Gekrabt door mijn kat!

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door machsdoch, 27 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. machsdoch

machsdoch Actief lid

8 jan 2009
    485
    0
    0
    Misschien is de vraag al eerder gesteld, maar ik ben toch erg bezorgd!
    Daarnet ben ik door een onhandige actie van mezelf gekrabt door mijn kat (ik pakte hem niet echt lekker vast, omdat ik hem van de kast van mijn zoontje af moest trekken toen ik hem naar bed bracht.) en nu maak ik me heel veel zorgen om toxoplasmose.:( Mijn kat is 5 jaar oud, en ik heb mijn hele leven katten gehad. Ook heb ik veel voor jonge poesjes gezorgd, mijn kat heb ik zelf nog als jong poesje gehad. Maar ik heb gehoord dat je dan nog steeds niet immuun hoeft te zijn voor toxoplasmose! Ik ben op dit moment 23 weken zwanger, en vind het best wel eng! Is er een kans dat dit mijn kindje in gevaar brengt? Ik heb er redelijk snel ontsmettend spul op gesmeerd, maar daar zat geen alcohol in.
    Alvast bedankt!

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Machsdoch,

niet teveel zorgen maken hoor. Het gaat met name om de inname van dingen die besmet zijn met toxoplasmose. Goed dat je het hebt schoongemaakt iig. Je zou als je ongerust blijft via de HA of de Vk je bloed kunnen laten testen op toxoplasmose, dan weet je of je het al een keer hebt gehad; scheelt wellicht in je zorgen. Maar ik denk echt dat je je niet druk moet maken, wan tde kans is wel heel klein dat je op deze manier iets oploopt, zeker met je katten verleden. En er zijn regelmatig zwangere dames die wel eens met krabplekken op mijn spreekuur verschijnen... :)

Groetjes Brigitte

3. machsdoch

machsdoch Actief lid

8 jan 2009
    485
    0
    0
    Bedankt voor je antwoord! Ik zal mijn bloed maar eens laten testen.. Ik ben natuurlijk veel vaker gekrabt door mijn kat tijdens het spelen, maar als je zwanger bent is het natuurlijk wat anders.
    Klopt het trouwens dat een kat maar één keer in zijn leven besmet kan raken met toxoplasmose en dat hij daarna ongevoelig is?

4. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    oeh, dat zou ik eigenlijk niet weten. Daar zou je eens een dierenarts voor kunnen bellen.

Groetjes Brigitte

5. Ineke

Ineke Verloskundige

15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo,

Door het krabben van de kat kan jij geen toxoplasmose krijgen.
    Het gaat om de uitwerpselen van jonge katjes.
    Dus geen reden om je zorgen te maken.
    Groetjes Ineke

6. machsdoch

machsdoch Actief lid

8 jan 2009
    485
    0
    0
    Bedankt! :) Ik ben weer gerustgesteld! (Tijdens een zwangerschap ben ik opeens een stuk bezorgder, zal wel door mijn hormonen komen?:()
    Ik had eigenlijk nog een vraagje..:)
    Mijn afscheiding is sinds een paar dagen wat dikker dan anders. Het zijn soms echt propjes.. Nu heb ik dit bij mijn zoontje ook meegemaakt, maar toen met 28 weken. Het is wel wit, en ik heb er geen last van, maar ik vroeg mij af of dit geen slijmprop kon zijn.

7. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

nee, dat kan eigenlijk niet. Het is normaal dat je in de zwangerschap meer afscheiding hebt, het kan ook anders van kleur zijn of dikker. Zolang het niet stinkt en je geen jeuk hebt hoef je er niks aan te doen. Anders heb je een kuurtje nodig via je huisarts.

Mirjam

Deel Deze Pagina