Stoppen met borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Melovekane, 12 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Melovekane

Melovekane Fanatiek lid

6 mrt 2011
    1.284
    0
    36
    Vrouw
    Lerares aardrijkskunde
    Zuid Holland
    Er zullen al vele topics over zijn, maar heb er toch een paar vraagjes over!

1: ik ben nu sinds een paar dagen bezig met afbouwen. Ik wisselen bv met kv af. De eerste voeding van de dag hou ik zo lang mogelijk borstvoeding.
    Vandaag heb ik de laatste BV om 6 uur gegeven. De volgende is zo om 21 uur. Maar ik merk dat de druk gewoon steeds erger en erger wordt. Wat kan ik hier aan doen? ik heb beide borsten een minuut ( ongeveer) afgekolfd. Dit hielp ff. wat voor tips hebben jullie nog?!
    2: morgen dan geef ik echt mijn laatste borstvoeding. Blijft die enorme druk dan nog op mijn borsten staan?! en zo ja moet ik die dan afkolven? Dan stimuleer ik toch juist mijn voeding weer?!
    3: en hoelang duurt het ongeveer voordat ik echt van mijn voeding af ben?!

2. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik had op je andere reactie ook gereageerd in een ander topic.
    Maar je moet echt langzamer afbouwen! Ik las iets over een borstontsteking, dit is echt vragen om problemen!
    Je moet als je afbouwt er de tijd voor nemen. Probeer gewoon eerst even 3 voedingen per dag. Als je helemaal stuwingvrij bent, probeer je er weer een voeding af te halen.
    Geef het de tijd...

3. Melovekane

Melovekane Fanatiek lid

6 mrt 2011
    1.284
    0
    36
    Vrouw
    Lerares aardrijkskunde
    Zuid Holland
    dank je wel voor je reactie.
    Ik vond het inderdaad ook al zo apart dat het zo snel moest.
    Het aparte is wel dat en de VK en de Kraamzorg mij deze manier verteld hebben. Vandaar dat ik het zo doen. Morgen komt het CB dus daar zal ik het er ook nog even over hebben.
    Ik merk wel dat ik minder melk produceer. Maar nu idd enorme stuwing :(

4. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Mag ik van je weten waarom je wilt stoppen?
    Ik ben benieuwd of je dat echt wilt, of dat het ivm eventuele misverstanden zo bedacht is.

Zou je dat willen vertellen? Niet om je te overtuigen om toch door te gaan, maar ik zou het zo zonde vinden als je toch nog je kindje wilt voeden, maar je nu een goed lopende BV om misschien een voor jezelf verkeerde reden wilt afbouwen.

PS ik bedoel het goed hoor ;)

5. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    3 dagen is wel echt het allerminste wat je aan moet houden per voedingen hoor.. anders heb je echt risico op een ontsteking!

6. Melovekane

Melovekane Fanatiek lid

6 mrt 2011
    1.284
    0
    36
    Vrouw
    Lerares aardrijkskunde
    Zuid Holland
    Ik heb na veel dagen alles plus en minnen naast elkaar te zetten besloten om te stoppen. Het is voor mij niet een beslissing geweest die ik binnen 5 minuten nam. Iedere keer als ik hem al leg doet het pijn. Ik en mijn kraamzorg zijn er uren en uren mee bezig geweest. En ja als je zoontje dan nog steeds niet genoeg aan komt omdat je weet dat die niet altijd goed drinkt wordt je daar heel onzeker van. Het is niet leuk om elke dag onzeker je kind te gaan voeden.
    Hij sabbelt liever op mijn tepel dan dat hij echt drinkt. Ik was met een voeding soms 1.5 uur bezig en ja als je dan om de 3 uur moet voeden omdat die aan moet komen ben je dus zowat constant aan het voeden. En dit trok ik en mijn man dus niet.
    En ja ik ben ook voor BV maar als ik zie dat mijn kindje niet genoeg aankomt dan vind ik het helemaal niks!
    Dus de redenen voor mij zijn:
    1: ik wil dat mijn zoontje goed aankomt en dat ik weet hoeveel voeding hij werkelijk binnen krijgt
    2: ik werd er zo onzeker van
    3: ik werd moeier en moeier
    4: ik heb zelf geen vet reserves dus het vrat heel veel van mij

7. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Helder.

:)

Maar wist je van het bestaan van lactatiedeskundigen af? Grote kans dat je zorgverzekering er eentje voor je zou willen vergoeden. Zo'n vrouw kan met je meekijken en je tips geven zodat het aanleggen op een juiste manier gebeurt. Als je goed aanlegt doet BV namelijk geen pijn. Tenzij je spruw hebt (een schimmeltje). Dan zou je met behulp van een middeltje van de huisarts er makkelijk van af kunnen komen.
    Sabbelen is een teken van een verkeerde zuigtechniek en wellicht verkeerd aanleggen. Ook hierbij zou een lactatiedeskundige je kunnen helpen.

