Ik werk in de gehandicaptenzorg en af en toe komt het voor dat ik moet invallen op de kinderboerderij (dagbesteding). Nu is daar vorige week een geitje geboren, super leuk natuurlijk maar ik weer ook dat dit gevaarlijk kan zijn. In hoeverre is het verstandig om in te vallen op de kinderboerderij? Ik sta voor aanstaande donderdag ingeroosterd en twijfel of ik dit nou wel of niet kan. Direct contact met de geit zal ik zeker niet doen, maar ik lees dat indirect contact ook besmettelijk kan zijn, dat bacteriën zelfs via de lucht kunnen worden overgedragen? Is het veilig om toch te gaan werken? of kan ik beter afzeggen?
hoi ik kopieer van de website van het RIVM Preventie: Draag rubberlaarzen en spoel die schoon, zodat er geen mest mee naar huis kan gaan. Draag eventueel een overall. Na bezoek aan de (kinder)boerderij goed de handen wassen (met zeep en veel water). Eet niet tussen de dieren, was de handen vóór het eten. Eet geen voedsel dat op de grond is gevallen. Drink geen verse, rauwe melk. Kom niet bij zieke dieren of dieren die hun jong krijgen. Het lijkt dus wel mee te vallen als je deze regels in acht neemt. Als je je er ondanks dit toch niet bij prettig bij voelt dan zou ik afzeggen. Mirjam
In principe als ik het nuchter bekijk denk ik dat het ook wel mee zou vallen.. en daarbij gaat het om 1 geitje en ben ik mij bewust van hygiene. Toch als ik de risicos lees zoals een doodgeboren kindje krijg ik toch wel de kriebels. Als ik dan nog meer google blijkt de chlamidyblabla bacterie bij 1 op de 20 kinderboerderijen voor te komen daar schrik ik dan toch wel weer van. Ik twijfel..