hoi allemaal. ik heb een vraag/ probleem. ik werk sinds november bij een uitzendbureau, nu is mijn dochter 1 jaar geworden onlangs en is de wens voor een tweede op dit moment erg groot. maar ik ben zo aan het twijfelen. wat nu als ze mij eruit gooien en mag dat zomaar omdat je zwanger bent? ik zal pas in november een contract krijgen en dit is dan een jaarcontract dus zekerheid heb ik voorlopig sowieso niet. ik vind het af n toe zo moeilijk, ik weet gewoon niet wat ik moet doen. heeft er iemand ervaring met soortgelijk verhaal als de mijne? ik hoop op een reactie. liefs M
Het ligt er denk ik aan wat voor contract je hebt bij het uitzendbureau. In principe mogen ze je als uitzendkracht volgens mij niet ontslaan omdat je zwanger bent maar ze kunnen wel een andere reden bedenken. Bv geen werk meer o.i.d. Als uitzendkracht is het gewoon zo dat de werkgever altijd van je af kan. Wij hadden ook de wens om zwanger te raken toen ik nog uitzendkracht was maar hebben hier expres mee gewacht omdat je nooit zekerheid zal hebben wat betreft je werk.
Hoi! Ik werk zelf bij een uitzendbureau als intercedent dus kan je vraag wel beantwoorden. Als je echt als uitzendkracht werkt dan heb je geen rechten op dit vlak en dus kan een bedrijf jou op elk gewenst moment "eruit gooien". Jouw uitzendbureau heeft dan verder geen verplichten naar jou toe en ze hoeven je niet verder te bemiddelen. Als jij als contractant werkt bij het uitzendbureau is het een ander verhaal. Dan ben je gedetacheerd en heb je een dienstverband bij het uitzendbureau (maar volgens mij is dat niet wat je bedoelt). De opdrachtgever kan nog steeds zomaar van je af, maar het uitzendbureau moet je tot het eind van je contract aan het werk helpen of gewoon doorbetalen. Zeker in deze slechte economie (en dat merken we op de arbeidsmarkt echt al een paar maanden) zou ik het afraden om zwanger te worden als je geen vastigheid hebt op je werk. Succes meid! Gr. Cindy