Hoeveel woog je kindje bij de geboorte en hoeveel is het afgevallen?
    Om goed aan te komen hoeft de moeder niet perse te weten hoeveel het kindje binnen krijgt. Moeder natuur heeft het zo geregeld dat je je kindje genoeg geeft. Slechts 2 procent van de vrouwelijke wereldbevolking heeft idd niet voedzame melk. Als je ziet hoeveel vrouwen bang voor dit feit zijn dat zij tot die 2 procent behoren, zou je bijna denken dat slechts 2 % wel voedzame melk heeft ;)
    Volgens wie kwam je kindje eigenlijk niet genoeg aan?

Over het onzeker zijn: je zou op borstvoeding.com kunnen lezen, net als het boek 'borstvoeding' van Stefan Kleintjes. Mijn eigen ervaring is dat door het lezen van dat boek, bijna al mijn onzekerheden weg gingen. En op momenten dat ik toch nog onzeker was, wisten ervaren BV meiden hier mij gerust te stellen. Ook heb ik een keer informatie ingewonnen bij een lactatiedeskundige bij mij in de stad.

Dat je erg moe bent is niet gek, je bent pas net bevallen. Of je nou BV of KV geeft: moe zul je de eerste tijd nog wel zijn.

Ik heb ook niet onwijs veel vetreserves, maar eet voldoende en drink ook voldoende.

--
    Dit heb ik je niet geschreven om jou te vertellen wat je moet doen, maar puur om je een stukje voorlichting te geven. BV geven 'moet' je leren, niet bij iedereen lukt het vanzelf. Veelal door onzekerheden of door mensen om je heen die liever zien dat je op KV over stapt.
    Maar indien jij het toch een kans wilt geven, besef dat er een aanzienlijke kans is dat jij met een beetje hulp nog op een blijde en gelukkige wijze BV kunt geven, indien je dat wilt. ;)

Zo niet, dan langzaam afbouwen, je wilt niet een borstontsteking.

8. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Lijkt mij ook een aanlegprobleem, dat verklaard gelijk de pijnlijke tepels, het sabbelen en waarom je kindje niet goed groeit.
    Doordat hij nu niet goed drinkt, kost het je veel tijd en energie waardoor je erg moe bent (denk ik). Overigens is het natuurlijk ook allemaal vermoeiend de eerste tijd en moet je herstellen van een bevalling.
    Weinig vetreserves hoeft geen probleem te zijn, gewoon goed voor je eigen inname zorgen.

Ik ben het met Maartje eens dat mocht je het nog willen, met hulp van een lactatiekundige het waarschijnlijk helemaal goed komt.

Als je wilt afbouwen, pas weer een voeding eraf als je helemaal stuwing vrij bent.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik heb ook in je andere topic gereageerd.
    Ik heb sterk de indruk dat je zorg om het kraambed flnk gefaald heeft, mij wel een klacht waard.
    Hier had op dag drie of vier al een lactatiekundige bij gehaald moeten worden.
    Ook nu bij het afbouwen kan een lactatiekundige je denk ik oed helpen om het allemaal zo gemakkelijk mogelijk te laten lopen.

Google eens op 'uit volle borst' voor hulp.

10. Gizje

Gizje Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    Pijnlijke tepels hoeft niet van verkeerd aanleggen te zijn hoor. Ik legde goed aan volgens kraamzorg,lactatiekundige en verpleegkundige. Mijn tepels kunnen gewoon weinig hebben, maar lang leve de tepelhoedjes. Ik voed er na 6 maanden nog steeds mee.

11. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Maar haar kindje sabbelt ook en groeit slecht dus die combi wijst in mijn ogen wel op slechte aanlegtechniek.
    Mijn tepels waren ook lang gevoelig maar dat was wel te doen.

12. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Bij mij ging het net zo! Ik heb foto's van mezelf tijdens het voeden en mijn gezicht spreekt boekdelen :p.
    Ik kan me dus voorstellen dat je met zulke pijn graag snel af wilt bouwen maar dat is inderdaad niet slim in verband met een mogelijke borstontsteking.
    Rustig aan dus!

