Beste verloskundige, Even wat vooraf mijn vraag: Toen ik zwanger raakte van ons eerste zoontje woog ik 55 kilo. Bij de bevalling rond de 68. Binnen no time woog ik terug 52 kilo, lichter dus als bij begin. bij ons tweede zoontje, begin 50 kilo, eind 65. Weer daarna heel snel terug 50 kilo en een jaar later nog maar 47..... nu ben ik weer zwanger, begin weet ik niet precies, eerste keer wegen bij de verloskundige nog geen 50 kilo. Nu ben ik 25 weken en 57 kilo... Ik hoop nog heeeeeel veel aan te komen, maar dat gaat vast niet gebeuren. Ik ben dus bang straks weer snel en te veel af te vallen. Mede door het vele afvallen heb ik borstvoeding niet lang volgehouden, ondanks dat ik genoeg had en mn jongens goed groeien. Ik raakte er uitgeput van, had geen reserves. Wat kan ik doen om het afvallen tegen te gaan? Straks weeg ik nog maar 45 kilo..ziet er niet uit en ben bang dus weer de borstvoeding niet vol te kunnen houden.
hoi goed dat je deze vraag stelt! Sommige vrouwen hebben inderdaad erg veel moeite om op gewicht te blijven bij zwangerschap en borstvoeding. Ik zou nu al contact opnemen met een diëtiste. Met calorierijke voeding moet je een heel eind kunnen komen, eventueel kun je extra verrijkte voeding krijgen. Als je gemotiveerd bent om borstvoeding te geven zou het zonde zijn om dat te moeten stoppen vanwege je gewicht. Dus maak nu al ene afspraak met een diëtiste en bespreek de mogelijkheden en maak een plan voor je borstvoedingsperiode. Bij meer vragen hoor ik het graag. Mirjam