Ik zal jullie het uitgebreide verhaal besparen. Kort is de situatie zo dat mijn schoonouders op de boerderij wonen die mijn vriend en ik in de loop der tijd overnemen. Financieel kunnen zij echter geen ander huis kopen, wat voor ons betekent dat wij daar nog niet kunnen wonen. Wij daarentegen krijgen wel gewoon een hypotheek. De enige oplossing zodat wij wel op de boerderij kunnen wonen is dat wij een huis kopen en daar op papier gaan wonen. In werkelijkheid is het huis dan voor mijn schoonouders. Dit klinkt als een rare constructie, maar in de praktijk valt het best mee. Ik vraag me alleen af of ik iets over het hoofd zie? Wij staan dan dus officieel ingeschreven in 'ons' huis, en mijn schoonouders gewoon op de boerderij. Willen jullie eens meedenken wat dit voor nadelen kan hebben?
Als je schoonouders (en je vriend?) een boerderij hebben, dan hebben ze ongetwijfeld ook een adviseurs (bijv. van een accountantskantoor), praat daar eens mee. Vaak heeft een accountantskantoor ook juridische mensen in dienst (of goede contacten met een jurist), zij kunnen je als het goed is precies vertellen wat de voor- en nadelen van deze constructie zijn. Ik vind het persoonlijk een beetje een rare constructie. Wat ik wel vaker zie, is dat als één van de kinderen de boerderij overneemt, deze hiervoor geld moet betalen aan de ouders bij de overdracht (logisch, haha) en dat op dát moment pas een huis wordt gekocht. Aanvulling: Bij een overdracht zal bijna altijd ook een bank betrokken zijn (bijv. voor jullie om de overdracht te financieren), als de bank dan zeker weet dat de ouders dan geld ter beschikking krijgen, zullen ze wellicht ook eerder een hypotheek kunnen krijgen.
Een huizenruil dus?? Tenminste dat zou ik denken. Is de boerderij afbetaald, of zouden jullie die overkopen?
Zou het eea wel even goed checken. Denk aan wat bij overlijden/ wat als er iets verzekeringswerk moet worden,post etc en wat bij ruzie oid..
Ik ben het met Felice eens. Ik neem aan dat jullie de boerderij kopen? Dan kunnen je schoonouders een ander huis kopen.
Vrienden van ons hebben ook dezelfde constructie. Zij hebben een paar geleden een huis gekocht en zodra hij volledig in de maatschappij zit ruilen ze van huis. Ze schrijven zich wel gewoon in op het adres van de boerderij en zijn ouders op hun eigen adres. Hoe ze het hebben geregeld qua hypotheek weet ik niet maar daar kan financieel adviseur je meer over vertellen
Zoals ik al zei is dit het korte verhaal. Helaas zijn er echt geen andere opties, we zijn hier ook al 2 jaar mee bezig dus het komt niet uit de lucht vallen. Maar nu het plan concreter wordt vind ik het ook spannender worden. Mijn vriend zit inderdaad ook in maatschap. De boerderij officieel overnemen zit er helaas nog niet in. We hebben het hier over miljoenen. Er zijn inderdaad mensen die hier meer van weten, en die zijn er ook bij betrokken. Maar het gaat mij meer om de kleine futteliteiten zoals post, verzekeringen etc. Dit is allemaal 'makkelijk' op te lossen. Maar ik ben zo bang dat we iets heel belangrijks vergeten.
Is het geen optie dat jullie het kopen, hun van dat geld een nieuw huis kopen? Waarschijnlijk hebben ze bieden zo goed als afbetaald. Ze zullen dus geld hebben voor een kleine woning. Ik zou het zo doen. Banken zullen een mini hypotheek niet zo erg vinden met laag inkomen omdat maandlasten ook laag zijn Hoe zit het bijv met overlijden?
Dat is ook waar ik aan zat te denken... Ik denk dat er ook veel andere factoren mee spelen die mee wegen, waardoor wij niet zomaar iets kunnen zeggen. Hebben jullie al met adviseurs om de tafel gezeten? Het lijkt mij wel dat een financieel adviseur jullie daar mee over kan vertellen.
Nee helaas niet. Het huis is onderdeel van het bedrijf. Het is dus alles of niks. En het duurt gewoonweg te lang voor ons om hier op te wachten. Mijn schoonvader is 100% afgekeurd door een ongeluk, dus een verhuizing zou voor mijn vriend echt een verademing zijn. Alles komt nu op zijn schouders neer, dat elke dag en soms zelfs ook 's nachts. Het op en neer rijden gaat hem opbreken. Maar lief dat jullie meedenken. Ik hoop dat we zo snel mogelijk knopen door kunnen hakken.
Lastige situatie zeg! Ik heb er verder 0,0 verstand van, maar hoe zou dat belasting en verzekerings technisch zitten? Jullie bezitten een huis waar je niet woont, schoonouders bezitten een huis en bedrijf waar ze niet meer wonen en werken.. Je staat beiden ingeschreven op een ander adres, betaalt over die woning belastingen en verzekeringen, ik vraag mij af of dat zomaar allemaal zo kan. Maar nogmaals ik ben een leek op dit gebied haha.
