ik hoorde vandaag dat mijn contract misschien niet omgezet word naar een vastcontract of een 4e keer verlenging (dit laatste was wel besproken met mij, maar ik begreep dat dit per 2012 niet meer mag.) hier ben ik erg van geschrokken, ik hoor deze week of komende week meer duidelijkheid hierover. Maar ze spraken ook al over dat ik er 3mnd uit moet en dan weer terug kan komen, als dat zo is zou ik er 7feb uit moeten tm 7mei. Mijn verlof gaat per 12april in. Hoe gaat dit financieel dan in zijn werk? Per 1nov'11 zit ik in de ziektewet via uvw ivm extreme zwangerschapmisselijkheid. Werken is onmogelijk helaas. Ook hoorde ik vandaag van mijn gyn dat ik met mijn 28 weken niet meer mag werken ivm 2ling zwangerschap. ik ben totaal niet thuis in uwv en ww enz. want ik werk al 3jaar met veel plezier 20uur in de week op mijn huidige werk. Ik doe mijn werk goed, dat hoor ik meerdere malen en zag dit dan ook niet aankomen. kunt u mij helpen aub? PS: dan nog een vraag, ik werk dus al 3jaar 20uur en per 7feb zou ik een contract krijgen van 16-20uur. Krijg ik dan met mijn verlof maar voor 16 uur uitbetaald? Ook al werkte ik de afgelopen jaren 20uur?
Beste Bezigbijtje, Wat jammer dat je contract waarschijnlijk niet wordt verlengd. Als je contract straks afloopt, krijg je te maken met verschillende uitkeringen van UWV. Voor het verlof Je krijgt op dit moment al een ziektewet-uitkering (ZW) van UWV omdat je door zwangerschapsklachten niet meer kunt werken. En je zegt dat je tot aan het zwangerschapsverlof niet meer mag werken. In dat geval blijf je in de ziektewet totdat je recht hebt op zwangerschapsverlof (6 weken voor de uitgerekende datum). Waarschijnlijk betaalt UWV de uitkering nu aan je werkgever, en betaalt hij je loon door. Op het moment dat je contract afloopt, kan je werkgever dat aan ons doorgeven. Vanaf dat moment betaalt UWV de uitkering direct aan jou. Als het goed is heb je al een brief van UWV waarin staat hoe hoog je bruto-uitkering per dag is. De hoogte van de ZW wijzigt niet op het moment dat je contract afloopt. Tijdens het verlof De ZW stopt 6 weken voor je uitgerekende datum. Vanaf dat moment heb je recht op 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). Als je op dat moment geen werkgever meer hebt, moet je het verlof zelf aanvragen. Dat kan 8 weken voor je uitgerekende datum, via UWV Telefoon (0900 9294). De berekening van het verlof is niet gebaseerd op het aantal uren dat je werkte, maar op je loon. De uitkering is 100% van het loon dat je verdiende in de laatste loonaangifteperiode voorafgaand aan het verlof. Dat is de periode van 4 weken of 1 maand waarover je werkgever loonaangifte doet. Was je loon in deze periode lager vanwege ziekte of verlof? Dan wordt het gebaseerd op de laatste periode voordat je ziek werd. Na het verlof Kun je na afloop van het verlof (10 weken na de bevalling) niet meer terugkeren bij je huidige werkgever? En heb je nog geen ander werk gevonden? Dan heb je vanaf dat moment waarschijnlijk recht op WW. Deze kun je 4 weken van tevoren aanvragen via de website van het Werkbedrijf. Op onze website vind je actuele informatie over de ZW, WAZO en WW. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
dankje, dit is een heel duidelijk verhaal/uitleg. En geeft me iets meer rust, nu afwachten wat mijn werk gaat beslissen. bedankt voor de snelle reactie.
morgen hoor ik het definitief maar het is al 90% zeker... mijn contract wordt niet verlengd. Ik zit al bij jullie in de ZW ivm extreme zw misselijkheid die niet te hendelen is. Ik ben nu 23 weken zwanger van een 2ling. hoe moet ik het nu aanpakken? Nemen jullie contact op zodra jullie horen dat ik geen werk meer heb, moet ik dit doen? Krijg ik nu gewoon t/m 1 augustus hetzelfde "loon" als dat ik normaal kreeg? En stel dat ik daarna nog geen ander werk heb (ik ga hard op zoek!) dan kom ik de WW in? Hoe gaat dat in z'n werk en vooral wat krijg ik dan aan vergoeding? 100% of mindre?? Het is bij ons van groot belang omdat we het met 2 erbij erg zwaar financieel zullen krijgen zonder mijn salaris. Ik vind het doodeng en weet het even niet meer. groetjes bbtje
Beste Bezigbijtje, Wat vervelend dat het nu bijna zeker is dat je contract niet wordt verlengd. Voor je verlof Als je contract eindigt tijdens je Ziektewet-uitkering geeft je werkgever dat aan UWV door. Je krijgt dan een brief waarin UWV vraagt om je rekeningnummer om de betalingen te kunnen voortzetten. Je vraagt zelf 8 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum het zwangerschaps- en bevallingsverlof aan. Je neemt hiervoor contact op met UWV telefoon 0900-9294. UWV stuurt binnen 4 weken een brief met daarin de beslissing over je aanvraag. De hoogte van de uitkering wordt in jouw situatie afwijkend bepaalt. De berekening wordt in de beschikking aan je uitlegt. Ik kan dus niet garanderen dat de zwangerschaps- en bevallingsuitkering even hoog wordt als je Ziektewet-uitkering. Na je verlof Heb je na afloop van je verlof nog geen werk gevonden? Dan kun je via www.werk.nl een inschrijving doen als werkzoekende en een WW-uitkering aanvragen. De hoogte van een WW-uitkering is gebaseerd op je inkomen 1 jaar voorafgaand aan je eerste ziektedag. Je ontvangt van het vastgestelde dagloon de eerste 2 maanden 75% en voor de resterende duur 70%. Actuele informatie over einde contract tijdens ziekte vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare