12 weken geleden ben ik bevallen van mijn zoon. Het persen duurde bijna een uur, hij was een sterrenkijker van bijna 8 pond. mbv fundusexpressie en een knip is hij geboren. Hier heb ik wel een paar aambeien aan overgehouden. Sinds de bevalling kan ik mijn ontlasting moeilijker ophouden, als ik aandrang voel, moet ik meteen. Nu heb ik sinds een paar weken dat het ook pijn doet. Als ik eenmaal zit,moet ik erge moeite doen om te persen. Dan even later, krijg ik een soort persdrang, net als tijdens de bevalling. Naderhand voel ik een soort druk op mijn bekkenbodem en vagina. Soms doet het dan zelfs pijn wanneer er wat lucht uit mijn darmen ontsnapt. Hier blijf ik wel een dag last van houden. Daarna is het even goed, maar bij de volgende keer ontlasting is het weer precies hetzelfde. Nu vraag ik me af: kan het zo zijn dat er vanbinnen iets beschadigd is of hoort dit gewoon bij de normale klachten na een bevalling en moet dit vanzelf overgaan? Of ligt het toch aan de aambeien?
hoi er kan wel wat spierweefsel verslapt zijn na je bevalling. In elk geval vin dik dat je hier wel iets mee moet doen. Je kunt naar je huisarts gaan of meteen naar een bekkenbodemfysiotherapeut. Die kunnen kijken of je last hebt van aambeien of evt een verzakking. Met behulp van therapie en tips kun je verbetering krijgen. Mirjam