Pfoe - lastige situatie. Ik denk wel dat je je goed moet laten voorlichten. In de praktijk ga je je woning onderverhuren en daarvoor moet je toestemming van de bank/hypotheekverlener krijgen. Tevens zit je met belastingen, die verwachten dat je schoonouders huur gaan betalen, en zullen jullie aanslaan voor die (fictieve) huur (weet er alles van, mijn schoonouders hadden namelijk een woning voor de oma van mijn man ... hoop gezeik over geweest, omdat oma daar "gratis" woonde - zij moest huur betalen, maar kon dat niet (ienieminie pensioentje), en moest dus maar huurtoeslag aanvragen - het hele feit dat mijn schoonouders voor de moeder van mijn schoonvader zorgden en de samenleving dus geen geld kostte was nicht im frage ... zo vreselijk krom, maar goed ...) Zodra je toestemming hebt voor verhuur van je woning, kunnen je schoonouders volgens mij gewoon verzekeringen e.d. afsluiten.
In de maatschap van een veehouderij? Er zijn echt betere oplossingen dan jullie nu aandragen, ik denk dat jullie serieus slechte adviseurs hebben. Of het verhaal is vee gecompliceerder dan je hier nu schetst. Gaan jullie een huurcontract opstellen voor je schoonouders? Moet je wel eerst bij je hypotheekverstrekker vragen of dit mag.
Is het geen optie om nu alleen de woning van je schoonouders alvast over te kopen ( en later pas de rest van het bedrijf)? Dan hoef je geen vreemde constructies aan te gaan mbt onderhuur etc.
Wat mij dan vreemd in de oren klinkt is dat je het hebt over miljoenen, maar dat er helemaal geen mogelijkheid is om een financiering te krijgen voor een woning ...
Is het geen optie om op de boederij een klein huisje te bouwen of sta caravan neer te zetten? of in het woon huis een kleine apartementje te makrn voor je schoon ouder? Met bijde een aparte ingang. Meestal zit er nog een schuur aan de woning die niet gebruikt word of nauwelijks. Of een sta cqravan het is niet ideaal maar als dit maar voor 2 jaar is. zou ik zelf ook nog wel in de stacaravan wonen.
En moeten/willen schoonouders van het terrein af? Geen optie om iets op het terrein te verbouwen tot woning? Of zo'n soort vakantiewoning te laten plaatsen? Ik werk in de thuiszorg en daar hebben we een mw die achterin de tuin van haar dochter woont. Er is een woon-unit geplaatst. Geen sta caravan maar een soort vakantie bungalow. Woonkamer, keuken, slaap en badkamer enz.
Hoi, Toevallig hebben mijn ouders en broer zo'n constructie gehad. Bij een vriendin zie ik een soortgelijke constructie ook. Bij mijn ouders ging dat prima. Waar zit je zorg? Wel van belang is om je te realiseren dat ooit het bedrijf overgenomen moet worden en dat er dan dus een monsterfinanciering bij de bank moet komen. Dat moet wel mogelijk zijn. Als dat nu met deze huidige rentes al lastig is zou ik daar nog eens goed overnadenken. Ander pijnpunt: als je schoonouders overlijden moeten jullie rekening houden met evt. broers en zussen die hun kindsdeel willen hebben en een huis op jullie naam wat verkocht moet worden. Ook daar zijn weer bijzondere constructies voor maar toegegeven, bij ons heeft dat onderling tot flinke discussies geleid.. Ps: bij mijn ouders is de situatie inmiddels rechtgetrokken. Op het vermogen van mijn vader in het bedrijf na.
Heel praktisch: als jullie straks een kindje krijgen, gaan jullie naar het CB in de wijk waarin jullie echte huis staat. De wijkvpk komt daarheen om de hielprik af te nemen. Alle officiële post gaat daarheen, het eigenwoningforfait en de hypotheekrenteaftrek gaan obv dat huis. Stel dat je schoonouders hulpbehoevend worden en wijkverpleging nodig hebben, dat kan volgens mij niet geregeld worden op een adres waar ze niet officieel wonen. Los van het feit dat als de belastingdienst hierachter komt het nog weleens een nare situatie kan worden met te betalen schenkingsrecht, omdat jullie feitelijk op een veel duurdere plek wonen zonder daar een vergoeding voor te betalen. Dit zijn even de dingen die door mijn hoofd gaan, en dan weet ik zeker dat ik nog zeker vijf complicaties ben vergeten. Het lijkt mij ongelooflijk onverstandig. Ik zou idd op zoek gaan naar andere adviseurs, ik kan me bijna niet voorstellen dat degenen die dit jullie hebben aangeraden professionele accountants of juristen zijn geweest. Edit: dit hele verhaal dus obv jouw (zeer gebrekkige) informatie.
Ik denk dat ze geen financiering rond kunnen krijgen omdat schoonvader afgekeurd is. Het klinkt mij niet vreemd in de oren. Wel een lastige situatie! Succes TS