27 weken en slechte schildklier

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Xaph, 6 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Xaph

Xaph Bekend lid

3 okt 2009
    876
    1
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    Hallo,

Ik ben 27+1 weken zwanger. Gisteren was ik bij de huisarts en die vertelde dat mijn schildklierwaardes in het bloed niet goed waren (FT4 9.2 en TSH 4.5). Ik moet nu maandag met spoed door naar een gynaecoloog.

Ik weet dat te weinig schildklierhormoon het de ontwikkeling/IQ van het kindje kan schaden. Ik ben de hele zwangerschap al aan het klungelen en oververmoeid en baal er ook van dat het nu pas ontdekt wordt dat mijn schildklier niet goed functioneert.

Hebben jullie enig idee wat de gevolgen voor mijn kindje kunnen zijn van deze afwijkende waardes? Wijken ze extreem af of is het net buiten het normale?

Hebben jullie tips voor wat ik de gyn maandag moet vragen? Ik ben mijn vertrouwen in artsen een beetje verloren en wil graag zelf de regie houden om te zorgen dat ik die testen en medicijen krijg die mijn kindje en ik nodig hebben.

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Xaph,

ben je in het ziekenhuis bij de gyn wat wijzer geworden? Helaas voor je dat we je vraag nu pas lezen, anders hadden we je alvast een beetje kunnen voorbereiden. Vervelend dat je schildklier niet goed werkt. We zien dit wel eens vaker in de zwangerschap ontstaan, maar er wordt inderdaad niet standaard op getest. Ik weet niet of de waarden veel afwijken van normaal, ik heb de referenties niet bij de hand. Maar dat hebben ze je in het ziekenhuis al wel hebben verteld. Hoe is het gegaan? Heb je alles kunnen vragen wat je wilde?

Groetjes Brigitte

3. Xaph

Xaph Bekend lid

3 okt 2009
    876
    1
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    #3 Xaph, 10 mrt 2010
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2010
    Ik had op het forum hypomaarniethappy het een en ander gelezen waardoor ik toch wist wat ik vragen wou.

Mijn waardes bleken volgens de gyn niet extreem af te wijken van de normaalwaardes, maar wel de moeite waard om te behandelen. Volgens haar hoefden we ons dus geen ernstige zorgen te maken over de ontwikkeling van ons kindje.

Ze heeft overlegd met een internist. Ik ben per direct beginnen met 25 mcg thyrax. Ik blijf de rest van de zwangerschap onder behandeling van de gyn en de internist. Omdat de gyn zelf aangaf dat ze weinig ervaring had met schildklierproblemen omdat de meeste patienten al voor de zw zijn ingeregeld, ben ik blij dat ik ook onder behandeling van een internist kom (mede op mijn aandringen).

Over vijf weken wordt mijn bloed opnieuw getest om de thyrax verder in te stellen. Ook wordt er over 2 weken een groeiecho gemaakt, maar of dat is vanwege de slecht functionerende schildklier of omdat vorige week bij de pretecho het hoofdje 1,5 week voorliep op schema weet ik niet. De gyn gaf wel aan dat het vaker voorkomt dat verschillende lichaamsdelen zich niet even snel ontwikkelen.

Deel Deze Pagina