Mijn kleine man is nu net iets ouder dan een weekje. Overdag doet die het helemaal goed; hij drinkt ongeveer 80ml of iets meer en slaapt dan tussen de bedrijven door een uurtje of 3 a 4. In de middag heeft die een wakker moment en drinkt dan in etappes verdeeld over 2 uur ongeveer 120ml (dit was volgens de kraamzorg niet erg) Alleen 's nachts wordt hij om de 2,5 uur wakker en drinkt dan ongeveer 40ml en slaapt weer verder. Dit doet die de hele nacht.... De eerste week echter niet, pas sinds een paar dagen heeft hij dit ritueeltje ontwikkeld. Hij slaapt niet met een kruik in zijn wiegje omdat het anders te warm wordt, maar mijn schoonzusje gaf als tip om dan de kruik iets minder warm erin te leggen. Ze denkt dat die wakker wordt omdat die het koud heeft. Kan dit inderdaad de reden zijn? Of is die gewoon even in een bijzondere drinkfase beland? Iemand die dit herkent? Mij wat advies kan geven hoe we zijn slaapjes tussendoor kunnen verlengen? Hij krijgt flesvoeding, Friso standaard 1
zowel mijn zoontje en dochtertje hebben tot een week of 7 a 8 iedere 3 a 2,5 uur een voeding gehad ook snachts. Die kleintjes hebben totaal nog geen ritme. Weet dat je kleintje je mist.. geen geborenheid in een groot bed en in de buik wel. Weet je zeker dat je kindje honger heeft? en is het gewoon geen mama honger?
Dat dacht ik eerst ook, misschien wil die aandacht. Maar als ik hem eruit pak en bij me in bed leg dan blijft die ontzettend dramatisch om zich heen smakken en "zeuren" Een speen spuugt die na 3 sec weer uit. Als hij een fles krijgt drinkt die wel elke keer 30 a 40ml ervan op. Maar overdag drinkt hij dus veel meer en slaapt tussendoor ook langer, dus ik snap niet helemaal waarom die 's nachts opeens een compleet ander ritme aanneemt
Doe je overdag de gordijntjes dicht bij het slapen? voedt je overdag iedere 3 uur of 4 uur? 'sa vonds voor laatste fles lekker een warm badje? overdag wakker makenvoor voeding wordt aangeraden omdat ze anders het ritme kunnen omgooien. Hoeveel voeding krijgt je kindje nu?
Overdag krijgt hij om de 3 a 4 uur een voeding, als die niet zelf wakker wordt maak ik hem wakker. Hij slaapt nog niet in zijn eigen kamertje, maar in een wiegje. Erg donker in de slaapkamer kunnen we het niet echt maken overdag. Ja...hoeveel voedingen... om de 3 a 4 uur. Overdag zijn dat er 5. De ene keer drinkt hij 80, de andere keer 50. In zijn wakkere moment in de middag vaak wat meer. Zijn laatste fles is wel altijd 1 van 80 (laatste voor de nacht begint) 's Nachts wil die dus sinds een paar dagen opeens om de 2,5 uur een fles van 40ml
Ons dochtertje dronk 7 a 8 voedingen ( dus iedere 3 uur) een flesje van 90/3 ( liet dan ook geregeld wat staan). Ik denk dat je het beste overdag om de 3 uur een voeding moet aanbieden. Als hij overdag maar 5 flesjes krijgt dan is dat te weinig zeker voor zo'n kleintje. hoeveel weegt je kindje? het is namelijk heel normaal om de eerste 4 weken om de 3 uur te voeden. en tot 90/3 op te voeren. na de 4 weken mag je verhogen naar 120/4 en dan gaan ze vaak over naar 6 flesjes. om een beetje een richtlijn te geven: 5:00 8:00 11:00 14:00 17:00 20:00 23:00 En dan kijken wat hij in de nacht doet. onze meid kwam dan vaak ook nog om 2:00 en dan weer rond 5.00. Ze dronk hier toch niet alle flessen leeg. Op het moment dat ze dat wel ging doen,deden we de flessen verhogen naar 120/4 en toen kwamen we uit om 3 en een half uur en vielen er dus 2 flessen af.
En wat wil je? Op verzoek voeden? ( voeden, spelen, slapen) of volgens schema? ( voeden op tijden, spelen op tijden en slapen op tijden) Op verzoek voeden doe je nu en dan moet je je erbij neerleggen ( hebben wij ook gedaan). Wil je meer ritme kweken ( wat eigenlijk neit haalbaar is met zo'n kleintje) dan zal je hem iedere keer wakker moeten maken.
@wesdaan We hebben eerst op schema gevoed, maar dit werkte helemaal niet. We maakten hem dan wakker, luier verschonen, fles en dan dronk die maar 10ml en vervolgens viel hij weer in een diepe slaap met de fles nog in de mond. Nu wordt die uit zichzelf om de 3 a 4 uur wakker (4 uur gebeurt heel weinig) en dan drinkt die wel een goede fles leeg. 's nachts wordt die ook uit zichzelf wakker, maar dan vaak wat eerder en drinkt dan ook minder. Ik denk dat die gewoon nog geen ritme heeft als ik het zo lees, ja...zijn eigen ritme Hij weegt trouwens 3200 ongeveer op het moment. Niet echt een hele flinke kerel
Het zou ook een sprongetje kunnen zijn. Toen onze knul 5 a 6 weken was kwam hij s nachts ook 2 keer, terwijl hij vanaf zijn geboorte altijd maar 1 x 's nachts kwam. Na een kleine week was het voorbij..
