Tja, dan zeg je toch tegen de familie dat het niet handig is om allemaal tegelijk te komen... En op rustttijden de telefoon er uit trekken en de voordeurbel uit... En als mensen 's avonds komen bijvoorbaat al zeggen dat jullie om 21:00 bijv. gaan slapen... Gewoon meteen bij het maken van de afspraak duidelijk zeggen. Dan weet iedereen waar ze aan toe zijn...
Het komt zeker duidelijk over, maar of het vriendelijk is? Daar heb ik mijn twijfels over. Omdat wij ook niet gelijk iedereen over de vloer wilden hebben wij er destijds voor gekozen de kaartjes gewoon later te versturen (een week of 3, 4). Super! We doen het nu weer zo.
Da's ook een goeie! Naaste familie en vrienden komen het toch wel eerder te weten en hou je de meute wel een beetje buiten de deur. Grr, ik haat meutes..
Ik ga vage kennisen en mensend ie ik nooit zie geen kaart sturen. Ik zou niet weten waarom. Echte vrienden en familie die ik regelmatig zie stuur ik een kaart. Anders weet ik nooit waar mijn grens ligt natuurlijk. Zo kan je het dus eventueel ook doen, mensen die je bijna nooit ziet gewoon geen kaart sturen, en dan is het opgelost toch? En inderdaad mensen laten bellen wanneer ze komen. En je moet er gewoon voor zorgen dat je zeker 2 avonden in de week vrij houdt voor je jezelf en je gezin. Anders ga je dat ook niet volhouden lijkt me.
Ik ben wel benieuwd waarom mensen niet te spreken waren over het kraamfeest van jullie vrienden? Wij hebben een kraamfeest alleen voor al die vage mensen gedaan. Dat wil zeggen, onze familie haha. Ouders, grootouders, broers en zussen, een paar neven en nichten die wel dicht bij ons stonden en goede vrienden zijn uiteraard allemaal thuis geweest. Al die ooms en tantes die we nooit zien, zijn allemaal tegelijkertijd gekomen. Ik was blij toe.
@merleq dat lag eigenlijk meer aan de mensen die het kraamfeest hadden georganiseerd..... niemand wist precies wat de bedoeling was dus is bijna iedereen ook nog thuis op bezoek geweest..... en de meeste mensen wouden perse baby vasthouden tijdens kraambezoek dus bellen ze alsnog op om thuis te komen....
Nou ik heb ook niet zo'n hele goeie ervaringen met een kraamfeest. Mijn nichtje kreeg een kindje, en zij hield ook een kraamfeest. We kwamen daar, we hadden een leuk kadootje meegenomen, na het feliciteren zei ze leg het kadootje daar maar op de stape l. Ik had echt zo iets van nu weten ze toch nooit van wie wat is? Ik had namelijk al een kaartje gestuurd, dus had er geen kaartje bijgedaan. Nou we kregen een kopje koffie en beschuit met muisjes. Ze is nog niet een keer even komen kletsen. En ik heb de kleine niet eens gezien toen. We gingen weg, ze zei bedankt voor het komen en we konde weer gaan. Ik vindt een kraamfeest dus echt onpersoonlijk. De mensen willen belangstelling tonen, en dan kan je je kadootje afgeven kopje koffie en een beschuit en je kan vertrekken. Nou ik sprak haar naderhand pas en ze zei bedankt voor het kadootje, ik had zoiets weet je wel wat ik gegeven heb. Nou dat wist ze dus niet. Echt vreselijk. Ik heb dus zoiets van als je niet wilt dat sommige mensen komen, stuur je ze toch lekker geen kaart? Ik stuur alleen mensen een kaart waar ik een band mee heb en die ik regelmatig zie. Geen vage kennisen daar begin ik echt niet aan.
