Kan dit? Baby 2,5 maand helblauwe ogen alsnog bruin worden?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door vanesje, 18 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. VeraM

    VeraM Actief lid

    22 apr 2010
    463
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs
    Gelderland
    Mijn man en ik zijn allebei kaaskoppen en onze dochter had bij de geboorte bijna zwarte ogen. Nu worden ze steeds lichter.
     
  2. Maia

    Maia Niet meer actief

    ik lees dat bijna alle blanke kindjes met blauwe ogen geboren worden? nou, Fleur is compleet blank maar haar ogen waren echt ontzettend donker toen ze geboren werd. Na een jaar waren ze helblauw, maar dat was echt pas na een jaar, ze werden gewoon steeds lichter.
     
  3. Domino85

    Domino85 Bekend lid

    17 okt 2007
    700
    0
    0
    Chemisch analist
    Mijn zoontje heeft zeker 1 jaar hemelblauwe ogen gehad en daarna zijn ze langzaam maar zeker steeds donkerder geworden, nu heeft hij lichtbruine ogen!

    Mijn dochtertje is nu 4,5 maand en heeft ook nog steeds prachtige blauwe ogen, maar dit gaat ook nog vast veranderen
     
  4. silly88

    silly88 Fanatiek lid

    11 jan 2010
    1.429
    0
    0
    hij heeft vanaf begin af aan al donkerblauwe/grijze ogen. hij heeft alleen sinds 1,5 maand een bruin/groenig vlekje erin.
    ik heb bruin en mn vriend heeft groen dus vraag me af wat het gaat worden ?
     
  5. silly88

    silly88 Fanatiek lid

    11 jan 2010
    1.429
    0
    0
    dit was met 3,5 maand
    moet wel zeggen dat bijna op elke foto het lijkt of ie bruine ogen heeft. maar in het echt zie je dat het blauw is
    lijkt me sterk dat ze deze kleur blijven anngezien we allebei geen blauw hebben
     
  6. Gijsje

    Gijsje Fanatiek lid

    29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Opa's of oma's met blauwe ogen? Dan zou het wel kunnen lijkt me.
     
  7. misa

    misa Niet meer actief

    @Silly: ik vind dat echt een kleurtje dat nog alle kanten op kan gaan. :) Dus wie weet!

    Simon heeft donkerblauwe ogen vanaf de geboorte. Maar we dachten ook regelmatig wat bruins te zien. Nu bijna niet meer. Been heel benieuwd wat het wordt. Ik vind bruin echt geweldig, maar wij hebben groen en blauwe ogen, dus ik verwacht dat het blauw blijft!
     
  8. sas2008

    sas2008 Actief lid

    24 nov 2009
    159
    0
    0
    Eindhoven
    Volgens mij idd een wijdverbreid misverstand. Bijná alle blanke baby's hebben blauwe ogen bij de geboorte maar niet allemaal, mijn broer had bij de geboorte direct bruine ogen (en nog) en we zijn ook helemaal Nederlands tot generaties terug.

    Mijn dochter is geboren met direct bruine ogen en mijn zoontje direct met groene maar hun vader is niet Nederlands dus dat is dan logisch. Maar heel af en toe hebben ook blanke baby's direct een andere kleur ogen. Bij mn zoontje is ook nog niet helemaal duidelijk maar toch overwegend groen, grappig om te zien hoe t verandert!
     
  9. mariska1976

    mariska1976 Bekend lid

    12 feb 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven
    Dat ligt eraan.

    Bij mijn oudste had ik heelkort van haar blauwe ogen kunnen genieten.Na 2 dagen waren ze al bruin.
    Bij de jongste kon ik iets langer van haar blauwe ogen genieten.
    Ze is nu 2 maanden en sinds een week of 3 zijn ze grijs....
    En op zich heeft ze mooie ogen.....

    Bij aziatische kindjes is het zo,dat die geen blauwe ogen hebben.Die hebben meestal al bruin.
    Ik had dit ook als baby(ben half aziatisch)
     
  10. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Volgens mij kan het alle kanten op.
    Ik ken baby's die met blauwe ogen geboren waren en na verloop van tijd werden ze bruin.
    Mijn kindjes hebben blauwgrijze en blauwe ogen (jongste). Bij de oudste zijn ze van blauw naar iets blauwgrijs gegaan en de jongste had blauw en die zijn nog steed helemaal blauw. Denk niet dat het gaat veranderen. Mijn man heeft grijsgroene ogen en ik blauwgrijze ogen. Mijn vader heeft een blauwgrijs oog en een bruin oog, heel bijzonder, maar het viel me pas na jaaaren op. Zelf heb ik 1 bruine spikkel in mijn oog, haha, dat zal wel een erfenisje van die kant zijn.
     
  11. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Onze oudste is met bruine ogen geboren. Wel een beetje een grijze gloed er over heen, maar ze zijn alleen nog maar bruiner geworden. Echt hazelnoot bruin is het nu, een hele mooi kleur.
    De jongste is met blauwe ogen geboren, en ze zijn nog steeds blauwig maar gaan steeds meer richting het grijs.
    Wel grappig, de oudste heeft dus ook hele donkere haren, en een tintje terwijl de jongste echt wit is met donkerblonde haartjes.
    Nu zijn zijn wimpertjes sinds een week of 3 heel erg zwart aan het worden. Dus ik ben zeer benieuwd wat er gaat gebeuren :D
     
  12. Salapio

    Salapio VIP lid

    15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Nope ... bruin is dominant. Even heel simpel (grijs en groen buiten beschouwing gelaten).

