Dochter 3j 8 maanden wil nooit fietsen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door shadowcat76, 13 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. shadowcat76

shadowcat76 Niet meer actief

#1 shadowcat76, 13 aug 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 aug 2014
    Wij hebben pas geleden voor onze dochter een nieuwe fiets gekocht, omdat de oude echt te klein werd. Daar deed ze ook al niet veel mee maar de nieuwe wil ze helemaal nooit op... Ben in staat om dat ding op marktplaats te zetten :(. Het enige wat we te horen krijgen als we zeggen kom, we gaan een stukje fietsen, is nee! dat wil ik niet! Dat kan ik niet! Dat is moeilijk! Terwijl ze het hartstikke goed kan! Ik weet gewoon niet meer hoe ik haar moet stimuleren... :(.
    Terwijl ik hier op het forum ook lees over kinderen iets jonger dan zij die al een tijd los fietsen bijvoorbeeld...

Klinkt misschien erg maar heb nu zoiets van dan leer je maar nooit fietsen. Klaar. Ik verkoop dat ding. Ze vertikt het gewoon!

Sorry maar ik weet ook niet meer wat ik hier mee aan moet :(.
    Het gaat trouwens om een fiets met zijwieltjes.

2. River Song

River Song Actief lid

23 jan 2013
    177
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tja, als ze niet wil waarom dan pushen?
    Zet hem in de schuur, misschien wil ze er wel op volgend jaar.

3. shadowcat76

Ik push helemaal niet... zo komt het misschien over maar dat is niet zo, sorry. Als ze niet wil dan niet maar ik zou het fijn vinden als ze wel ging fietsen. Als ik het aan haar over laat leert ze het nooit..

4. ellenvz1984

ellenvz1984 Actief lid

3 mrt 2012
    196
    54
    28
    mijn gezin :-)
    veluwe
    Hier een dochter van 5 jaar die het ook vertikt. Als ik aan haar vraag, wil je zonder zijwieltjes proberen, dan krijg ik altijd het antwoord : nee wil ik niet, vind ik eng :cool:.
    Dus geen tips alleen herkenning

5. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.267
    4.504
    113
    het enige wat je kunt doen is doorvragen en proberen erachter te komen wat nu het probleem is. Ze vind het dus moeilijk , maar wat vind ze moeilijk (onze zoon vond het ontzettend lastig om tegelijk te trappen en te sturen).

6. Petra82

Petra82 Fanatiek lid

10 jul 2008
    1.619
    1.332
    113
    Westland
    Lekker even laten rusten. Fietsen is niet de eerste levensbehoefte. Misschien als ze het ziet bij vriendinnen als ze naar school gaat, dan wil ze ineens ook fietsen.

7. Amethist

Amethist Niet meer actief

Nou, zo'n vaart zal het wel niet lopen...

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik heb er eentje die had niks met fietsen. Tot hij net voor de 4 jaar ineens de fiets zag staan, en lekker een paar dagen op pad wilde met de zijwieltjes. En daarna besloot dat hij het ook zonder kon. En dat lukte ook.

Maar zijn vriendje deed het niks tot 6 jaar, en ook dat is heel normaal. Hij heeft het toen ook snel geleerd..

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    heeft zij mee besloten bij het kopen?want als ze het zelf kiest door het uitproberen zou zij het misschien wel vaker gebruiken.
    niet forceren, niet meer vragen, maar ergens neerzetten waar ze het regelmatig ziet.

10. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ze is nog geen 4 en jij doet nu al alsof ze "het nooit gaat leren" :$!!!

Geef dat kind in hemelsnaam tijd! Al leert ze het pas als ze 6 of 7 is of zelfs later, ooit komt het wel.

Ik zou die fiets nu dus wegzetten en volgende zomer terug bovenhalen en er niet zo dramatisch over doen.
    En de Sint misschien een loopfiets of een step laten brengen als ze daar zin in heeft.

11. Eylem

Eylem Niet meer actief

Nou inderdaad wat een drama. Mijn dochter is ruim 4 en kan ook niet fietsen, met of zonder zijwieltjes. Ze vindt er ook niks aan. Lekker belangrijk, ze leert het heus wel een keer.

12. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.823
    2.006
    113
    Hier een vijf jarige die het vertikt. Ik geef haar nog zeven jaar....lol. ik zou het fijn vinden met haar te fietsen maar ze vertikt het. Toch zal ze het wel leren.

13. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Mijn dochter houdt ook niet van fietsen. Soms vindt ze het even leuk, ze fietst ook nog met zijwieltjes. Het tempo heeft ze er ook niet in. Ze heeft sinds een week een loopfiets erbij en daarop gaat ze als een speer. En kan ze haar balans ook prima houden. Conclusie, ik moet geduld hebben wat betreft het fietsen...