Wij hebben een gecombineerd feestje gedaan na 2 maanden toen ik jarig was en voor Tygho's geboorte nog. Mijn ooms en tantes komen nooit op mijn verjaardag maar wilden wel graag op kraamvisite komen maar het was al zo druk dat we we besloten hebben het te combineren. Tygho lag in de kinderwagen te slapen en mensen mochten heel zachtjes mee komen kijken, en hij is 2 keer wakker geweest en dan zat hij bij ons of opa/oma. Niemand had er problemen mee. Op de uitnodiging stond dat het voor mijn verjaardag was en voor de mensen die nog geen kans hadden gezien om langs te komen voor Tygho's geboorte. Ook geen problemen gehad met de cadeautjes want het was heel duidelijk wie waarvoor kwam. En sommige vrienden hadden voor Tygho nog een cadeautje ondanks dat ze dat al eens hadden gehad gewoon omdat ze het leuk vonden *lief* Het klinkt allemaal heel chaotisch als ik het zo zie maar het liep perfect. Persoonlijk zou ik volgende keer gewoon bij de kaarten kleine briefjes doen. Familie en echt dichtbije vrienden mogen uiteraard gewoon langskomen en bij de rest een kaartje erbij in waar op staat wanneer en waar het kraamfeest is.
Ik vind zo'n tekst echt geen gek idee. Het is natuurlijk dan voor buitenstaanders wel een beetje 'gokken' wanneer ze wel kunnen/mogen komen. Ik zou in ieder geval de rusttijden op het kaartje zetten en een agenda naast de telefoon leggen. Als mensen bellen (en iedereen moet ons van te voren bellen, ook ouders en zussen en goede vrienden!), kunnen ze een afspraak maken (max 1 per dagdeel) en als ze niet gebeld hebben van te voren, wordt de voordeur ook niet opengedaan hebben wij al besloten. Dikke vette pech voor mensen die er een tijd voor hebben gereden, maar wij zijn geen openbare kroeg waar iedereen binnen kan wandelen wanneer hij/zij wil!
Bij ons stond op het geboortekaartje helemaal niets...ja z'n naam en de geboortedag en ons adres maar verder geen toelichting. Ging prima. Ik geloof dat we dus nette mensen in onze omgeving hebben. Niemand bleef echt plakken, iedereen belde van te voren (behalve mijn moeder maar die had toestemming) en ik heb weken lang lol gehad van de kraamvisite (ik vond dat thuis zitten maar helemaal niets!) Iedereen is anders maar ik zou het persoonlijk helemaal niet erg vinden als er een duidelijke tekst op een kaartje zou staan! Een kraamfeest heb ik nu een paar keer mee gemaakt maar dat is niet mijn ding. Veel te druk en te onpersoonlijk. Nee, doe mij maar ouderwets kraamvisite met beschuit!
wij hebben er bij gezet dat ze moeten bellen van te voren! dan kan je het gewoon heel goed inplannen allemaal. Als je zelf moeilijk nee kan zeggen kan je het teefoonnummer van je vriend/man er alleen bij zetten dan bellen ze hem en kan hij samen met jou alles indelen wanneer wie kan komen. Ik heb het heerlijk gevonden. We hadden eerst 2 tijden waarop we mensen lieten komen. van 11 tot 12 en dan ging ik kolven en rusten en van 4 tot 5 s middags. Lieten we ook 1 persoon/gezin per keer komen.
bij ons staat er ook op het kaartje dat ze vantevoren moeten bellen en iedereen houdt zich daar netjes aan. zelfs mn schoonouders :S (dat hoefde natuurlijk niet maar dat doen ze toch) is wel handig om duidelijk aan te geven wat je wilt hoor want anders heb je straks weer hetzelfde. iedereen wilt naturlijk de baby zijn en staan er niet bij stil dat het voor jullie doodvermoeiend is elke dag dat bezoek.
ik denk dat wij dan hel makkelijk zijn, maar moet ook wel zeggen dat wij echt familiegek zijn en ook een hele hechte fam. wij hadden niets op het kaartje staan, mijn moeder was bij de bevalling en daarna elke dag bij mij thuis ik had maar 2 uur kraamzorg per dag meer wilde ik niet, mijn vader kam uiteraard ook iedere dag, mijn broer-schoonzus ook mijn opa en oma kwamen zo'n beetje om de dag.schoonouders ook. de rest van de dichte fam en vrienden kwamen ook gewoon nar 1 of 2 dagen. ik vond het wel gezellig,nu is het bij ons ook wel makkelijk hoor want als ik moe was ging ik gewoon naar bed toe, ik heb een week na de bevalling 3 weken in het gips gezeten dus kon heel weinig dus mijn moeder is 2 weken elke dag bij ons geweest daarna werd het minder, en toen mijn man toen weer ging werken, vond ik het maar raar hoor helemaal alleen geen visite enzz zo gaat het bij ons nu gewoon weer ik vind dit goed werken voor ons, maar denk dat het er ook aan ligt hoe de band met je familie is
Wij geven op het geboortekaartje het verzoek aan om te bellen voorafgaand aan bezoek. En voor onszelf hebben we de afspraak dat we om de dag visite ontvangen, om niet helemaal overlopen te worden. Dat plannen we gewoon zelf in in een digitale agenda en gaan ons er ook strikt aan houden. Pure zelfbescherming. Hoe aardig het ook is dat mensen je kindje willen zien, deze tijd maak je maar 1 keer mee en ik vind dat je dan ook het recht hebt om bezoek te doseren. Mochten mensen onverwacht op de stoep staan, dan is het helaas pindakaas, maar die sturen we gewoon weg. De kraamverzorgende zullen we ook zo instrueren dat gepland bezoek na een uur vriendelijk maar beslist de deur uitgewerkt wordt. Hoewel mijn vriend dat ook zelf zal doen.
Wij hebben een kraamfeest gegeven. Echt een heerlijke uitkomt! Wij hebben beide enorme families en ook een hoop vrienden en ik had geen zin om een half jaar lang iedere dag visite te hebben. Vind het prima kunnen hoor om er iets over op het kaartje te zetten. het is jullie kraamtijd, jullie moeten je er prettig bij voelen
Wij hebben op t kaartje staan dat ze moeten bellen. Vorige keer de boel redelijk kunnen regelen op die manier, ik hoef niet elke dag steeds visite. En als mensen niet bellen maar voor de deur staan, hebben ze wat mij betreft pech. Ik zou zeggen, zet lekker op het kaartje waar je je zelf goed bij voelt.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd lees dat het zo'n drama is met zoveel visite, maar daardoor word je ook wel een beetje bang gemaakt vind ik, want het kan ook meevallen. Ik stuur maar 35 kaarten, dat zijn naar directe familie/echte vrienden/werk/huisarts/ziekenhuis, op de kaarten staan duidelijke rusttijden op en de mededeling om eerst even te bellen. Dus ik stuur niks naar verre neven en nichten of vage kenissen. En ik pak er een agenda bij en heb voor mijn vriend een lijst met tips om met het kraambezoek om te gaan de eerste 24 uur alleen ouders/schoonouders/broers/zussen en dan 5 dagen lang geen bezoek! pas na 5 dagen ga ik de kaartjes versturen en heb me voorgenomen om alleen op woe middag en avond, zaterdag middag en zondag middag bezoek te ontvangen, de ma-di-do-vrijdag zijn voor ons drietjes, dan gaat er een dik kruis door de dagen in de agenda en dat blijf ik lekker een aantal weken zo doen. ik heb best veel stress tijdens de zw.schap en gelukkig heeft de gyn. en ook de huisarts al gezegd dat er goed opgelet moet worden in mijn kraamtijd dat het niet te druk word, en de gyn. heeft dat ook tegen mijn vriend gezegd, dat hij daar goed voor moet waken. Toen ik het daar nog even met hem over had zei hij gelukkig: precies, ik schop ze er wel uit Nou moet ik eerlijk zeggen, ik verwacht niet dat iedereen hier wil komen, en ik verwacht ook niet dat onze ouders/schoonouders en broers en zussen vaak zullen komen, die komen gewoon na de bevalling en waars. zie ik ze dan een tijdje niet. Dus ik heb besloten om me er maar niet te druk over te maken. En verder zijn de kraamregels eigenlijk heel duidelijk, het hoort rustig te zijn (dus geen rondrennende kids in huis) en max. een uur te duren, en zaak is dat je dat bij het afspreken gewoon al duidelijk maakt. dat is ook een taak voor de partner, en niet dat jij je daar ook nog druk om moet maken...
@ nogeenwonder; nou, de meeste mensen die bij ons thuis kwamen mochten mijn zoontje ook niet vasthouden hoor Sowieso mocht het de eerste dagen niet op advies van de kinderarts (vacuumbevalling, misselijk en hoofdpijn en erg veel overgeven). En als er meerdere mensen tegelijkertijd kwamen, had ik er ook geen zin in dat iedereen hem zou vasthouden. Dat deed ik dus alleen als er alleen een vriendin langs kwam bijv. Ik krijg echt de kriebels van mensen die indirect eisen dat ze je kind vast moeten houden. Dag, dan houdt het voor mij al helemaal op!