen zijn die zo heten... het past perfect bij de achternaam en in mijn ogen ook bij danisha ook al is deze naam niet buitenlands..

17. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Het enige waar ik rekening mee heb gehouden bij Elena (en straks bij ons zoontje ook) is dat het voor Nederlanders een makkelijk uit te spreken/te schrijven naam is. Wij zijn van Turkse komaf en wij hebben allebei een naam met de nodige Turkse tekens en letters en uitspraak, al 31 jaar word mijn naam hier verkeerd uitgesproken/geschreven en ik word er GEK van! Ik wil mijn kindjes die frustratie besparen.

Als ik jou was zou ik me niets van de mening van anderen aantrekken. Gewoon doen wat voor jou goed voelt!

18. mamavanluca

mamavanluca Bekend lid

5 jul 2007
    639
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    zoetermeer
    heb maar met een ding rekening gehouden tijdens eerste zwangerschap oke eigenlijk 2 hihi of wij de naam leuk vonden en of er niet tig van op het kdv waren waar ik werk.....het werd luca, uit eindelijk nog wel een op het kdv maar die was later. Bij 2 e zwangerschap moesten de namen bij luca passen: meya voor een meisje en mika voor een jongen

19. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Gewoon lekker doen waar je zelf zin in hebt, als jij het leuk vindt namen te bespreken zou ik dat zeker blijven doen. Maar misschien moet je je dan wel minder aantrekken van wat anderen erover zeggen (tenzij jij natuurlijk ook vindt dat ze een punt hebben :) ). Mensen hebben gewoon snel een mening over dit soort dingen.

En idd als je zwanger bent, kan het wel eens heel anders voelen. Ik wilde me zelfs niet vastleggen tot de baby geboren was :) Ik was bang dat ik dan iets had bedacht, maar de baby toch duidelijk een andere naam moest hebben....

20. Zanoni

Zanoni Fanatiek lid

26 jun 2006
    2.646
    1
    36
    Administratief medewerkster
    Nijmegen
    Echt gewoon een naam nemen die jullie leuk vinden. Je kunt echt niet de hele wereld blij maken!
    Er zullen altijd mensen zijn die de naam niet mooi vinden. het belangrijkste is dat jullie hem leuk vinden!!

Deel Deze Pagina