even snel tussendoor. ik ben rooms katholiek opgevoed, ben gedoopt, heilige communie en vormsel gedaan. ik heb nu een zoontje van 2 maanden en wil hem heel graag dopen. alleen is het volgens mij de norm dat hij een peet moeder en vader moet hebben bij de doop. ik heb echter geen geschikte peetvader op het oog. ik zou zo snel niemand kunnen bedenken, en ik wil niet zomaar een willekeurig iemand aanklampen alleen maar omdat hij een man is. wel heb ik een hele lieve vriendin die mij en mijn zoontje altijd bij heeft gestaan, en mijn nichtje van wie ik veel hou. kan mijn zoontje niet twee peetmoeders hebben? doet de kerk daar tegenwoordig moeilijk over? dus de roomskatholieke kerk? ik dacht ik vraag het eerst hier, anders moet ik echt met de pastoor gaan overleggen alvast bedankt
ja dat kan. Wij zijn ook rk en onze oudste heeft 2 peetooms. overigens is het tegenwoordig niet meer verplicht om doopgetuigen / peetouders te hebben!
Geen probleem. Op papier heet de ene dan de meter en de andere een doopgetuige. Maar het kan zeker! Goh... er wordt gedoopt hier op het forum ... al drie topics vandaag over dopen. Hahaha!
Mijn zusje heeft een vriendin, onze kinderen zullen niet gedoopt worden maar we willen ipv peettante's knuffeltante's "aanstellen" dus het worden bij ons ook twee dames..... Neem aan dat de RK kerk ook vast een beetje met hun tijd meegaan, en dat het geen probleem zal zijn...
Ik denk niet dat dat een probleem is hoor. Ik heb zelf een peettante (van pa's kant) en een peet-OPA. (van ma's kant) Ja, zelfs DAT kan.. haha! Tante was toen ook 'pas' 15 jaar... Sinds zij getrouwd is, heb ik dus een peettante, peetoom EN peet-OPA.. Ik beschouw die oom nu dus ook gewoon als mijn peetoom. Ondertussen is opa wel overleden, maar ik heb hem altijd gewoon gezien als mijn peet-opa, ook al had ik ondertussen allang een peetoom.
dank je wel voor de antwoorden, ik heb voor zondag een afspraak met de pastoor. mijn baby krijgt hopelijk dus 2 peettantes!