Zijn er nog meer meiden waarbij onlangs een traag werkende schildklier is geconstateerd en een baby wens hebben?
Niet onlangs geconstateerd bij mij is het zo'n 10 jaar geleden geconstateerd maar wel al weer 3,5 jaar een kinderwens
Ja heb een nieuw clubje aangemaakt in zwanger worden clubs. Nu hopen dat er nog meer meiden zijn zodat we ervaringen en info met elkaar kunnen delen!
hey meiden hier iedem. hashimoto, kinderwens, negatief TPO, slecht zaadkwaliteit en ruim 5 jaar bezig. Halverwege 2011 ben ik door ernstige menstruatieklachten (denk aan krom voor 3 dagen, geen enkele houding weten te vinden) doorgestuurd naar een gyn. Bij een laproscopie is er een cyste leeggemaakt en zag hij verklevingen bij de rechter eileider. Daar bespraken we ook mijn gewicht. De gyn stuurde me door naar internist waar eind 2011 de schildklier uit is gekomen, en op medicatie gezet. We zijn dit jaar begonnen met icsi en zoals onderaan staat, ben ik in verwachting van onze 1e.
Oh dat klinkt heftig zeg. Gefeliciteerd met je zwangerschap! Wat fijn dat het eindelijk raak is! Duurde het lang voor de medicatie bij jou ging werken? Ik sta nog aan het begin. Eind november bloed geprikt door uitblijven van de menstruatie. Er kwam een trage schildklier uit met een waarde van 11,0 TSH en 1,04 T4. Ook mn prolactine waarde net ietsjes aan de hoge kant, maar dat schijnt door de schildklier nu te komen. Krijg nu eutirox 25 en moet over 7 weken weer bloedprikken. Ben echt benieuwd.. ivm kinderwens!
wij hebben een kinderwens, maar dan voor een tweede . morgen ga ik naar de ha want ik denk dat mijn schildklier te snel werkt , dan zullen we de kinderwens even uitstellen tot de waardes goed zijn denk ik .
Ja dat is belangrijk.. Lcll hoe is dat bij jou zo verlopen? Had je erg afwijkende waarden of viel het mee? Schijnbaar dus wel eisprong gehad haha! En word je nu goed in de gaten gehouden qua waarden? Ik hoor NL soms dat er beter is om te wachten met zwanger proberen te worden tot de waarden goed zijn. Gefeliciteerd!
ik ben direct hoog ingesteld, namelijk 4x jouw waarde. 100mcg. ik merkte vrij snel dat het werkte, mijn symptomen namen in rap tempo toe. Ik werd zo ontzettend moe, desondanks blijven werken en studeren toen. Nar week of 3 gebeld met de internist, moest toen eerder bloedprikken (na 4 weken zat ik weer bij haar). We hebben toen de medicatie opgehoord, omdat het meer een tegengesteld effect had. Maar het is erg belangrijk dat je eerst goed ingesteld bent voordat je verder met je kinderwens gaat. De schildklier heeft heel veel effect hierop. Ik weet niet of je via de medische mallenmolen gaat of zo probeert, maar advies: zorg dat je eerst goed ingesteld bent. En duidelijk hebt waar jij je lekker bij voelt. Zodra je zwanger bent moet je ook je medicatie ophogen, vanwege de kleine. Omdat wij via icsi zwanger zijn geraakt, ben ik al eerder begonnen met ophogen en dat heeft mijn zwangerschap in ieder geval geen kwaad gedaan.
