Beste verloskundige, Bijna 2 weken geleden kwam uit een pretecho naar voren dan ons kindje een achterstand had van 1,5 week. De dame die de pretecho verzorgde heeft contact opgenomen met onze verloskundige en afgesproken is dat we afgelopen maandag zouden langskomen. Onze verloskundige meet een achterstand van 2 weken. Zij heeft ons doorgestuurd naar de gynaecoloog. Gelukkig konden we hier dinsdag al terecht. De echoscopiste meet een achterstand van 6 dagen. Uiteraard zijn en allebei erg blij met dese uitslag, maar toch zit het me niet helemaal lekker. Waarom worden er relatief groete verschillen gemeten? En hoe erg is een groeiachterstand? De echoscopiste van het ziekenhuis heeft goed gekeken naar mijn placenta. Deze zag er volgens haar prima uit. Ook was de bloedtoevoer naar mijn baarmoeder goed, en zag de navelstreng er goed uit. Om eerlijk te zijn vind het allemaal best nog wel spannend... Groetjes een bezorgde aankomende moeder
Hoi, je bent goed nagekeken door een medisch echoscopiste en de gynaecoloog heeft de metingen beoordeeld. Het kindje is nu, na de echo blijkt, wat kleiner dan gemiddeld, maar binnen de curve. Een kindje mag wat kleiner zijn dan gemiddeld, dus groeiachterstand klinkt dan wel heel heftig. Tenzij het inderdaad niet gegroeid lijkt op de hand. Op basis van deze ene echo kun je niet zeggen of het kindje relatief achter loopt, maar voor nu valt ie binnen de curve. De verloskundige is degene die nu de groei goed in de gaten moet houden of de gyn heeft wellicht een ander beleid afgesproken. Probeer het toch een beetje los te laten; je wordt goed in de gaten gehouden en voor nu lijkt het in orde. Groetjes Brigitte