Vraagje: weet iemand wat de kleinste kansberekening is die ze geven bij de combinatietest?! Ik kreeg gisteren de uitslag: down 1 op 2600 en trisomie 13 en 18 kans van 1 op >5000. Ze zei daarbij dat dit de kleinste kans is die je kon horen (en gezien mijn leeftijd: 36 erg fijn!). Maar nu lees ik op een ander forum hier op zp dat zij een kans van 1 op 17000 en 1 op 20.000 had?! Ik maak me geen zorgen hoor, maar ben altijd erg van de feiten dus ben gewoon benieuwd hoe dit zit (want ik kan het niet zo 1 2 3 vinden op internet!)
Bij mij in het ziekenhuis geven ze ook geen kleinere kans dan 1 op 5000. Ook al is de kans nog kleiner, dat is wat ze dan meedelen
Dank je wel voor je antwoord. Hier dus ook niet, maar wel gek dat het bij andere zh dus wel wordt gedaan. Je zou toch verwachten dat Het overal hetzelfde gebeurt!
Kregen jullie de uitslag van het bloedonderzoek al eerder, of pas te horen bij de echo (nekplooimeting)? Ik lees dat sommigen al gebeld werden met de uitslag van het bloedonderzoek, maar ik informeerde bij mijn echopraktijk en ze zeiden dat de resultaten van het bloedonderzoek al binnen zijn, maar dat ze pas iets kunnen zeggen als ze dit combineren met de nekplooimeting. Ik dacht altijd dat het gewoon twee uitslagen waren, waar ze dan een gemiddelde van nemen. Ook omdat ik op het forum van mensen las die gebeld waren omdat ze uit het bloedonderzoek bv 1:20 hadden als resultaat.. Ik vind het vreemd dat ze mij niets zeggen, of zal dit dan per echopraktijk verschillen? Ik weet nu niet of ik ervan uit kan gaan dat m'n bloedonderzoek goed is (anders hadden ze wel iets gezegd zou je denken), of dat ik volgende week alsnog kan horen dat het niet goed is. Hoe ging dat bij jullie?
Twee keer combinatietest gedaan en beide keren werd de uitslag pas verteld na de echo. Het is inderdaad een combinatie van bloedonderzoek en een echo. Het kan wel zijn dat bijvoorbeeld de echo goed is, maar je bloedwaarden niet (of omgekeerd).
İk weet niet hoe het in Nederland gaat maar ik kreeg eerst de nekplooimeting (1,3 mm) en de bloedtest. En 10 dagen later kreeg ik de uitslagen van de bloedtest en toen pas vertelde de vk mij de kans berekeningen. Dus hier zijn ze wel degelijk bij elkaar opgeteld en is daar een kansberekening uit gekomen. Als ze alleen aan de nekplooimeting konden zien hoe groot de kans was dan doe je die bloedtest voor jan doedel dus het lijkt mij dat het een gemiddelde is van die 2 samen.
Ligt idd aan waar je het hebt laten testen. Misschien stelt het gerust dat 1:5000 eigenlijk amper verschilt met 1:10.000. Klinkt misschien raar, maar dit is een statistisch iets. Daarom geven veel zieknhuizen boven de 5000 aan als >1:5000. De kans is gewoon 'heel erg klein' in dat geval
Bloedonderzoek alkeen zegt niets. Alle uitslagen worden in een formule gegooid en daar komt je kansberekenjng uit. Ik kan me echter wel voorstellen dat ze je eerder bellen als de bloedwaarden zo extreem afwijkend zijn dat het eigenlijk niet meer uitmaakt hoe goed je nekplooi is. Dat je sowieso dan op verhoogd risico uitkomt zeg maar.
Per vorig jaar is afgesproken kansen < 1:5000 niet verder door te rekenen, dus wordt er afgekapt op 5000. Voor deze periode werden er inderdaad uitslagen van 30.000 en nog kleiner berekend (zoals Merah al noemde is dit cijfermatig niet interessant meer). Op sommige plekken wordt de update van het programma niet direct maar op een later tijdstip uitgevoerd hierdoor kan het landelijk nog wat verschillen. De slechtste uitslag is voor iedere zwangere 1:2. De groep van 1:2 - 1:200 wordt aangemerkt als hoog risico (lees: 50% kans - 0,5% kans). De gunstigste uitslag heeft te maken met het uitgangsrisico = het leeftijdsrisico. Als 'begrenzing' wordt aangehouden de leeftijdskans x 20. Als dus de leeftijdskans 1:200 is (dus zonder het doen van een combinatietest) dan is het best haalbare een uitslag van 1:4000.
Klopt helemaal. Je kan "oude" uitslagen van een combinatietest daarom niet vergelijken met de huidige uitslagen. Je hoeft je niet ongerust te maken als je op fora nog oude waardes ziet met een nog kleinere kans, dat is een andere manier van de uitslag weergeven en die kan je niet vergelijken.