14. shadowcat76

Sorry hoor dat ik wat gefrustreerd over kwam :), het is alleen omdat ik het zo jammer vind dat ze altijd nee zegt als ik aan haar vraag om een stukje te fietsen. Ik dacht dat ze laat er mee was dus vandaar ook dat ik zoiets had van hmm wat kan ik nog proberen? Maar ze is dus helemaal niet laat als ik dat zo lees :). Let wel ik wil haar absoluut niet pushen, echt niet.
    Ik ben even rustig met haar gaan zitten, en heb gevraagd waarom ze niet wilt fietsen. Haar antwoord : ik vind het eng, en ik ben bang om te vallen.
    Nu moet ik wel zeggen dat we hier op sommige stukken vrij ongelijke stoepen hebben en het ineens af kan lopen (Brabantse Wal). Ik kan me ook wel voorstellen dat als je je balans niet goed hebt op zo'n ding dat het eng is hoor.
    Ik laat hem gewoon staan voor nu, en wil ze fietsen prima, zo niet dan niet.

@Belize : ja ze is mee geweest, ze heeft hem zelf uitgezocht, haar oude fiets werd te klein voor haar en we vroegen wil je kijken voor een nieuwe fiets? Dat wilde ze wel, en deze wilde ze hebben.
    Trouwens, sturen en trappen gaat goed als ze eenmaal zin heeft om te fietsen. Deze fiets fietst lekker soepel, haar oude was wat zwaarder en daar had ze soms moeite mee om te trappen. Met deze bijna niet, alleen als de trappers op een bepaald punt staan maar dat is logisch.

Bedankt voor jullie reacties allemaal, ik kan er echt wel wat mee!

15. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ga nog een keer met haar zitten en bedenk samen wat je kunt doen zodat het 'enge' van het vallen misschien minder wordt.

Wellicht kun je haar de eerste keren vasthouden? Je kunt kijken naar kniebeschermers (kan het interessant maken) en een helm. Je kunt haar stukken weg laten uitkiezen waar je niet wiebelt. Etc... Laat haar meedenken en neem haar serieus.

Bedenk samen iets wat haar gerust stelt. Wees creatief..

Wil ze niet, dan gewoon even een paar weken laten rusten.

16. ellenvz1984

ellenvz1984 Actief lid

3 mrt 2012
    196
    54
    28
    mijn gezin :-)
    veluwe
    Die heeft mijn dochter ook, maar dan in het roze en wit. Zo'n leuke fiets :).
    Nu maar wachten totdat ze echt gebruikt gaan worden ;)

17. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Hey oud buddy genootje!

Hier willen ze beiden niet fietsen. Heel af en toe een paar meter. Thats it..

18. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Mijn zoontje van net 4 wil ook niet. Op de psz vertelde ze dat hij het wel kan (viel zowat van mijn stoel). Samen nieuwe fiets uitgezocht maar ben je gek niks hoor... Hij heeft voor zijn verjaardag van zijn oom en tante hele mooie tractor gehad, maar nee hoor. Het interesseert heb gewoon helemaal niks. Bij arts op cb vertelt toen ie voor laatste enting ging,die heeft nog wat testjes gedaan,niks mis mee.Meneer wil gewoon niet en als ie niet wil wil die niet,net als zijn moeder..... Ik zou het wel fijn (handig)vinden als ie zou gaan fietsen vooral met uitlaten van de hond zodat ik ook kan doorlopen haha.Maargoed pushen werkt alleen averechts dus we zien wel wanneer.

19. shadowcat76

@Carino : ik neem haar zeer zeker serieus, en ik ben inderdaad al rond aan het kijken voor een helm. Niet alleen om haar zekerheid te geven maar ook omdat ik het zelf veiliger vind. Kniebeschermers is inderdaad ook een goed idee. Wat wij nu doen als ze wel wil gaan fietsen is een arm om haar schouder slaan en haar vast houden, zodat ze stevigheid en stabiliteit heeft en niet om kan vallen. Maar dan nog vindt ze het vrij eng, zeker als 1 zijwieltje ineens wat lager gaat. Ik zal eens met haar overleggen wat zij wil inderdaad, zij mag sowieso altijd al kiezen waar we heen fietsen. Misschien dat er stukken zijn waar ze zegt dat ze wel wilt fietsen. Dankjewel :).

@Ellen : ja hij is inderdaad prachtig :). Ik hoop dat ze er een keer plezier in krijgt.

@Jucade : hey meis! Hoe is het? Bij jou dus ook kids die geen zin hebben, wat is dat toch haha ;).

Deel Deze Pagina