13. Bri

Bri Niet meer actief

Je zou anders ook kunnen proberen om je melk (hele voedingen, als het kan) te kolven, niet per se om de productie op te voeren maar om 1. de stuwing echt weg te kolven en daarmee het risico op borstontsteking te verminderen en 2. je kindje toch zo veel mogelijk van jouw melk te kunnen geven.
    Kolf per keer helemaal door tot er geen melk meer uitstroomt, dan zijn je borsten zo goed mogelijk geleegd. Als je echt wilt afbouwen, kolf dan vooral niet te vaak, maar let erop dat je niet alleen heel kort kolft.

Jammer, dat het zo gaat. Op mij komt het ook over als begeleiding die tekortschiet. Zelf heb ik ongelooflijk veel baat gehad bij de combinatie van een goede kraamverzorgende én een lactatiekundige (die zij had ingeschakeld, ik heb er niet eens om hoeven vragen). Het was maar een heel kleine wijziging in het aanleggen, waardoor ik ineens zonder pijn kon voeden. Gelukkig maar, want daarna was het snel afgelopen met het afvallen van mijn baby en hebben we bijna één jaar van de BV kunnen genieten.
    Als je het een kans zou willen geven, is een lactatiekundige echt het overwegen waard.

14. zwangervan4e

zwangervan4e Fanatiek lid

23 jul 2009
    1.037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Hoi, je moet langzaam afbouwen, elke keer één voeding en je moet daar zeker een paar dagen over doen. Je kan natuurlijk je kindje volledig flesvoeding geven en gewoon kolfen op de voedingstijden. Dan doen je tepel ook vanzelf minder pijn en ik gebruik tepelklofen crème ( bepanten) je kan de afgekolffde melk ook ik de fles geven TOT zolang het op is, je kan als je toch niet wil stoppen ok nog full time gaan kolfen en dat in de fles geven, ( dan zie je wat je kindje binnen krijgt) doe het niet te snel want je hebt zo een borstontseking te pakken ( daardoor heb ik zelfs een borstabces gehad) geduld is zowel met leren voeden ( want ja dat moet je leren) en ook met stoppen. Suc6

15. zwangervan4e

zwangervan4e Fanatiek lid

23 jul 2009
    1.037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Ps: t zou wel jammer zijn als je stopt, persoonlijk zou ik ren lactatiekundige inschakelen of desnoods proberen te voeden met een tepelhoedje want zo kan je kindje beter pakken en misschien wel genoeg binnen krijgen en zodra dat onder de knie is proberen af te bouwen van het tepelhoedje. Er zijn nog zo veel middelen die je in kan zetten echt waar.

16. Melovekane

Melovekane Fanatiek lid

6 mrt 2011
    1.284
    0
    36
    Vrouw
    Lerares aardrijkskunde
    Zuid Holland
    ik ben het afbouwen wat rustiger gaan doen. Ik heb nu nog 2 borstvoedingen. En die geef ik idd doormiddel van een flesje. Deze 2 wil ik er nog even inhouden, zodat hij toch nog wat borstvoeding binnen krijgt. Voor de rest krijgt hij flessenvoeding.

Ik weet dat het zonde is, maar ik kon totaal neit genieten van de eerste 2 weken van mijn kindje. Dit lijkt mij niet de bedoeling. Het is ook een wel overwogen beslissing om er mee te stoppen. Heb ik echt niet van de een op de andere dag besloten hoor.
    Tepelhoedje heb ik trouwens al gedaan, ging het beter mee, maar nog bleef ik pijn houden en nog zat hij te klieren met aanleggen en drinken. Deed nog 1,5 uur- 2 uur over 1 voeding... hij sabbelde er op los ipv drinken.

17. Simone84

Simone84 Lid

18 mrt 2012
    42
    0
    0
    NULL
    NULL
    Herkenbaar verhaal hoor! Hier soort gelijk. Hoe heb jij nu afgebouwd? Hoe vaak kolf je bijvoorbeeld nog? Want cb zei tegen mij ook om gewoon de druk weg te masseren en in de ochtend leeg te kolven, maar echt een pretje is het niet. Ik kolf nu nog 3x op een dag waarvan 1x helemaal leeg en verder masseer ik de druk weg. Ik zit niet op een ontsteking te wachten.

18. Melovekane

Melovekane Fanatiek lid

6 mrt 2011
    1.284
    0
    36
    Vrouw
    Lerares aardrijkskunde
    Zuid Holland
    Ik kolf nu nog 1x ( in de ochtend) en als de druk erg hoog is.
    Verder masseer ik idd ook en ff de warme douche straal er op zetten werkt ook goed.
    Ik denk dat ik er over een paar dagen klaar mee ben. Want er komt nog maar weinig uit.
    Gisteren had ik wel last van mn linker borst. maar toen goed gemasseerd en gekolft en nu voelt het weer goed aan

Deel Deze Pagina