Hapjes niet meer door slikken?

Discussion in 'Voeding' started by Ago, Mar 19, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ago

Ago Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,470
    1
    38
    NL
    Ik weet even niet hoe ik het aan moet pakken dus ben op zoek naar wat feedback/tips.

Vanaf dat onze dochter 6 maanden is zijn we gestart met bijvoeden. In het begin was het nog echt oefenen, een paar weken geleden ging het al heel aardig (2-3 eetlepels fruit opeten). Maar nu de laatste dagen gaat elke keer wel heel enthousiast haar mondje open, maar slikt ze niets meer door. Heb vanalles geprobeerd, fruit, groente, brood, gepureerd, geprakt, zelf in de hand geven, maar niets helpt. Ze stopt haar mondje vol, raakt dan ontevreden en laat vervolgens alles er weer uitlopen. Gevolg is dus dat ze zo niks aan bijvoeding binnenkrijgt.

Drinken gaat de laatste tijd ook al niet super. Ze krijgt wel voldoende binnen hoor, maar ipv 4 voedingen (ze krijgt borstvoeding met de fles) zijn we nu 7 voedingen aan het geven omdat ze per keer maar 100-110 ml drinkt. Voorheen dronk ze 210ml met gemak leeg.

Het is dus een heel gepuzzel en ik heb geen idee waaraan het ligt..
    Buiten het eten en drinken om is ze wel heel tevreden en slaapt ze ook goed.

2. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

Oct 8, 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Kan het zijn dat er tandjes door komen? Mijn dochter wilde toen niks meer, geen eten, geen borstvoeding, niks... doet gewoon pijn...

3. Ago

Ago Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,470
    1
    38
    NL
    Hoi Kruimel, nee de tandjes zijn er al door. Ik dacht eerst ook dat het daaraan lag, maar met de tandjes is het nu helemaal rustig.

4. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Dacht ook meteen aan tandjes... komen er niet weer nieuwe aan??
    En misschien heeft ze gewoon geen honger omdat ze nu ineens weer 7 melkvoedingen krijgt?? Zou dan toch die frequentie misschien wat minderen en eens kijken hoe dat gaat?
    Het is de bedoeling dat je vanaf nu wat melkvoedingen gaat minderen en langzaam vervangen door vast voedsel/ bijvoeding...

5. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Nee hoor, met borstvoeding zit je helaal goed tot een jaar.
    Kijk het even een tijdje aan, waarschijnlijk trekt het vanzelf bij. Ik gok toch ook iets van tandjes.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Mijn gok is tandjes of oortjes.

7. Ago

Ago Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,470
    1
    38
    NL
    Leuk dat jullie allemaal meegokken, haha!
    Ik kan echt nog geen nieuw doorkomende tandjes ontdekken, maar misschien zie ik het nog niet of zo.. Ik kijk het nog wel even aan..

8. Alita

Alita Niet meer actief

zit ze te vol?

9. Ago

Ago Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,470
    1
    38
    NL
    Nee, ze zit zeker niet te vol. Kan normaal met gemak 4x210 op en daarnaast nog hapjes.

10. Alita

Alita Niet meer actief

Misschien is ze gewoon even niet lekker...er zijn zoveel mensen nu ziek...ik bedoel ...ik bedenk ook maar wat hahaha...heeft ze de kiesjes al eigenlijk?

11. Dana

Dana Niet meer actief

Er gaat idd wel een griep rond met vreselijke keelpijn, dat kan het ook nog zijn. Zeker omdat ze niet alleen slecht eet maar ook minder per keer drinkt zou ze maar zo eens keelpijn kunnen hebben. Je kunt keelontsteking hebben zonder dat je er verkouden bij bent.

12. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Ik zou me niet te druk maken en gewoon blijven aanbieden naar behoefte, is dat nu minder melk dan is dat zo. Eet ze weinig bijvoeding dan is dat maar zo.
    Meestal duurt zoiets een paar dagen tot een week of twee en dan eten die kleintjes ineens weer normaal.

13. Ago

Ago Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,470
    1
    38
    NL
    Nee, kiesjes heeft ze nog niet. Haar onderste voortandjes zijn net door.

14. Ago

Ago Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,470
    1
    38
    NL
    Thanks voor je reactie. Maar wanneer zou jij actie ondernemen? Vanochtend heeft ze 40ml gedronken en bijvoeding wilde ze net niet (peer vind ze normaal super lekker..). Het duurt nu 1,5 week en ik begin me toch wel zorgen te maken eigenlijk.. Het scheelt dat ze verder wel heel vrolijk is!

15. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Dat laatste is wel belangrijk, ik wilde zeggen als ze niet meer vrolijk is en apatischer gaat reageren, en ook wel belangrijk, als ze echt af gaat vallen terwijl ze toch niet ziek lijkt te zijn.
    Dan zou ik actie ondernemen.

16. adi

adi Niet meer actief

Ik zou actie ondernemen als ze minder dan 300-400cc vocht binnenkrijgt per dag. Eten moet niet, drinken wel.

Qua doorslikken: heb je het idee dat ze keelpijn heeft?

17. Ago

Ago Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,470
    1
    38
    NL
    Dank voor jullie reacties!
    Nee die indruk van keelpijn geeft ze me helemaal niet eigenlijk... Als ze uit de fles drinkt dan drinkt ze eigenlijk vrij rustig, totdat er een ml of 60-100 inzit dan is het klaar en wil ze echt niet meer. Zodra de fles al in haar buurt komt is ze al ontevreden. Maar ik denk ook dat als ze keelpijn zou hebben, ze ook buiten het eten om onrustig zou moeten zijn maar dat is ze helemaal niet.

Nou heeft ze vanochtend in bedje wel wat overgegeven (ik denk gal want het was geel van kleur) dus misschien dat er toch een griepje aan zit te komen of zo?
    Ik hou het goed in de gaten, mocht ze inderdaad echt te weinig gaan drinken of niet meer vrolijk zijn dan ga ik zowieso bellen met de huisarts.

18. Alita

Alita Niet meer actief

Ah nou dan komen er misschien nog tandjes door? Vooral de kiesjes kunnen ze veel last van hebben.

Verder ben ik het met mijn voorgangers eens.....het kan ook gewoon zijn omdat ze zich niet lekker voelt bv.....of het is gewoon even een periode;)
    Als ze weer honger hebben eten ze vanzelf wel weer goed

19. Alita

Alita Niet meer actief

Nou dat overgeven zal dan ook wel niet voor niks zijn....ga gewoon even naar de HA voor de zekerheid ...vooral als jij het niet vertrouwt hoor. Het hoeft niet altijd ernstig te worden voordat je naar de HA gaat....als ik jou was zou ik gewoon even langsgaan

20. Ago

Ago Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,470
    1
    38
    NL
    Hoi Cindy,

Ja denk dat ik vanmiddag wel even lang ga. Heb net al even met het cb gebeld voor overleg. Ze konden er ook weinig nuttigs over zeggen eigenlijk... Ze ligt nu lekker te slapen, kijk even wat ze met de volgende voeding doet en als ze dan weer echt weinig drinkt of moet overgeven ga ik even bij de huisarts langs.

Share This Page