Mijn TSH zat dacht ik rond de 7. (Ik weet het niet meer precies) Ik kreeg toen laagste dosering thyrax voor 4 weken. Toen moest ik weer bloedprikken en bleek het wel weer stabiel te zijn. Moest daarna weer 4 weken later bloed prikken en bleek alles nog steeds goed te zijn. Zoals je ziet in mijn onderschrift heeft mijn eerste cyclus vanaf april 94 dagen geduurd. (Ik was al goed ingesteld dus op het moment dat ik ongesteld werd) Huisarts vertelde mij dat het nog wel minimaal een half jaar kon duren voordat ik een normale cyclus zou krijgen. Uiteindelijk op dag 67 van mijn 2e cyclus zwanger geraakt. Je kan dus bij een onregelmatige cyclus gewoon een eisprong hebben. Nu ben ik "onder behandeling" van een internist die elke 4 weken mijn bloed controleert. Dosering thyrax is iets verhoogd vanwege de zwangerschap maar daar komen ze dus, door de controles, snel achter. Ik zeg ook altijd tegen iedereen dat ik het niet zo snel had verwacht om zwanger te worden, maarja daar ga je ook, in eerste instantie, na zo'n onregelmatige cyclus niet van uit. Dus... wat ik eigenlijk wil zeggen: Blijf hopen! En wanneer je goed bent ingesteld heb je net zoveel kans om zwanger te worden dan een "gezond" mens. Mocht je verder nog vragen hebben, stel ze gerust.
Bedankt voor jullie fijne reacties! Ik heb inderdaad vernomen dat het echt belangrijk is dat je schildklier goed ingesteld is voor je zwanger raakt. Gek genoeg zei mijn HA dat mocht ik nu weer een cyclus krijgen, het geen kwaad kon als ik zwanger zou raken.. Het lijkt alsof zij het allemaal niet zo erg vind, misschien door mijn waarden ofzo? Vreemd wel een beetje.. Maar goed ben nu gewoon zo benieuwd wat het gaat doen (hopelijk wel IETS!). En wanneer ik er wat van ga merken.. In ieder geval eind januari weer bloed prikken en dan eventueel kijken voor een doorverwijzing naar een endocrinoloog (mocht het niet veranderd zijn of verslechterd). Anders kan ik het misschien nog eerst met hulp van de HA proberen als het dalend is.
Ik ben er in aug 2012 achter gekomen dat ik Hashimoto heb. Mijn TSH was toen 6, viel reuze mee dus, gelukkig waren we er op tijd bij zodat ik niet van ver hoefde te komen. Meteen aan de Thyrax 0,75mg gezet. Ik heb ff mn lijstje bijgepakt In oktober 2012 was mn TSH 1, doorgaan met 0,75mg Januari 2013, tsh 0,03, Veel te laag, dus naar 0,5mg gegaan. Maart 2013, tsh 0,23, doorgaan met 0,50mg Mei 2013, tsh 8,7, weer ophogen naar 0,75mg Juni 2013, tsh 2,9, doorgaan met 0,75mg Juli 2013, tsh 2,3, doorgaan 0,75mg Aug 2013, tsh 1,4 doorgaan met 0,75mg Nov 2013 tsh 1,1 doorgaan met 0,75mg Zoals het er nu uit ziet, ben ik stabiel op 0,75mg. Ik zit nu een half jaar op een goede waarde. Hopelijk blijft het zo doorgaan, en dat het niet weer zo gaat schommelen als vorig jaar. Nu moet ik in februari weer bloed prikken. @meis: lang niet alle huisartsen zijn goed op de hoogte over de schildklier en alles er omheen! Beetje vreemd, mijn huisarts gaf dat tzt zelf ook toe. En stuurde me daarom ook direct door naar de endocrinoloog
Lastig lijkt me als dat zo schommelt..maar misschien komt dat in het begin ook meer voor omdat je lichaam dan weer echt opnieuw zich moet aanpassen/wennen en dus zoekende is. Hoe was jullie ervaring eigenlijk qua cycli? Ik heb echt t idee dat ik nooit meer ongesteld ga worden haha . Ik geloof sowieso dat ik niet echt een super regelmatig type ben, maar dit is echt vreselijk natuurlijk
Het is idd heel belangrijk om goed ingesteld te zijn voordat je zwanger wordt. Ik ga duimen voor je dat je TSH daalt! Het is zo'n fijn gevoel wanneer je goed bent ingesteld dat je nu zwanger "mag" raken. Houd ons op de hoogte!