Kan dit? Baby 2,5 maand helblauwe ogen alsnog bruin worden?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door vanesje, 18 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sunlight

    Sunlight Fanatiek lid

    7 nov 2007
    2.717
    0
    36
    beveiliger
    friesland
    onze zoon blauwe ogen bij de geboorte.
    na 1 jaar zijn ze pas bruin geworden. en iedereen dacht dat ze blauw zouden blijven nou uiteindelijk toch echt bruin geworden!
     
  2. Justins mama

    Justins mama Bekend lid

    9 feb 2011
    510
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook zo vreemd.
    Ik heb HELE donkere ogen bijna zwart, mijn man heeft donker groene ogen. en mijn zoontje super mooie blauwe....

    Hopelijk blijven ze zo want vind ze geweldig!!
     
  3. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief


    Helaas.... je verhaal klopt niet (toch even terug naar de biologieles).. zowel mijn man als ik hebben echt bruine ogen.. mijn dochter echt blauwe! Variant 3 dus maar geen bruine ogen!! En waarom? Mijn schoonmoeder heeft blauwe ogen! De kans op blauwe, groene, bruine etc heeft te maken met het pallet... zie link voor uitleg (het is erg ingewikkeld)
    Ze is inmiddels 10,5 maand en haar ogen zullen niet waarschijnlijk meer kleuren.

    Veelgestelde vragen: Oogkleur
     
  4. pooh82

    pooh82 Fanatiek lid

    11 jan 2009
    1.820
    1.034
    113
    Hier hebben mn vriend en ik allebei groene ogen en mn dochter heeft blauwe ogen, weet iemand of dit misschien nog groen kan worden?
    Ze is 6 maanden (en blauw of groen maakt me totaal niet uit hoor, ben alleen nieuwsgierig:))
     
  5. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    zie mijn antwoord boven jouw post!
     
  6. Troetelbeertjes

    Troetelbeertjes Fanatiek lid

    26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    #46 Troetelbeertjes, 22 mrt 2011
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2011
    Cygnet, ik snap jouw conclusie niet helemaal (maar misschien mis ik wat informatie):

    Waarom concludeer jij dat je variant 3 hebt? Jij kunt toch bruin-blauw zijn en je man ook? Dat is zelfs niet onwaarschijnlijk met blauwe ogen bij (over)grootouders. Dan is het logisch dat jullie beide bruine ogen hebben en kan je dochter ook prima blauwe ogen hebben. In Salapio's versie 25% kans.

    Salapio's versie is inderdaad een zeer versimpelde versie, maar dat is jouw/onze link (ik had hem al eerder ook geplaatst ;) ) ook nog (klopt dat ze daar het pallet bruin-blauw en groen-blauw wel hanteren).

    Salapio's versie is toch echt de versimpelde versie die ik op het VWO te leren kreeg. Later gingen ze er inderdaad wat dieper op in met de bruin-blauw en groen-blauw genen. Maar ik ken het alleen als versimpeld, niet fout.

    Overigens is het (zoals je zegt) onwaarschijnlijk dat jouw dochter's ogen nog zullen verkleuren, maar zeker niet onmogelijk. Pas na je derde verjaardag ligt de kleur naar alle waarschijnlijkheid vast.
    Mijn oom is er ook een voorbeeld van, dat zijn pigmentatie pas laat inzette. Hij is kwart Indonesisch, maar was tot en met drie jaar oud hoog blond met blauwe ogen. Pas daarna ontwikkelde hij donkerbruine ogen en bijna zwart haar.
    De vader van mijn oma was overigens een indo met blauwe ogen, best apart :)
     
  7. lennylenn

    lennylenn Niet meer actief

    ik heb bruine ogen mijn vriend heeft groene ogen onze zoon had tot een maand of 6 blauw/grijze ogen en nu met 20 maanden heeft hij ja wat zal het voor kleur zijn..
    beetje groen en toch ook weer niet..zal kijken of ik er een goeie foto van kan vinden.
     
  8. jada08

    jada08 VIP lid

    14 jan 2009
    7.552
    321
    83
    Mijn zoontjes hebben alle beide bruine ogen. 1 had dat direct al bij de geboorte. Mijn andere zoon had op zijn 1e verjaardag nog blauwe ogen. Daarna zijn ze pas bruin geworden.

    Mijn zwager heeft blauwe ogen, terwijl zijn ouders beide hele donker bruine ogen hebben
     
  9. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Je hebt gelijk hoor en excuses Salapio! Ik las jouw verhaal te kort door de bocht. Ik las (en dat staat er niet dus mijn fout)... dat als de ouders beide bruine ogen hebben, het kind zeker bruine ogen krijgt... sorry!!!

    Ook in Salapio's versie is de kans kleiner dan 25% maar dat boeit niet zo.. ik moet erg wennen aan die blauwe ogen (na 10 maanden nog steeds)... in mijn familie komen blauwe ogen niet voor!!
     

Deel Deze Pagina