Vraag ziektewet en onbetaald verlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door bamjolan, 13 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Momenteel zit ik voor 2 dagen in de ziektewet.
    En werk dus officieel nog 3 dagen.
    Maar, momenteel ben ik in afwachting om volledig de ziektewet in te gaan, woensdag heb ik een vervroegde afspraak met de arbo ivm harde buiken die pijn doen en kans op vroeggeboorte.

Ik had vrij gevraagd vanaf 5 jan tot 30 jan, maar mn teamleider zei dat ik zoveel uur niet meer had en ik dan onbetaald verlof moest nemen.
    (mijn contract stopt ook per 1 feb)

Maargoed als ik volledig de ZW in ga dan kan dat niet lijkt me?
    Dan zou ik mn eigen graf graven volgens mij?

Sorry, ben er niet zo mee bekend hoor! :oops:

2. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    Oh jee ik weet het niet.....ff uwv bellen!

3. Volgens mij, maar pin me er niet op vast, moeten ze jou gewoon volledig doorbetalen tot 1 februari (als je contract niet verlend wordt) als je in de ZW zit, zij krijgen tenslotte van het UWV ook gewoon geld om jou te betalen, dus onbetaald verlof kan dan zeker niet. Als je toch al zeker weet dat je contract niet verlengd wordt, dan graaf je je eigen graf toch niet, of zie ik het nu verkeerd? Als je twijfelt, inderdaad gewoon UWV bellen, die weten precies hoe of wat. Succes meid!

4. Puck70

Puck70 Bekend lid

6 jan 2008
    759
    0
    0
    Ik weet het niet hoor, maar als ik zo'n last van harde buiken zou hebben dat er voor vroeggeboorte gevreesd wordt, zou ik me volledig ziek melden. Ik zou daar echt op aansturen bij de Arbo-arts. Je kindje is het belangrijkst.

En volgens mij blijf je dan gewoon je huidige salaris houden nadat je contract is afgelopen (ik vraag me zelfs af of je contract af kan lopen als je in de ziektewet zit, wat zegt het UWV?)

5. Bij mijn vorige zwangerschap is het contract ook niet verlengd terwijl ik in de ziektewet zit, dus het kan wel degelijk. Na je verlof (gewoon 10 weken na je bevalling) krijg je volgens mij 70% van je huidige loon, maar pin me er niet op vast... :-k Maar ben het wel met Puck eens, volledige ZW is voor jou echt het beste, meid! Hoop dat je ARBO arts mee wil werken. Dikke knuf!

6. joop

joop Lid

22 okt 2008
    46
    0
    0
    Een contract voor bepaalde tijd stop gewoon. Hier is geen sprake van opzegging, er ontstaat simpel gezegd geen nieuwe arbeidsrelatie.
    Het al dan niet ziek zijn heeft geen invloed op het eventueel niet voort zetten van een arbeidsrelatie van bepaalde tijd. Het contract kan dus gewoon aflopen als je ziek bent. Het UWV kan antwoord geven op deze vragen, en je ook advies geven over de toekomst, zoals een uitkering voor de bevallingsdatum en de 42 dagen erna.

Verder ben ik van mening dat je absoluut geen gat voor jezelf graaft, juist wanneer je nu niet aan jezelf en je kindje denkt zou je dat doen. Je lichaam geeft je een heel duidelijk signaal dat het fysiek te zwaar is, wellicht is het goed daar naar te luisteren.

liefs

7. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Bedankt voor de reacties.
    Ik zit zoiezo nu voor 2 dagen (8u per week) in de ZW.
    Moet ik nog 3 dagen (12u per week) werken.
    Heb woensdag opnieuw een gesprek omdat ik na woesndag geprobeerd te hebben weer op de afdeling ben beland met harde buiken.

Maargoed ik heb heel weinig uren om op te nemen dus ik dacht als ik dan onbetaald verlof ga nemen ga ik mn eigen graf graven toch? Hun krijgen tenslotte ook voor mij betaald van het uwv.

Contract word idd niet verlengd, t is een jaarcontract en ik wist t vorig jaar al natuurlijk.

8. Je kan beter de ZW in gaan, het kost hun niets en jij krijgt tenminste je geld. ;) Onbetaald verlof, daar schiet je dan niks mee op, je 'mazzelt' je werkgever alleen geloof ik.

9. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Nou heb UWV gebeld en ze zeggen dat ze er niks op kunnen zeggen nu, omdat ze er vanuit gaan dat ik in januari alweer beter ben (?) terwijl ik heb gezegd dat er een kans is op een vroeggeboorte ivm pijnlijke harde buiken en bloedverlies :|

10. joop

joop Lid

22 okt 2008
    46
    0
    0
    Maar je hebt ook een arts gesproken vanmorgen? Volgens mij kan alleen deze daar een uitspraak over doen. Bovendien moet je wanneer je in de zietke wet zit regelmatig de situatie opnieuw laten beoordelen. De regelmaat waarmee dat gebeurt is afhankelijk van je situatie. Formeel gezien is het ook niet mogelijk nu al te zeggen hoe het in januari met je gaat.
    Woensdag heb je toch een afspraak met de arts aldaar? Makkelijk gezegd (want ik zit niet in jou situatie), maar misschien kun je proberen het tot woensdag van je af te zetten, en de komende tijd met de dag leven, en vooral goed voro jezelf zorgen...

Sterkte

11. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ja ik heb de afspraak met de arbo arts vervroegd naar a s woesndag omdat mn leidinggevende woensdag lak aan me had en ik dus geen zittend werk mocht doen omdat ze vond dat ik al genoeg had gezeten :|

Nee van het UWV heb ik idd geen arts gesproken, alleen een mannetje die alles bij houd qua gegevens.
    Het is ook niet erg om controle te krijgen, zeker niet, het is begrijpelijk maar idd ze kunnen nu nog niets zeggen over hoe t gaat natuurlijk de komende weken.

12. joop

joop Lid

22 okt 2008
    46
    0
    0
    En hoe is je gesprek verlopen?

13. kate77

kate77 Lid

15 nov 2008
    82
    0
    0
    Ik ben ook erg benieuwd hoe het verlopen is! Als ik jouw verhaal zo lees dan wordt er op je werk totaal niet in jouw belang/gezondheid gehandeld! Ze maken gewoon misbruik van je omdat ze weten dat je toch weggaat. Ieder uurtje dat je gewerkt hebt is voor hun weer een voordeel. Je moet echt voor jezelf kiezen hoor, want je contract loopt toch al af...Meldt je gewoon volledig ziek. Je hoeft echt geen vakantiedagen op te nemen omdat je beroerd bent. Die moeten ze zelfs gewoon uitbetalen als je aan het eind van je contract nog dagen hebt staan, ondanks dat je ziek thuisgezeten hebt. Mocht je wel verder werken, noteer dan in ieder geval alle keren dat je gedwongen wordt staande werk te doen terwijl je gevraagd hebt om te zitten. Als het te gek wordt, kan je dit aan de arboarts laten zien.

14. wondertje27

25 apr 2008
    76
    0
    0
    Heb ongeveer een soortgelijk situatie meegemaakt, alleen ging het bij mij over ouderschapsverlof ipv onbetaald verlof.
    Het volgende had ik begrepen, na veel zoekwerk en strijd op het werk;
    Als je je ziek meldt tijdens of na zwangerschap dan wordt er gekeken of je ziekmelding tgv de zwangerscahp of bevalling is. Indien dit het geval is, vervalt de gemaakte afspraak. Je werkgever krijgt dan nl volledig vergoeding van UWV. uwv betaalt als het ware jouw uitkering. De werkgever mag niet inkorten en tegelijkertijd extra ontvangen van UWV!
    Wel moest ook de arboarts schriftelijk aan de pz bevestigen dat het om ziekte tgv de zwangerschap ging. Eigenlijk ook onzin, achteraf, want als jouw werkgever een aanmelding doet bij de uwv voor een ziektewetuitkering, laat hij hiermee al zien dat het om een ziekmelding tgv de zwangerschap gaat..

15. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ben idd bij de arbo geweest, ze stelt me in me gelijk maar vind wel dat ik zittend werk kan doen(?) maar mocht t echt niet gaan dan mag ik volledig de ziektewet in(?).
    Het blijft dus zo, er is niks veranderd tov vorige week bij de arbo.

Mn leidinggevende heeft alles ontkent bij de teamleider en ook die laatste zegt "ik kan me niet voorstellen dat ze zo tegen je deed".
    :(

16. joop

joop Lid

22 okt 2008
    46
    0
    0
    Nou daar ben je dan ook niets mee opgeschoten...
    Heb je de situatie al met je verloskundige besproken? Zij is op de hoogte van je klachten en situatie, wellicht heeft zij nog goede adviezen voor je.

Je deed dus al zittend werk? In elk geval kan je leidinggevende dit niet meer weigeren.

Erg vervelend voor je. En vooral aan de gezondheid van jezelf en je baby blijven denken, want ziek is ziek, ook zittend.

Sterkte

Deel Deze Pagina