De kleine is nu echt elke 3 a 4 uur wakker voor een fles, zowel overdag als snachts. Hij blijft snachts wel minder drinken dan overdag. Overdag zit die op 70 a 80ml per fles en snachts is dat meestal tussen de 40/60ml Ben benieuwd hoe dit over een paar weken is...
Hier ook wisselende nachten, maar om eerlijk te zijn gelukkig niet om de 2,5 uur. Dat lijkt mij best heftig inderdaad, ik snap dat je dat iig een half uurtje wilt rekken. Tegen mij werd juist gezegd om overdag de gordijnen open te doen, veel licht, meer activiteit. . S Nachts juist donker en rustiger zodat hij dieper zou slapen. Ook werd gezegd om bij het voeden hem warm te houden, in de badcape ( die het liefst naar mama ruikt, dus niet teveel wassen) zorgen dat hij lang over de fles doet zodat zijn behoefte aan zuigen en geborgenheid goed bevredigd is. Onder z'n hoeslaken iets stoppen dat naar mama ruikt ( t shirt waarmee je sliep bijvoorbeeld, of spuugdoekje dat je een aantal uren op je lichaam droeg) Nou goed, het is tweedehands informatie,ik heb het mij ook maar laten vertellen. Succes! ( en goede nacht
hier heeft het ook zo'n 6 weken geduurd voor ze der flesjes goed ging drinken. Zowel overdag als snachts. Wel heb je misschien het voordeel dat hij misschien wle sneller de nacht laat vallen als je kleintje toch zo weinig drinkt? heb je al een badje voor de laatste fles geprobeerd? laatste flesje in het donker geven op het kamertje adviseren ze ook. Ook in de nacht zo min mogelijk prikkels, dus boven voeden. En overdag meer licht, activiteit e.d. zodat hij goed het verscheel merkt. En als je gewoon op verzoek voedt, dan is het enige wat je kan doen accepteren, maar vaak na anderhalve maand moeten ze toch wel een beetje verscheel weten tussen dag en nacht denk ik. Maar dan heb je nog even.. Succes..
Bedankt voor de tips! De kleine heeft in de middag altijd 1 of 2 "wakkere" momenten. Soms wel van 2 uur :O Dus het verschil tussen dag en nacht heeft die wel goed door denk ik haha! snachts slaapt die wel door tussen de flessen. Ik lees wel eens dat baby's nog geen ritme hebben en je geen schema moet aanhouden etc, maar ik vind 2,5 uur tussen de flessen wel erg weinig, ook al drinkt die dan soms 70ml Vanmiddag heeft die in totaal in zijn wakkere moment 120ml gehad (verdeeld over 2 uur ongeveer) en 2 uur en 3 kwartier later werd die weer wakker voor een fles van 60ml Ik ga morgen maar eens ff opschrijven hoeveel hij in totaal drinkt op een dag om te zien of hij wel voldoende binnen krijgt (150 x lichaamsgewicht toch?)
Ohw! Als ik t overdag nog wat wil rekken ( die van mij eet teveel en hoop nu op minder voedingen, gebruik al forte.... Maar PFf wat kan hij hongerig zijn..) dan ga ik met de wandelwagen lopen. Hij wiebelt dan in slaap.
@ peet Forte zat ik ook aan te denken, van friso Overdag is hij nu ook aan het 'kloten' met om de 2,5 uur wakker worden af en toe... Ik heb het vermoeden dat de normale voeding hem niet genoeg vult ofzo. Soms drinkt hij in totaal 90ml en wordt alsnog na 2,5 uur wakker. In de ochtend drinkt hij soms zelfs nog meer (tussen de 100 en 110ml) en dan nog wordt hij 3 uur later weer wakker. Hij is pas 2 weken oud. Ik vraag me echt af of we misschien forte moeten proberen en kijken wat hij dan doet OF dit nog even aankijken? Wat denken jullie?
Ik heb even uitgerekend dat hij rond de 550ml op een dag zit ongeveer. Hij is dus 2 weken oud en weegt 3300 gram ongeveer. Is dit ongeveer wat hij dan binnen moet krijgen?
Volgens mij moet je 150 x 3,3 doen in jouw geval;495 ml. Volgens mij is 550 dan toch niet overdreven? Die van mij slaapt nu tussen zijn voedingen wel iets langer met forte. Ik meng 2 om 2.... Maar t us nig maar n paar dagen, dus t kan ook toeval zijn
Oja, die van mij is 4,5 week en ging richting de liter per dag als het aan hem lag! .... Dus dat werd echt te gek....
Nou ben vanaf gisterenavond half 12 maar eens gaan noteren wat die naar binnen werkt. Dit bleek rond 1 uur vanmiddag al 470ml te zijn :O Ik heb het cb maar ff gebeld voor wat advies. We kunnen hem 1 a 2 keer per dag een forte voeding geven van hetzelfde merk om te kijken wat die dan doet qua eten. Dus ik haal straks maar ff een pakje forte van friso en dan krijgt die daar zijn laatste fles mee vanavond. Ben benieuwd.... Volgens die vrouw mocht die niet boven de 600ml komen per dag, maar daar komt die vandaag sowieso boven. Kl*teflesvoeding maffia ook overal, want heb dus nergens informatie kunnen vinden over flesvoeding onder de 6 maanden. Leuk dat ze geen reclame mogen maken, maar info is toch heel wat anders :S
Haha, daar maakte ik mij ook al zo druk over! Stom gedoe.... Succes met de forte... ! Ik ben benieuwd. Cb adviseerde ook nog johannespitsmeelbrood, een klein schepje toevoegen... Ik denk daar nog over na, want die kleine van mij komt nu overdag toch nog steeds om de 3 uur, terwijl idealer om de 4 uur zou zijn gezien de grote flessen die hij wegwerkt. Dus dan maken we maar een cocktail