Mijn zoontje is nog jong, dus voorlopig kan hij nog fijn in de maxicosi zitten. Toch denk ik al na over het vervolg. Wij rijden een suzuki alto. Wel met iso fix, maar het is een hele kleine auto. Een nieuwe auto die groter is staat niet op de planning De maxicosi past nu al niet achter de bestuurderstoel omdat mijn man dan te weinig ruimte heeft om nog te rijden. De bijrijder stoel kan wel, maar dan staat deze erg ver naar voren. Het gaat net. Verder naar voren is niet meer comfortabel. We gebruiken nu de gordel, geen iso fix, en moeten steeds de rugleuning verplaatsen om de maxicosi in of uit de auto te halen. De laatste tijd is er veel te doen over achterwaartse stoeltjes ivm veiligheid. Maar nemen deze niet veel meer ruimte in beslag dan voorwaartse? En hoe komen ze dan uit met de beentjes. Zeker tot 4 jaar? Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van andere ouders met een kleine auto. Past het wel (en zo ja, welke stoel heb je dan gekocht?), of kiezen jullie toch voor een voorwaartse stoel ivm de afmetingen?
Ik heb vandaag de joie i anchor gekocht bij de prenatal. Hij neemt eigenlijk niet meer ruimte in beslag dan onze maxi cosi. Misschien iets in de breedte maar niet tov de voorstoel! Je kan hem daar ook passen dus kan je altijd kijken!
Zelf vervoer ik mijn dochter ook achterwaarts. En heb mijn stoel vaak in kleinere auto's geplaatst, dit heeft altijd gepast. Zoals kers al schrijft, de Joie I-Anchor zou een goede optie zijn. Neemt niet meer plek in dan een maxicosi op base. Deze stoel kan tot 18kg achterwaarts en heeft in deze categorie een lange rug! Kan zowel met isofix als met gordel bevestigd worden! Je zou ook eventueel nog kunnen kijken naar de Cybex Sirona, heeft een kortere rug wel dan de Joie I-Anchor maar is ook compact (Joie schijnt nog compacter te zijn...) en heeft een draaifunctie. Hebben jullie een 3 deurs of 5 deurs?
Handig om al wat merken voorbij te zien komen. Dat maakt het orienteren een stuk eenvoudiger, omdat ik dan een vertrekpunt heb. We hebben (gelukkig) een 5-deurs, waardoor het plaatsen van een autostoeltje wel eenvoudiger is.
Dan zou ik zeker kijken naar de Joie I-Anchor. Ik heb onlangs mijn bijna 4 jarige dochter erin gepast (92 cm en bijna 13kg) en die had nog 2 standen groei ruimte over! En ik vond hem erg mooi compact, voldoende beenruimte. (in het topic achterwaarts vervoeren staan ergens foto;s. Even de zoekfunctie gebruiken). Iemand anders vertelde dat hij minder ruimte innam dan de Besafe Izi Go op een base. Je kunt hem bij de Prenatal warenhuizen passen!
http://www.zwangerschapspagina.nl/kind-op-pad/399376-achterwaarts-gerichte-autostoeltjes-381.html Nog maar even opgezocht. Hier de link naar mijn geplaatste bericht in het topic achterwaarts vervoeren over de Joie I-Anchor.
Inderdaad, de Joie I Anchor Hij neemt maar net evenveel plaats in dan de MC Pebble op base. Hij past in mijn Seat Ibiza. We hebben hem nu ongeveer een maand in gebruik, en zijn heel tevreden!
Voor mijn beeld: neemt een maxicosi met base, meer ruimte in dan een maxicosi vastgezet met de gordels?
Ja, dat klopt en verschilt per combinatie maar kan best een stukje schelen. Gebruik je de maxicosi nu op een base?
Nee, we zetten de maxicosi nu vast met de gordel. Daarna staat de rugleuning van de bijrijder stoel helemaal tegen de maxicosi aan.
Dan zal de stoel verder naar voren moeten. Heb je een citi, cabriofix of pebble maxi-cosi? In die volgorde worden ze steeds iets groter. De cabriofix op base neemt minder ruimte in als een pebble op base. De pebble op base is de ruimte die de kleinste achterwaartse stoel ongeveer inneemt.
Ik zou gewoon d Joie eens gaan passen, deze is echt heel erg compact! En eventueel nog in het midden te plaatsen (als je daar een 3 puntsgordel hebt). De Joie I-Anchor heeft al in meerdere zeer kleine auto's gepast. De Hauck Varioguard schijnt ook erg klein te zijn, maar daarvoor heb je wel isofix nodig... Met de gordel mag hij namelijk maar tot 13kg achterwaarts. Een ander punt bij de Hauck is wel dat hij achterwaarts altijd is volledige ligstand gebruikt moet worden, dit kan een nadeel zijn...
Ik heb een maxicosi cabriofix, zo te lezen een middenmaatje. De auto heeft geen 3puntsgordel in het midden, daar kan geen stoeltje worden geplaatst. Isofix (de haken dus) heeft de achterbank weer wel. Dus dan zou de Hauck Varioguard ook een model zijn om informatie over op te zoeken en te vergelijken. Al lijkt me dat een volledige ligstand extra ruimte vraagt?
De Hauck past in meer hele kleine auto's (in achterwaartse stand!) zoals de Fiat 500, Citroen C1. Een stoel die ook bevestigd mag worden met de heup gordel en die ook compact is, is de Britax Hi-way. Tot 25kg te gebruiken!
Wij zaten met diezelfde vraag, hadden voor onze zoon een maxi cosi cabriofix. deze zetten we altijd vast met gordels. Zijn afgelopen weekend gaan passen bij babypark. Bleek dat de maxi cosi 2way pearl precies net zoveel ruimte innam. Op de base, zoveel mogelijk op de ligstand. De cabriofix zat precies 'pas' achter de bestuurders stoel. En nu dus de 2way pearl. Het was wel een rib uit t lijf omdat we dus ook de base moesten kopen, maar dit paste gewoon t best. We hebben een aantal anderen geprobeerd. Oa van bessafe en britax en ze namen allemaal meer ruimte in.
We hebben een Opel Astra Station, en zijn beiden 1.75/1.80. Voor t beeld hoeveel ruimte we nodig hebben achter t stuur . Hiervoor hadden we een Toyota yaris, daar zat alles precies hetzelfde, dus daar had die 2way pearl ook wel ingepast. Hebben die alleen verkocht omdat we zo weinig ruimte overhielden voor de kinderwagen etc. . Mini achterbakje. Hij past trouwens ook in de Corsa van m'n moeder ontdekten we gisteren. Wij wilden het veiligste voor onze zoon, maar ook niet onze eigen veiligheid ervoor opofferen. I.e. zelf ongeveer IN het dashboard zitten :x"