    Je kunt het volgende kleurenpakket hebben:

    1. blauwblauw = blauwe ogen
    2. bruinblauw = bruine ogen
    3. bruinbruin = bruine ogen

    Indien je ouders beiden vallen in 1. dan krijgt het kindje zeker blauwe ogen.
    Indien je ouders beiden vallen in 3. dan krijgt het kindje zeker bruine ogen.
    Als een ouder 1. is en de ander 3. dan wordt het ook bruin, want het kindje heeft dan blauwbruin en bruin is dominant.
    Als beide ouders 2. zijn dan kunnen ze beiden blauw doorgeven waardoor hun kind blauwe ogen heeft.

    Hier is het zo ...

    Papa = bruine ogen
    Mama = blauwe ogen (soort van)
    M = bruine ogen (heeft dus het bruine gen van papa)
    T = blauwe ogen

    Nu weten we dus dat papa = bruinblauw (anders had T geen blauwe ogen kunnen krijgen).

    Bij M hebben we heel lang gedacht dat ze donkerblauwe ogen zou krijgen, pas met 6 maanden werden ze groenig en later dus bruin.
     
  13. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Hoe zit dat dan met groen? Want bij ons is het zo:

    Papa - Bruin groen
    Mama - Groen grijs
    Oudste - Bruin
    Jongste - Blauw grijs
     
  14. silly88

    silly88 Fanatiek lid

    11 jan 2010
    1.429
    0
    0
    ik dacht ook al; heb geleerd op school dat bruin dominant is

    ik heb bruin haar en bruin ogen (met donkergroen erin) en mn vriend blond haar en (licht) groene ogen
    dus ik dacht; bruin haar en bruine ogen zal die waarschijnlijk krijgen ;)

    maar met de geboorte hoorde ik: hij heeft blond haar (en nu nog steeds) blonde wimpers en blonde wenkbrauwen met d. blauwe ogen dus

    oma - donker bruin
    opa- grijs/groen/bruin ? beetje flets :p
    oma - groen/blauw
    opa - blauw

    lekker mengelmoes dus
     
  15. Troetelbeertjes

    Troetelbeertjes Fanatiek lid

    26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    Bruin is het meest dominant, dan groen en het minst dominant is blauw (hoe het met grijstinten, en amber-tinten in bijv. groene ogen zit weet ik niet precies).

    Salapio's stukje in de versimpelde versie met bruin en blauw klopt. Dat kun je ook toepassen met groen.

    Je kunt niet altijd zeker weten welke recessieve genen jij en je partner kunnen doorgeven. Wel geven opa's, oma's en overgrootouders daar natuurlijk een indicatie van.

    Een versimpelde uitleg kun je op deze site vinden:

    Veelgestelde vragen: Oogkleur
     
  16. Boyandgirl

    Boyandgirl Actief lid

    24 nov 2009
    444
    0
    0
    ons mannetje werd geboren met hele donker bruine ogen! en hij is zo blank als maar kan zijn(lichte huid en rossig) mijn man en ik hebben beide licht blauwe ogen maar een opa heeft hele bruine dus denk dat het van die kant komt! hoop dat het zo blijft want staat hem erg mooi
     
  17. silly88

    silly88 Fanatiek lid

    11 jan 2010
    1.429
    0
    0
    nou vind het beetje lastig hoor :p ik merk het vanzelf wel. het is nu hier gewoon donkerblauw/grijs met bruin/groenig vlek erin en wat het gaat doen moetn we maar afwachten

    vanaf wanneer worden blauwe ogen groen? of is dat vlak na de geboorte dan al?
     
  18. Daphne B

    Daphne B Bekend lid

    26 feb 2008
    593
    0
    0
    import-brabo
    Dit kan trouwens ook nog: een donker kind met blauwe ogen.

    Ik kwam dit jochie een paar jaar geleden al ergens op internet tegen, 't is wel een heel gaaf gezicht!:cool:
    Laren Galloway
     
  19. Klijntjuh

    Klijntjuh Fanatiek lid

    28 mei 2010
    1.059
    0
    0
    Freelance Illustrator& Grafisch Vormgever!
    Gouda
    Andy heeft nu met 4 maanden ook nogsteeds blauwe ogen.
    Werden steeds blauwe eigenlijk.
    Mijn man is half curacao's.. maar mijn mans vader is fries.

    Andy heeft 2 opa's en 1 oma met blauwe ogen, en 1 oma met bruine ogen.

    Papa met bruine ogen, en mama met blauwe ogen.

    Dus we gaan het zien! het is 50-50!

    (maar meneer is ook blond, en heeft een blank huidje. Zijn wenkbrouwtjes zijn nu wel steeds donkerder aan het worden! en zijn haar heeft een rooiige gloed hihi)

    http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/182456_184106971627265_100000838914347_360138_1295268_n.jpg
     
  20. keina

    keina Bekend lid

    30 mrt 2009
    675
    0
    0
    mijn man had altijd hele donker bruine ogen, hoe ouder die word hoe lichter zijn ogen worden, maar nog steeds bruin!
    ook donker haar!

    ik heb grijs/blauwe ogen, en donkerblond/lichtbruin haar.

    en mijn zoontje van 9 maanden heeft hele blauwe ogen en tot nu toe lichte kleur van haar! (zoveel haar heeft hij nog niet! hahaha)
     

Deel Deze Pagina