Darmkrampen

Discussie in 'De lounge' gestart door mb90, 9 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mb90

mb90 Bekend lid

17 feb 2013
    706
    25
    28
    Vrouw
    Ik weet niet goed of ik een onderzoek zou laten doen. Vooral omdat ik er schrik van heb denk ik.

Heb altijd al last gehad van darmkrampen. Tijdens de zwangerschap had ik hier geen last van, maar stillaan komt het weer terug :(

Ik krijg plotse erge krampen, voel me misselijk, moet boeren, soms heb ik dat ik ga flauwvallen, en begin te zweten en laat veel scheetjes.

Daarna moet ik naar het toilet hollen en lukt het mij eerst niet om stoelgang te maken. Dan komt er eerst een hard stuk uit en daarna heel veel diarree. En krampen dat ik heb. Soms zit ik de halve nacht op toilet en daarna voel ik me zo beroerd en uitgeput...
    Paar uur later ben ik weer springlevend!

Iemand die dit herkend?

Ik ga mezelf toch echt moeten dwingen naar de arts denk ik!

2. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
  3. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Ik zou naar de huisarts gaan. Een eventueel onderzoek vindt plaats met een roesje (in Nederland), je krijgt er dus nagenoeg niets van mee. Het gehele onderzoek is misschien even wat vervelend (de voorbereiding) maar ik denk dat het goed is te weten of er misschien wel iets mis is met jouw darmen. Veel succes!

4. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Ja ik herken het. Maar eerlijk is eerlijk in de tijd dat ik het had at ik ook verre van gezond. Een jaar of wat terug ben ik omgeslagen en ben gestart met groene smoothies 's morgens en ben ik er denk ik overheen gegroeid want heb het nu zelden of nooit. Behalve als ik chocola eet dan kan ik het nog wel eens hebben.

Dus mijn vraag aan jou eet je gezond? Zo niet start daar eens mee ... dus voldoende groente en drinken (water of wat anders). Is het antwoord ja ik eet voldoende dan zou ik naar de dokter gaan het klinkt echt niet gezond!

5. Queen

Queen Fanatiek lid

11 aug 2010
    1.067
    274
    83
    Hier hetzelfde als Nic. Sinds ik ben gestopt met het eten van suiker heb ik nergens meer last van.

6. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik heb het ook: spastische darmen. Ontzettend pijnlijk. :( Bij mij hielp het om vegetarisch te eten.

7. blijzwanger

blijzwanger Fanatiek lid

19 jan 2014
    1.832
    35
    48
    Utrecht
    ik had ook altijd veel buikpijn, niet per se diarree, maar bij mij is het ook door gezond eten en veel sporten (oftewel gezonde levensstijl) overgegaan :)

8. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Ik herken het gedeeltelijk alleen ipv mezelf na een paar uur weer springlevend te voelen wordt de diarree steeds erger (om de 5 minuten) en eindig ik met bloedverlies. Maar ik ben bekend met colitis ulcerosa. ;)
    Dit klinkt inderdaad meer als een spastische darm, heb je ook meer last na het eten van bepaalde voedingsmiddelen? Probeer dat eens bij te houden en erna inderdaad even langs de huis.

9. Quatane

Quatane Actief lid

13 feb 2014
    241
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb zeer recent ook de sticker PDS gekregen. Ik neem er nu spasmomen voor en let heel erg op wat ik eet. Ik probeer ook uit te vissen wat specifiek aanvallen uitlokt... Alcohol is een boosdoener, maar zo blijkt uit fruit als ik daarna neerlig (bv voor het slapen nog wat ananas of zo). Wil je echt zeker zijn dat er verder niks mis is, zou ik toch dat onderzoek laten uitvoeren..

10. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Klinkt als PDS. Dit is niet typisch voor een aandoening als CU of Crohn.

11. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Ik heb dit ook gehad en heb ook pds. En ik ben ook vegetarier geworden. Nu een stuk minder last, wel bij (combinaties van) verschillende voedingsmiddelen.

12. mb90

mb90 Bekend lid

17 feb 2013
    706
    25
    28
    Vrouw
    Bedankt voor de reacties.

Ik moet toegeven dat ik vaak ook niet erg gezond doe:). Mijn hoofdmaaltijden zijn goed, maar tussendoor eet ik vaak een koek of chocolade. Zal dus de boosdoener zijn!

Ik begin vandaag met gezonder eten!

Zal het eerst zo proberen, en als het blijft dan ga ik naar de dokter. Is het weg, dan lag het dus aan mijn eetgewoonten..

13. Dromertje85

Dromertje85 Niet meer actief

Ik heb pds en herken de klachten wel alleen heb ik het dan niet zo heftig.
    Het is bij mij vaak dat ik een krampaanval krijg,gauw naar de wc moet en dan ook diarree heb een keer of 2 en dan is het over,enkel een gevoelige buik nog daarna maar voel me dan wel weer prima.
    Ben heel erg op mijn eten gaan letten en eet niet te gekruid,vet is al helemaal uit den boze bij mij want dan ben ik echt kots misselijk en een half uur/uur na vet eten slaan mijn darmen echt op hol.
    Maar ja,soms kan ik bv een frietje niet weerstaan en ik weet de gevolgen en als ik bv niet meer weg hoef van huis dan eet ik het soms wel.
    Maar buitenhuis eet ik echt geen friet of gekruide dingen enzo want als ik bv bij vrienden of restaurant een ''aanval'' krijg dan is dat niet leuk voor de mensen na mij die naar de wc moeten :)
    Merk het ook als ik te veel suiker heb binnen gehad,vinden mijn darmen ook echt niet zo leuk;)

14. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ook PDS, nou ja; had eigenlijk.

Vermijden:

Teveel koffie
    Chocola
    Geraffineerde suiker
    Wit brood/witte pasta etc.
    Teveel/te vet vlees
    Te scherp eten
    Teveel alcohol
    Teveel vet (chips, kaas, worst)

Gaan doen:

Je intake van vezels ophogen
    Alles volkorengranen
    Meer groente en fruit
    Meer rauwkost
    Meer drinken (water en kruidenthee)
    Meer bewegen

15. minon

minon Niet meer actief

Beetje mosterd na de maaltijd misschien, maar meer vezels is niet altijd een oplossing. Ik het ook pds maar hoe meer vezels ik eet hoe erger het wordt. Het stukje van geen vet etc klopt wel. Ik voel met het beste met weinig vet, koken zonder pakjes, minder zout, en dus wit brood, witte pasta, witte crackers etc. En sinds ik niet meer elke dag aardappels eet is het ook een stuk minder.
    Dingen met veel vezels waar ik echt binnen 10 minuten dubbel lig van de kramp: appels, pruimen, bosbessen, volkorenbrood, musili, en verder patat van de snackbar (zelf bakken we in zonnebloemolie dan geen last) maaltijdpakketten van knorr en honig en zo nog een flink lijstje. Aua ontlasting heb ik dan hetzelfde als jou ts, eerst hard dan keer of drie vier dun en dan voel ik me weer prima en heb ik zelfs honger haha.

16. Lorelai

Lorelai Actief lid

4 feb 2014
    207
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat mij heel erg goed helpt is zodra ik het aan voel komen Buscopan slikken (te koop bij de drogist). Dat spul werkt echt magisch!! Waar ik voorheen rustig 4 van dat soort buien van 30 min achter elkaar had is het nu 1 keer kort en daarna weg. Als ik het echt op tijd voel aankomen kan ik de pijn zelfs helemaal voor zijn!

Daarnaast je huisarts vragen om Movicolon als je dit echt regelmatig hebt.

Deel Deze Pagina