Ik moet nog een rekening krijgen van een behandeling in mei 2015... maar dat gaat dus van het eigen risico van 2015 af.
Als de behandeling in 2015 was, hoort dat ook onder je verzekering van 2015 te vallen. Wisselen van verzekeraar of polis heeft daar geen invloed op; het valt gewoon onder de polis die je in 2015 had. Dus echt even bellen met je verzekeraar en desnoods de behandelaar!
Je kunt toch maar 1 keer hje eigen risico hoeven te betalen in een jaar? Dat mag niet dubbel. Dus als je in het jaar 2015 ook daadwerkelijk eigen risico voor dat jaar al op had kun je niet nog een keer een rekening daarvan krijgen.
Nou ik heb gebeld. Het is inderdaad dubbel gegaan dus inhoud het niet te betalen. Dat scheelt weer gelukkig.
Gelukkig! Maar wel erg dat ze die factuur sturen.... want er zullen ook wel mensen zijn die het gewoon zouden betalen.
Yep. Ik kreeg pas een jaar later mijn rekening van het zkh voor spiraal plaatsing. Konden hoog of laag springen was onze verandwoordelijkheid omdat van te voren uit te zoeken bij het zkh en de verzekering dus het moest betaald worden..
Ik ben er juist blij mee, want vorig jaar hadden we bijna geen kosten, tot mijn operatie in november. Daarmee ook meteen hele ER op. En dit jaar heb ik fysio en waarschijnlijk nog een consult bij een podotherapeut. Dus voor mij komt het goed uit dat het bij 2016 gerekend wordt. Maar begrijp ik nou goed, dat het nog teruggedraaid kan worden?
Je operatie in november 2015 geldt voor je eigen risico in 2015, waar je waarschijnlijk nog een rekening van krijgt (als je hem nog niet gehad hebt). Je fysio en podotherapeut 2016 geldt voor je eigen risico in 2016. Al zit fysio en podotherapeut volgens mij niet in de basisverzekering voor volwassenen? Dan heb je een aanvullende verzekering nodig. Alles wat vergoed wordt vanuit je aanvullende verzekering gaat niet van je eigen risico (2016) af. Alle behandelingen die in 2016 gedaan zijn/worden welke uit je basisverzekering vergoed worden, daar betaal je je eigen risico 2016 voor (uitzondering huisarts en verloskunde dacht ik) Fijn TS dat het per ongeluk dubbel verrekend was! Vind het wel een slordige fout van verzekeraar.
Ja, is mij ook eens overkomen. Ik was al overgestapt en kreeg de rekening van de oude verzekeraar 1 jaar later. Meestal declareren ziekenhuizen heel laat en voordat de verzekeraar het weer oppakt ben je ook weer paar weken verder. Daarom haat ik die eigen risico zo erg. Je betaald je ieder maand al rot en dan nog moet je alles extra betalen.
De rekening is voor 1 consult, de ingreep en 3 nacontroles, waarvan de laatste in 2016 viel. Ik heb me al eerder afgevraagd hoe dat zou gaan. Als ze alleen de laatste consult in 2016 verrekenen, dan zou dat wederom van mijn ER afgaan. Dat zou wel balen zijn.... De rekening heb ik nooit gehad. Die is rechtstreeks naar de verzekeraar gegaan. Ik kan overigens wel eens op de website inloggen om mijn kosten in te zien. Daar staat denk ik ook wel een datum bij... Maar omdat het laatste consult (controle) in 2016 plaats vond, kan het dan niet zo zijn dat de hele rekening pas is opgemaakt in 2016? Dát wist ik. Dát wist ik dan weer niet! Vind ik ook. Ben ook stiekem benieuwd bij wie ze verzekerd is. Ik werk zelf bij een grote verzekeraar, maar dan op de IT afdeling.
LadyXochi, volgens mij krijg je gewoon nog een rekening van het eigen risico van 2015, omdat je toen geopereerd bent. Ik denk juist eerder dat alles in 2015 valt dan in 2016 omdat je in 2015 geopereerd bent. Mijn man is opgenomen in het ziekenhuis op 2 juni, de factuur waar het op staat is een factuur met eerste datum 28-5 (rontgen) en mri datum was 1-6 (diagnose) en opnamedatum 2-6. Alleen de apotheekkosten stonden op aparte facturen. De rest dus op 1 factuur van 28-5 (eerste onderzoek) t/m 29-7 (laatste controle polikliniek). Wij zitten trouwens bij Menzis.
Het gaat idd om de startdatum van de behandeling. Voor de gehele behandeling wordt 1 code gebruikt die (gelukkig) maar 1 x voor het ER telt. Ongeacht in welk jaar het doorloopt.
Maar ik heb al een rekening binnen, waarbij mijn ER van 2016 eraan ging... In één keer. Kan alleen van de operatie zijn, toch? Sowieso was dit niet voor 2015, omdat er al een paar euro van mijn ER af was in 2015 voor medicatie. Hoogstens 2 tientjes. En die rekening van van de week was voor 385,-. Dat is zeker 2016. Hmmm... ik wil geen slapende honden wakker maken.... zoals ik al zei komt het ons beter uit als het in 2016 valt...
Je zou het ziekenhuis kunnen vragen om de behandeldatum in januari te laten plaatsvinden. Sommige ziekenhuizen willen daarin meewerken...
Bij mijn man stonden er wel meerdere codes met aparte codes voor: rontgen, mri, poliklinische afspraak, opname dagen. Maar wel onder 1 kopje zeg maar met als datum de begindatum van het hele gebeuren.
Oh dat had je nog niet geschreven volgens mij. Dan moet je even controleren of er niet teveel eigen risico over 2015 is berekend zoals bij TS. Bij Menzis kan je inloggen en alle bedragen zien (ook per onderdeel wat je eigen risico is) maar weet niet waar jij zit.