progesteron tekort (ervaring gevraagd)

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Limburg27, 10 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Limburg27

Limburg27 Niet meer actief

Na twee jaar lang gehoord te hebben dat alles prima in orde was kwam vorige week ter sprake dat mijn progesteron vorig jaar op randje zat (was 26,6 en moet minimaal 30 zijn) nou.. vandaag nog keer bloed geprikt.. nu was het nog slechter. 17,5
    Week na eisprong overigens. .
    en nu?

Heb morgen telefonisch contact gynaecoloog.

Zijn er vrouwen die zich herkennen?
    Wat kunnen ze hieraan doen?
    Wat is kans van slagen met medicijnen?

Ben bang dat ik nu helemaal niet zwanger word

en wil dit zeggen dat mijn andere hormonen ook slecht zijn? Daar heb ik nooit wat over gehoord trouwens.

2. skye81

skye81 Bekend lid

24 aug 2013
    920
    11
    18
    NULL
    NULL
    #2 skye81, 10 feb 2014
    Laatst bewerkt: 10 feb 2014
    Als de waarde van je progesteron te laag is kun je na de eisprong progesteron capsules nemen. Deze heb ik ook gekregen en het heet Utrogestan. Ik moet ze drie keer per dag vaginaal inbrengen.
    3x2 capsules van 100 mg

Sommige vrouwen krijgen het ook bij herhaalde miskramen om de zwangerchap te ondersteunen. In NL zijn ze daar niet zo van, maar ik heb ze via het uz Gent gekregen.
    Maar ik neem aan dat als er echt een tekort is gemeten dat je extra progesteron krijgt.
    Je brengt ze in t/m 12 weken zwangerschap, alhoewel er ook vrouwen zijn die het langer doen. Met een echt geconstateerd tekort zou ik het persoonlijk wel doen, ook al zeggen gynaecologen dat het niet hoeft. Maar dat zou je even kunnen overleggen uiteraard. Utrogestan kan verder geen kwaad.

Wellicht ten overvloede, maar wel belangrijk dat je zeker weet dat je eisprong is geweest want anders kun je een eisprong tegenhouden. Dus ik begin 2 dagen nadat ik een positieve test had met inbrengen en dus na een negatieve test.

3. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Ik sluit me aan bij skye; een tekort aan progesteron betekent dat de eicel niet goed innestelt en/of blijft zitten. Het slijmvlies wordt dan te snel afgebroken. Die bolletjes kunnen helpen.

4. Limburg27

Kan het ook met clomid? Of is dat weer wat anders?

5. Beepje

Beepje Fanatiek lid

14 feb 2013
    2.310
    9
    38
    Volgens mij ligt het eraan of je ook eerder bloedverlies hebt gehad.
    Als je bloedverlies hebt krijg je utro denk ik.
    Ik heb maar 25mg clomid gekregen en dit was voldoende.
    Zie banner!

6. Limburg27

Misschien een domme vraag: maar zegt lage progesteron na de eisprong ook iets over vervroegde overgang?
    Het lijkt bij mij tot de eisprong namelijk allemaal goed te gaan; groei eicel, dikte baarmoederslijm.
    en over mijn waarde FSH heb ik nooit gehoord dat deze niet goed was..

7. Beepje

Beepje Fanatiek lid

14 feb 2013
    2.310
    9
    38
    Nee het zegt iets over dat het geen kwalitatief goede eisprong was.
    Het overblijvende follikelzakje, waar t eitje uitkomt, moet het progesteron aanmaken. Hier gaat het dan niet goed en daardoor kan het vruchtje niet goed doorgroeien of innestelen.

8. Limburg27

ik begrijp dus: het proces tot de eisprong wel.. alleen meteen daarna niet meer?
    zodat een bevruchte eicel niet de kans krijgt om in te nestelen?

9. Beepje

Beepje Fanatiek lid

14 feb 2013
    2.310
    9
    38
    Klopt daardoor moet je progesteron minimaal 30 zijn om dit te kunnen realiseren. Ook heb je daarvoor hcg nodig maar dat maakt t vruchtje zelf aan.

10. MMMmeisje

MMMmeisje Fanatiek lid

22 aug 2013
    1.296
    2
    38
    Zelfde probleem hier...

Ik kreeg na mijn cryo tp 3xdd 3 utrogestan vaginaal en 2xdd 1 tabletje progynova. (de progynova was ivm de cryo tp)

Suc6!!

Deel Deze Pagina